نوشتن قولنامه خانه ممنوع شد؟

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: تبدیل اسناد قولنامه‌ای و غیر رسمی به اسناد رسمی جلوی کلاهبرداری‌ را می‌گیرد و باعث کاهش دعاوی در حوزه ثبتی و مالکیت بر زمین‌های مختلف می‌شود.

نوشتن قولنامه خانه ممنوع شد؟

هفت صبح نوشت احتمالا اسم پروژه «نگین غرب» تهران را خاطرتان باشد. همان ماجرای معروف فروش تعداد محدودی مسکن ساخته شده و نشده در غرب پایتخت به ۴ نفر که سر و صدای آن تا دو دهه بعد ادامه داشت. این اولین و آخرین مجموعه آپارتمانی نبوده که به صورت غیررسمی روی کاغذ به چند نفر هم زمان فروخته شده؛ خود قوه قضائیه اعلام کرده که ۷۰درصد وقت قضاوتش صرف چنین پرونده‌های مشابهی می‌شود.

خبر جدید این است که بالاخره قرار شده قولنامه‌ نوشتن و هر نوع معامله غیررسمی دیگر مسکن ممنوع اعلام شود. به جای آن همه افراد مجبور باشند که خانه خود را در دفتر ثبت اسناد به صورت رسمی معامله کنند.

با اینکه این مشکل قرار است به زودی حل شود  با اینکه این مشکل قرار است به زودی حل شود ولی همچنان ابهام‌هایی باقی مانده است.

نظر یک عضو کمیسیون قضایی

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: تبدیل اسناد قولنامه‌ای و غیر رسمی به اسناد رسمی جلوی کلاهبرداری‌ را می‌گیرد و باعث کاهش دعاوی در حوزه ثبتی و مالکیت بر زمین‌های مختلف می‌شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی  با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در تبدیل اسناد غیررسمی ثبتی به اسناد رسمی گفت: طرح مربوط به این موضوع چند سال در کمیسیون قضایی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و پس از تصویب در کمیسیون و صحن مجلس به شورای نگهبان ارسال شد.

وی افزود: شورای نگهبان مصوبه مجلس درباره تبدیل اسناد غیر رسمی به رسمی را دارای ایراد دانست و با اصرار مجلس بر مصوبه خود، این طرح برای بررسی دقیق‌تر به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهار داشت: به دنبال تاکید رهبر معظم انقلاب بر تبدیل اسناد مالکیت غیر رسمی و قولنامه به اسناد رسمی امیدواریم تا این مصوبه نیز هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: با تایید مصوبه مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام و اجرای این قانون مبنی بر تبدیل اسناد غیر رسمی و قولنامه‌ای به رسمی، جلوی کلاهبرداری‌ها و زمین‌خواری‌ها گرفته می‌شود و علاوه بر این ما شاهد کاهش دعاوی حقوقی در این باره در محاکم خواهیم بود.

وی افزود: در مصوبه مجلس برای تبدیل اسناد غیر رسمی به رسمی، پیش ‌بینی‌های لازم برای روستاییان و صدور اسناد رسمی برای آنها نیز صورت گرفته و از این حیث نگرانی وجود ندارد.

منبع: .

دیگر رسانه ها

کدخبر: 95006

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر