رپورتاژ

ازدواج سفید به چه معناست؟ مجازات آن در قانون ایران

ازدواج سفید به چه معناست؟ مجازات آن در قانون ایران

اصولا ازدواج شرعی در ایران به دو صورت دائم یا موقت است که در شرع قانون اسلامی مورد پذیرش قرار گرفته است. اما امروزه نوع دیگری از ازدواج در جامعه پدید آمده است که به آن ازدواج سفید می گویند. بیشتر افراد نمی دانند که ازدواج سفید به چه معناست؟ مجازات آن در قانون ایران به چه صورت است؟ در واقع باید گفت که ازدواج سفید جایگاه قانونی و شرعی ندارد. در این ازدواج عقد و نکاح شرعی خوانده نمی شود. در کشور ما ازدواج سفید دارای مجازات می باشد زیرا زندگی کردن با نامحرم بدون مشروعیت حکم زنا دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت برترین وکیل مراجعه کنید.

ازدواج سفید به چه معناست؟

ازدواج سفید ازدواجی است که شروع پیوند زناشویی بین زن و مرد دارای شرعیت قانونی نمی باشد و مدت زمان مشخصی هم ندارد. در این ازدواج، صیغه نکاح جاری نمی شود. به همین علت این ازدواج مشروعیت ندارد. در ازدواج سفید قصد طرفین ازدواج نیست و بدون ثبت رسمی و قانونی و همچنین بدون آداب و رسوم اسلامی صورت می گیرد. در این ازدواج طرفین هیچ گونه تعهد شرعی و قانونی نسبت به یک دیگر ندارند و نمی توانند نسبت به هم ادعای حق و حقوق کنند. در کل باید گفت که بیشتر گرایش افراد به این ازدواج به دلیل نداشتن تعهد نسبت به یک دیگر است.

مجازات ازدواج سفید در قانون ایران

ازدواج توافق بین دو جنس مخالف برای آغاز یک زندگی مشترک مطابق با قانون کشوری است که در آن ازدواج شکل می گیرد. اولین شرط برای ازدواج، رعایت قانون آن کشور است و اگر این ازدواج بدون رعایت شرایط قانونی انجام شود، موجب حلالیت شرعی زوجین نسبت به همدیگر نخواهد شد. در کشور های غربی دو نوع ازدواج وجود دارد که یکی از آن ها ازدواج رسمی است و دیگری همان ازدواج سفید می باشد که افراد به دلیل علاقه و تفاهم، زندگی مشترکشان را بدون ازدواج رسمی شروع می کنند.

در کشور و دین اسلام این ازدواج کاملا جرم می باشد و دارای مجازت است. زیرا این نوع ازدواج کاملا برخلاف شرع دین اسلام می باشد و قانون گذار آن را حرام اعلام کرده است. نکاح به معنای قبول عقد و قبول شرایط موجود در آن است. طبق قوانین ایران، ازدواج باید با تشریفات و شرایط قانونی از جمله خواندن صیغه و ثبت رسمی آن همراه باشد. در ازدواج سفید طرفین با هم به توافق می رسند که هیچ گونه تعهدی نسبت به یکدیگر نداشته باشند.

طبق قوانین مجازات اسلامی همزیستی و رابطه زناشویی بین زوجینی که با یکدیگر محرم نیستند و مشروعیتی بین آن ها وجود ندارد، حکم زنا را دارد. مجازات زنا 100 ضربه شلاق است. گاهی اوقات برای این افراد حتی حبس در نظر گرفته می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از وکیل در تهران کمک بگیرید.

ازدواج سفید

معایب ازدواج سفید چیست؟

این ازدواج به دلیل نداشتن شرعیت قانونی دارای معایب بسیاری است. در این ازداواج زنان بیشتر از مردان مورد آسیب قرار می گیرند. این معایب شامل:

  • خیانت جنسی زوجین به یکدیگر.
  • عدم تعهد و وفاداری در طرفین.
  • افزایش فساد در جامعه.
  • افرادی که اقدام به انجام این ازدواج می کنند، از طرف خانواده خود طرد شده و حمایت مالی خانواده از آن ها برداشته می شود.
  • بنیان خانواده در ازدواج سفید سست و بی اساس خواهد بود.
  • زوجین طبق ازدواج سفید و نداشتن اعتماد، توانایی سرمایه گذاری اقتصادی و رشد مالی را نخواهند داشت.
  • نداشتن رضایت جنسی زوجین در ازدواج سفید.
  • بروز مشکلات روحی و روانی مانند: افسردگی.

در ازدواج سفید وضعیت فرزندان به چه صورت خواهد بود؟

ارث فرزند: در این ازدواج نسبتی بین پدر و فرزند نخواهد بود. به همین علت پدر و فرزند از هم ارث نخواهد برد. اما فرزند و مادر باهم نسبت پیدا می کنند به همین علت از هم دیگر ارث می برند.

اختیارات و تصمیم گیری برای فرزند: با در نظر گرفتن این که پدر و فرزند هیچ نسبتی با یک دیگر ندارند، پدر هیچ مسئولیت و اختیاراتی مانند: حضانت فرزند، اذن ازدواج دختر و ... در مورد فرزند خود نخواهد داشت.

پرداخت نفقه و هزینه های فرزند: در ازدئپواج دائم هزینه های مالی فرزند تا سن مشخصی بر عهده پدر می باشد. اما در ازدواج سفید، پدر وظیفه ای برای پرداخت هزینه ها و نفقه فرزند ندارد و تمامی هزینه های زندگی فرزند بر عهده مادر خواهد بود.

مهم ترین دلایل افزایش ازدواج سفید

در جامعه ایرانی تعداد ازدواج سفید نسبت کشور های دیگر کمتر می باشد اما همین میزان از ازدواج سفید در کشور ایران مقداری نگران کننده است. مهم ترین دلایلی که باعث افزایش این ازدواج در کشور شده است

شامل:مشکلات اقتصادی

بالا رفتن سن ازدواج جوانان ایرانی

ازدواج سفید

پیامد های ازدواج سفید چیست؟

یکی از پیامد های ازدواج سفید این است که رابطه ی بین و زن و مرد نامشروع حساب می شود و در نتیجه برای زوجین مجازات در نظر گرفته خواهد شد و اگر از این ازدواج فرزندی به دنیا بیاید، آن فرزند نامشروع می باشد و از ارث پدر خود محروم خواهد بود. گاهی اوقات هم زنان به دلیل این که از بی آبرویی می ترسند، تلاشی برای اثبات نسبت بین پدر و فرزند نمی کنند.

همان طور که در بخش بالا گفته شد، این ازدواج آسیب بزرگی به زنان و فرزندان وارد می کند. تفکر بعضی از افراد این گونه است که گاهی هم ممکن است این ازدواج مزایایی هم داشته باشد. مثلا در این شرایط اقصادی که بیشتر جوانان از ازدواج فراری هستند، می توانند بدون داشتن تعهد و مسئولیتی، زندگی مشترک خود را شروع کنند. اما در کل باید گفت که این ازدواج و زندگی مشترک آن ها کاملا موقتی بوده و بعد از این تنوع طلبی آن ها برطرف شد، به راحتی آن رابطه را ترک خواهند کرد. در این مورد به یکی از طرفین آسیب روحی و روانی بدی وارد خواهد شد.

نتیجه گیری

با سپاس از شما همراهان گرامی که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید. ما در این مطلب تمام سعی مان را کردیم که تمامی نکات مهم در مورد ازدواج سفید و مجازات آن در قانون ایران را برای شما عزیزان شرح دهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت برترین وکیل مراجعه کنید.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93499

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر