حجم ویدیو: 2.41M | مدت زمان : 00:01:25

فوری؛ سران قوا دستور تغییر ساعت کاری را صادر کرد

آخرین اقدامات و تصمیمات جدید دولت، مجلس و سران قوا برای تغییر ساعت کاری ادارات، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی اعلام شد.

ساعت کاری با موافقت سران قوا تغییر کرد. سران سه قوه، دستور تغییر ساعت کاری را صادر کردند. ساعت کاری ادارات، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی تغییر کرد.  ساعت کاری ادارات، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی در حالی بار دیگر تغییر کرده است که در روزهای گذشته، چندین بار دیگر نیز ساعت کاری، ساعت شروع به کار و ساعت پایان کار ادارات تغییر کرده بود. انتقادات و اعتراضات شدید کارکنان و مردم در خصوص تغییر ساعت کاری و مشکلاتی که مصوبه ساعت کاری دولت ایجاد کرده است، موجب شد که تصمیم جدیدی در راستای اصلاح این طرح اتخاذ شود.  بخشنامه جدید ساعت کاری توسط سازمان اداری و استخدامی کشور به ادارات، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی و اجرایی کشور ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: خبر مهم درباره تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها | کارمندان ادارات دورکار می‌شوند؟

تغییراتی در مصوبه تغییر ساعت کاری دولت ایجاد شده است و ساعت پایان کار کارکنان تغییر کرد. در بخشنامه جدید ساعت کاری که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور به ادارات، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی و اجرایی کشور ابلاغ شده است، جزئیات دورکاری کارمندان، پایان ساعت کاری و شناورسازی ساعت کار کارکنان، اعلام شده است. 

بیشتر بخوانید: تعطیلی شنبه‌ها از چه زمانی اجرایی می‌شود؟ | اخبار جدید از تعطیلی‌ها و کاهش ساعت اداری

آخرین اقدامات و تصمیمات جدید دولت، مجلس و سران قوا برای تغییر ساعت کاری ادارات، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی را در عرشه آنلاین بخوانید.

ساعت کاری

سازمان اداری و استخدامی کشور از تغییر ساعت کاری ادارات خبر داد و ساعت پایان کار کارمندان را اعلام کرد.

اجرای مصوبه جدید «شروع کار در ساعت خواب» در هفته‌های اول، به قدری مشکل‌ساز شد که فرمان اصلاح این مصوبه دولتی صادر شد و چندین بار، بخشنامه‌های جدیدی در این خصوص ابلاغ شد. شروع ساعت کاری از نیمه خرداد با هدف «کاهش مصرف انرژی در ایام گرم سال»، به ۶ صبح تغییر پیدا کرد. کارشناسان پیشتر، نسبت به تبعات اقتصادی، اجتماعی و شهری این مصوبه هشدار داده بودند. اخبار و جزئیات جدید در خصوص کاهش ساعت کاری و تغییر ساعت آغاز به کار ادارات و دستگاه‌های دولتی و ساعت کاری جدید اعلام شد. 

تغییر ساعت کاری با موافقت سران قوا انجام شد

رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: مجوزی از سران در این باره گرفته شد که بر اساس آن در این ایام اجازه داشته باشیم در شرایط اضطراری مصوبه را اجرایی کنیم؛ یعنی از ساعت ۶ تا ۱۳ ساعت کاری باشد.

میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری استخدامی در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران در خصوص تغییر ساعت کاری گفت: داستان از آنجا شروع شد که این موضوع در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که تغییر ساعت رسمی کشور با آغاز تابستان انجام نشود و ثابت باشد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی بیان کرد: دولت پیشنهادی در این باره بررسی کرد که بر اساس آن در اسفند ۱۴۰۱ مصوب شد، ساعت کارکنان در ایام مصرف بالای برق، یعنی از ۱۵ خرداد ماه تا ۱۵ شهریور ماه 1402، از ساعت ۶ تا ۱۳ باشد و الباقی ساعت کاری به صورت دورکاری به صورت لحاظ شود.

لطیفی خاطرنشان کرد: هیات تطبیق مجلس این مصوبه را رد کرد و آن خلاف قانون دانست؛ بنابراین مجوزی از سران در این باره گرفته شد که بر اساس آن در این ایام اجازه داشته باشیم در شرایط اضطراری مصوبه را اجرایی کنیم؛ یعنی از ساعت ۶ تا ۱۳ ساعت کاری باشد و بقیه ساعت کاری، به صورت دورکاری انجام شود.

ساعت کاری جدید و ساعت پایان کار کارمندان اعلام شد

سازمان اداری و استخدامی به دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر نهادهای عمومی اعلام کرد که ساعت کار خدمت حضوری تمامی کارکنان خود را حداکثر تا ساعت ۱۳:۰۰ قرار دهند.

سازمان اداری و استخدامی کشور به دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی اعلام کرد که ساعت کار خدمت حضوری تمامی کارکنان خود و سایر افراد شاغل (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی و…) را حداکثر تا ساعت ۱۳:۰۰ قرار داده و مابقی ساعات کار موظفی را از طریق دورکاری (با تمهیدات لازم) جبران کنند.

این بخشنامه در راستای حفظ پایداری شبکه سراسری برق و کاهش ناترازی تولید و مصرف برق، با هدف آسایش شهروندان و عدم وقفه در خدمت‌رسانی، در اجرای بند ۴ اصلاحی تصویب‌نامه شماره ۲۴۳۱۸۷‌/ ت ۶۱۰۱۱ ه مورخ ۲۸‌/۱۲‌/۱۴۰۱ هیئت وزیران صادر شده است.

این بخشنامه تاکید دارد که تمامی دستگاه‌های سرمایشی از ساعت ۱۲ ظهر خاموش شود و برهمین اساس دستگاه‌های مشمول، تا ۱۵ شهریورماه مکلف هستند ضمن برنامه‌ریزی مناسب برای تداوم خدمت‌رسانی و حفظ رضایت‌مندی ارباب رجوع، پایان ساعت کار خدمت حضوری تمامی کارکنان خود و سایر افراد شاغل (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی و…) را حداکثر تا ساعت ۱۳:۰۰ قرار دهند و مابقی ساعات کار موظفی را از طریق دورکاری (با تمهیدات لازم) جبران کنند.

در این بخشنامه ساعت آغاز به کار مادران شاغل دارای فرزند زیر ۶ سال، افراد دارای معلولیت و افراد ساکن در حومه شهرهای محل خدمت، با انجام تمهیدات لازم به‌منظور حفظ تداوم خدمت‌رسانی دستگاه، به مدت یک‌ساعت شناور تعیین شده است.

رؤسای دستگاه‌های مشمول این بخشنامه می‌توانند به تشخیص خود، سایر مصادیق نظیر را در همین چارچوب تدبیر کنند.

ساعت کاری

روز دوشنبه «5 تیر ماه 1402» ابتدا، سازمان امور اداری و استخدامی، بخشنامه جدید ساعت کاری و پایان ساعت کار کارکنان را ابلاغ کرد اما در ساعت پایان روز دوشنبه، بار دیگر، اعلام شد که با تصمیم سران قوا، ساعت کاری به روال سابق بازمی‌گردد.

روز سه‌شنبه، «6 تیر ماه 1402»، سازمان اداری و استخدامی کشور به دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی اعلام کرد که ساعت کار خدمت حضوری تمامی کارکنان خود و سایر افراد شاغل (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی و…) را حداکثر تا ساعت ۱۳:۰۰ قرار دهند و مابقی ساعات کار موظفی را از طریق دورکاری (با تمهیدات لازم) جبران کنند.

تغییر ساعت کاری و ساعت آغاز به کار ادارات و دستگاه‌های دولتی از «۱۵ خردادماه ۱۴۰۲» در سراسر استان‌های کشور اعلام شد. پس از این مصوبه، لایحه دولت براساس اصلاح ماده ۸۱ قانون خدمات کشوری، مبنی بر کاهش ساعات کاری ادارات از ۴۴ ساعت به ۴۲ ساعت به مجلس رفت. تعطیلی شنبه‌ها یا پنج‌شنبه‌ها چند سالی است که به یکی از بحث‌های مهم کشور تبدیل شده است طرح سامان‌دهی تعطیلات رسمی در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصویب شد؛ با این حال، اختلاف نظر میان دولتی‌ها و مجلسی‌ها برای تعطیلی شنبه‌ها یا پنج‌شنبه‌ها همچنان ادامه دارد. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94538

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر