خبر باورنکردنی؛ پول جرایم رانندگی ناپدید شد!

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی می‌گوید که بیش از ۵ سال است که دولت، سهم پلیس راهور از جرایم رانندگی را نداده است.

خبر باورنکردنی؛ پول جرایم رانندگی ناپدید شد!

جرایم رانندگی چگونه هزینه می‌شوند؟ سهم پلیس راهور از جرایم رانندگی پرداخت نشده است و مشخص نیست کجا هزینه شده است. جز دولت، وزارت راه و ترابری، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، وزارت راه و ترابری و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، از جرایم راهنمایی و رانندگی سهم می‌برند. دولت، سهم پلیس راهنمایی و رانندگی از محل جرایم رانندگی را پرداخت نکرده است.

بیشتر بخوانید: چگونه به جرایم رانندگی خود اعتراض کنیم؟

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی می‌گوید که بیش از ۵ سال است که دولت، سهم پلیس راهور از جرایم رانندگی را نداده است.

جرایم رانندگی

سردار سید کمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت، سهم پلیس راهور را از جرایم رانندگی پرداخت کرده یا خیر، اظهار کرد: بیش از 5 سال است که دولت سهم پلیس راهنمایی و رانندگی از محل جرایم رانندگی را پرداخت نکرده است.

جرایم رانندگی چگونه هزینه می‌شوند؟

بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۲۴ اسفند ماه ۸۹، وجوه حاصل از جریمه‌های تخلفات رانندگی در سراسر کشور به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود.

جز دولت، وزارت راه و ترابری، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، وزارت راه و ترابری و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از جرایم راهنمایی و رانندگی سهم می‌برند.

بر این اساس، 60 درصد از کل وجوه حاصله به تفکیک درآمدهای ناشی از تخلفات رانندگی خارج از شهرها و داخل محدوده شهرها و روستاها حسب مورد به وزارت راه و ترابری (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور) به صورت متمرکز و در شهرها به شهرداری‌های محل و دهیاری‌ها از طریق استانداری همان استان به تناسب 70 و 30 درصد اختصاص پیدا می‌کند تا صرف استانداردسازی وسایل و تجهیزات ایمنی راه‌ها، خط‌کشی و نگهداری آن، تهیه و نصب و نگهداری علایم راهنمایی و رانندگی و تجهیزات ایمنی، احداث پل‌های عابر پیاده، احداث توقفگاه‌های عمومی و اصلاح راه‌های روستایی، معابر و نقاط حادثه خیز در شهرها و روستاها کند، به وزارت راه و ترابری و شهردار‌ی‌ها اجازه داده می‌شود با استفاده از توان و سرمایه بخش غیردولتی نسبت به تامین، استقرار، ارائه خدمات، تعمیر و نگهداری تجهیزات الکترونیکی و هوشمند ثبت تخلف، کنترل و نظارت ترافیک راه‌های کشور اقدام کند.

سهم پلیس از جرایم رانندگی چقدر است؟

همچنین 15 درصد از کل وجوه به پلیس راهنمایی و رانندگی اختصاص می‌یابد تا به منظور کاهش تصادفات رانندگی و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن برای تامین تجهیزات تخصصی پلیس، به کارگیری فناوری‌های جدید در مدیریت نظارت و کنترل بر عبور و مرور، ارتقای کمی و کیفی حضور و کارایی پلیس، اجرای طرح‌های انتظامی ترافیکی فوق برنامه و ایمنی رانندگی در شهرها و و جاده‌های کشور و همچنین هزینه‌های اجرایی این قانون مصرف کند.

20 درصد از کل وجوه نیز برای تامین اعتبار به صندوق تامین خسارت‌های بدنی مقرر در قانون اصلاح قانون بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث واریز می‌شود؛ البته 5 درصد از کل وجوه باقیمانده برای تبلیغ در راستای ارتقای فرهنگ رانندگی و رعایت مقررات آن در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی قرار می‌گیرد تا از طریق دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط هزینه شود.

در نتیجه پلیس راهنمایی و رانندگی سهم 20 درصدی از جرایم رانندگی دارد که بنا به گفته سردار هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور بیش از 5 سال است که دولت این سهم را پرداخت نکرده است.

افزایش بیش از 100 درصدی جرایم رانندگی!

جانشین پلیس راهور فراجا از افزایش بیش از صد درصدی ۷ جریمه رانندگی خبر داد و گفت: مبلغ تخلف این جرایم در حال حاضر، بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است که با این احتساب به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد.

افزایش مبالغ «جرائم رانندگی» موضوعی است که پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل بازدارنده نبودن این جرائم مطرح کرده و  از دستگاه‌های مسئول پیگیری می‌کند.

پلیس معتقد است اگر مبلغ برخی از جرائم خطرساز رانندگی افزایش پیدا کند، این موضوع می‌تواند به کاهش تصادفات و کاهش تلفات جانی هم کمک کند.

سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور در این باره با تاکید بر اینکه جرائم رانندگی در حال حاضر به هیچ عنوان بازدارنده نیست، به خبرنگار تسنیم گفت: از وزارت دادگستری خواسته‌ایم تا مبلغ 7 تخلف از 120 تخلفی که برای آنها کد جریمه وجود دارد، بیش از صددردصد افزایش پیدا کند.سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و مخدوشی پلاک از جمله تخلفاتی هستند که پلیس پیشنهاد داده است تا مبلغ جریمه این تخلفات را به بیش از یک میلیون تومان افزایش دهد.

سردار حسینی درباره تخلفاتی که اکنون رقم جرائمشان بین 100 تا 400 تومان است، گفت: تخلفاتی مانند نبستن کمربند ایمنی و پارک دوبل که در رانندگی حادثه ساز تلقی نمی‌شوند شامل این افزایش نیستند اما به عنوان مثال جریمه رانندگی در حالت مستی که اکنون 400 هزار تومان است به 2 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

با مطرح شدن افزایش مبلغ جرائم رانندگی این ظن ایجاد می‌شود که شاید برخی از ماموران پلیس بخواهند از این موضوع سوءاستفاده کنند و عایدی از موضوع داشته باشند؛ اما سردار حسینی معتقد است که پلیس به سمتی می‌رود که نقش عامل انسانی را از ثبت تخلفات رانندگی کم کند البته افراد می‌توانند تخلفات ماموران پلیس به را به سامانه 197 اطلاع دهند تا با مامور متخلف برخورد شود.

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 95653

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر