هشدار | تردد در این مناطق و شهرها ممنوع! + اسامی

سازمان هواشناسی ایران با صدور چند اطلاعیه، نسبت به تشدید افزایش آلودگی هوا و خیزش گرد و خاک در چند استان کشور هشدار داد. آلودگی هوا در چند شهر به سطح هشدار و قرمز رسید.

هشدار | تردد در این مناطق و شهرها ممنوع! + اسامی

آلودگی هوا در چند شهر به سطح هشدار و قرمز رسید. شاخص آلودگی هوا در چند شهر ایران افزایش یافته و کیفیت هوا در چند شهر و استان کشور ناسالم برای تمام گروه‌های سنی است. آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ‌ومیر در ایران است. سازمان هواشناسی ایران نیز با صدور چند اطلاعیه، نسبت به تشدید افزایش آلودگی هوا و خیزش گرد و خاک در چند استان کشور هشدار داد. در شرایط آلودگی هوا، افزایش قابل توجه بیماری‌های قلبی و عروقی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و همچنین افزایش قابل توجه علایم تنفسی در کل جمعیت رخ خواهد داد.

بیشتر بخوانید: این شهر در آلودگی هوا غرق شد

اعضای ستاد مدیریت بحران با افزایش آلودگی هوا و کاهش سطح کیفی هوا به حالت آماده‌باش درآمدند. بیماران قلبی، تنفسی، مادران باردار، سالمندان و بیماران دیابتی از منزل خارج نشوند و افراد عادی از فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل اجتناب کنند. ورزشکاران در هوای باز به هیچ عنوان فعالیت نکنند. در حال حاضر با توجه به افزایش ذرات معلق در هوا افراد عادی برای تردد در سطح شهر از ماسک استفاده کنند.

آلودگی هوا

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

هشدار مدیریت بحران درباره آلودگی هوا

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر کاهش کیفیت هوا گفت: با توجه به افزایش ذرات آلاینده، افراد دارای بیماری تنفسی از تردد در فضای باز خودداری کنند.

حامد یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در جمع خبرنگاران از صدور هشدار زرد توسط سازمان هواشناسی خبر داد و اظهار داشت: طبق این هشدار از روز سه‌شنبه «۲۹ خرداد ماه» تا روز پنجشنبه «یکم تیرماه» با افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا روبرو خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران بیان داشت: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته این کاهش کیفیت هوا به طور اخص برای امروز در مرکز و نیمه جنوبی و برای روز پنجشنبه در نواحی غربی و جنوب غربی استان تهران پدیدار خواهد شد.

یزدی مهر گفت: ضروری است که افراد دارای بیماری‌های تنفسی و زمینه‌ای، کودکان و سالمندان، در مواقع خیزش گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا در فضای باز قرار نگیرند و حتی المقدور از تردد در محیط خارج از منزل اجتناب کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه طبق گزارش هواشناسی وزش باد شدید نیز در استان پیش بینی شده است در خصوص سازه‌های موقت نیز هشدار داد و بیان داشت: در زمان وقوع باد شدید احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال نیز دور از انتظار نیست لذا از شهروندان می‌خواهیم از پارک خودرو و قرار گرفتن در زیر درختانی که احتمال ایجاد خطر دارند خودداری کنند.

یزدی مهر نسبت به مخاطره احتمال خسارت به تجهیزات شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی هشدار داد و گفت: از مالکین ذی نفعان این تجهیزات می‌خواهیم نسبت به استحکام این موارد اطمینان حاصل کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران اظهار داشت: اعضای ستاد مدیریت بحران در شهرستان‌های استان تهران با کاهش سطح کیفی هوا به حالت آماده‌باش خواهند بود.

هشدار آلودگی هوا در تهران

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم‌اکنون (۳۰ خرداد ماه) میانگین کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ازن» با میانگین ۱۱۵ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۰۹ و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است. 

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول(سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است. 

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی این استان کمی ابری همراه با وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

با بررسی نقشه‌های هواشناسی و خروجی الگوهای پیش‌یابی عددی وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمان صاف تا کمی ابری همراه با وزش باد و در بعضی ساعات وزش باد شدید در نقاط مستعد خیزش موقت گردوخاک گاهی نفوذ گردوغبار از استان‌های مجاور و به دنبال آن کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

وضعیت قرمز آلودگی هوا در ۶ شهر خوزستان

طبق اعلام مرکز پایش هوای کشور، شاخص کیفی هوای ۶ شهر خوزستان در وضعیت «ناسالم» قرار گرفته است.

بنا بر اعلام مرکز پایش هوای کشور در روز جاری (۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۲) شاخص کیفی هوای شهر ماهشهر ۵۰۰ AQI ثبت شده که نشان دهنده ناسالم بودن هوا برای تمامی گروه‌های سنی (قرمز) است.

بر این اساس افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند. افراد دیگر باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

همچنین این میزان در شهرهای اندیمشک ۱۳۱ AQI، گتوند ۱۲۸ AQI، شوشتر ۱۲۵ AQI، دزفول ۱۱۴ AQI و رامهرمز ۱۱۳ AQI ثبت شد که نشان دهنده ناسالم بودن هوا برای گروه‌های حساس (نارنجی) است.

بر اساس این وضعیت افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

شاخص AQI معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

هشدار آلودگی هوا در اصفهان 

شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان صبح امروز سی‌ام خردادماه براساس داده‌های ۱۷ ایستگاه پایش فعال با میانگین ۸۷ وضعیت زرد و قابل قبول را نشان می‌دهد.

جمشید لقایی، مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان اظهار داشت: میانگین شاخص هوای کلان‌شهر اصفهان امروز سه‌شنبه ۳۰ خرداد ماه بر اساس داده‌های دریافتی ۱۷ ایستگاه پایش فعال با شاخص ۸۷ در وضعیت قابل قبول ثبت شد.

جمشید لقایی تاکید کرد: براساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای اصفهان، امروز نیز آلاینده غالب هوای این کلان‌شهر ذرات معلق ۲.۵ میکرون بوده که شاخص آن برابر ۹۰ و در وضعیت قابل قبول است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان ادامه داد: امروز شاخص هوا در ایستگاه سنجش هوای پارک زمزم با ۷۴، بولوار کاوه با ۷۵، سپاهان شهر با ۷۶، خیابان فرشادی با ۷۷، محله ولدان (ورزشگاه میثاق) با ۸۱، خیابان فیض با ۸۲، خیابان باهنر با ۸۳، خیابان زینبیه با ۹۷ و دانشگاه صنعتی با ۹۰ AQI وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

مسئول کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به قطعی ۲ ایستگاه سنجش هوا در خیابان میرزا طاهر، اضافه کرد: امروز شاخص کیفی هوا در ایستگاه سنجش کردآباد با ۱۲۱، رهنان با ۱۰۱ و میدان انقلاب با ۱۳۳ AQI در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

همچنین سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست (منطقه اصفهان)، امروز شاخص هوا در ایستگاه خیابان استانداری با ۵۳، خیابان پروین با ۸۷، بزرگراه خرازی با ۹۸ و خیابان رودکی با ۶۲ AQI در وضعیت قابل قبول و در خیابان احمدآباد با ۱۰۳ AQI در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد.

شاخص هوا در شهرهای مجاور کلان‌شهر اصفهان از جمله سجزی با ۷۲ و شاهین شهر با ۶۹ AQI در وضعیت قابل قبول است. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرهای مبارکه، کاشان، خمینی‌شهر، زرین‌شهر، نجف آباد و دولت آباد دائم قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

آلودگی هوا در مشهد

کیفیت هوای شهر مشهد در ۲۴ ساعت گذشته با شاخص کلی ۱۱۵ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

براساس داده‌های مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد کیفیت هوای مشهد امروز سی ام خردادماه با ثبت شاخص ۱۱۵ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

همچنین شاخص کنونی کیفیت هوا در مشهد با ثبت عدد ۱۲۳ نیز نشان از کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در شهر مشهد مقدس را دارد.

بیشترین بار آلودگی از ایستگاه چمن با عدد شاخص ۱۴۴ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس به ثبت رسیده است.

دمای حال حاضر ۲۶ درجه سانتی‌گراد و آسمان آفتابی است.

آلودگی هوا در کرج

شاخص کیفیت هوای کرج در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته است.

بر اساس آخرین داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفیت آلودگی هوای استان البرز، شاخص بر خط کیفیت هوا ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ایستگاه کرج هم‌اکنون بر روی عدد ۱۴۴ قرار گرفته و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

بر همین اساس شاخص آلودگی هوا در شهرستان‌های اشتهارد، فردیس، ساوجبلاغ و نظرآباد به ترتیب ۸۲، ۱۰۰، ۷۶ و ۷۲ است که بر این مبنا کیفیت هوای همه شهرستان‌ها در وضعیت قابل قبول قرار دارد.

بر این اساس ساکنان کرج به ویژه گروه‌های حساس از جمله بیماران قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان به غیر از موارد ضروری از خانه خارج نشوند.

آلودگی هوا در سیستان و بلوچستان

رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای هواشناسی سیستان و بلوچستان از شدت گرفتن بادهای ۱۲۰ روزه و تداوم افزایش محسوس دما در زاهدان، شمال، مرکز و جنوب استان خبر داد.

‌علی ملاشاهی، رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای هواشناسی سیستان و بلوچستان ضمن اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی جوی شماره هشت در سیستان وبلوچستان، افزود: از آخر وقت پنجشنبه تا دوشنبه یعنی از اول تا ۵ تیرماه، برای مناطق شمالی استان وزش باد شدید تا خیلی شدید، توفان شدید گردوخاک و افزایش غبار برای مناطق مرکزی و جنوبی استان پیش‌بینی می‌شود که باعث کاهش دید و کیفیت هوا و احتمال سقوط اجسام از ارتفاع و همچنین سقوط درختان و تیرهای برق می‌شود.

او ادامه داد: احتمال خسارت به محصولات جالیزی و گلخانه‌ها وجود دارد و اختلال در ترددهای جاده‌ای و هوای و کاهش نسبی دما از جمعه در شمال استان و به تدریج در مناطق مرکزی پیش بینی می‌شود.

رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: از سه شنبه تا جمعه ۳۰ خرداد تا ۲ تیر ماه، در مناطق شمالی و مرکزی و جنوبی استان افزایش محسوس دما رخ خواهد داد و احتمال رخداد دماهای حدود بیشینه مطلق بلند مدت وجود دارد.

رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: براساس نقشه‌های پیش بینی و پیش یابی هواشناسی، زابل، زهک، هامون، نیمروز، زاهدان، تفتان، شمال ایرانشهر و میرجاوه مناطقه تحت تأثیر این سامانه خواهد بود و احتمال گرمازدگی، افزایش مصرف آب و برق، خسارت به محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی، دامداری‌ها و مرغداری‌ها و صنعت شیلات وجود دارد.

ملاشاهی تاکید کرد: با توجه به افزایش محسوس دما از ترددهای غیر ضروری در فضای باز به ویژه اواسط روز تا بعدازظهر خودداری شود و تأمین، توزیع و مصرف بهینه آب و برق مدیریت انجام شود.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سیستان و بلوچستان گفت: بارش‌های رگباری در جنوب و افزایش محسوس دما در شمال، مرکز و جنوب استان از امروز یکشنبه آغاز می‌شود.

علی ملاشاهی، رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سیستان و بلوچستان در خصوص آخرین وضعیت جوی هوا در سیستان و بلوچستان اظهارداشت: از امروز یکشنبه تا سه شنبه ۳۰ خردادماه در ارتفاعات مناطق جنوبی استان رخداد رگبار و رعدوبرق، تندبادهای شدید لحظه‌ای و احتمال بارش تگرگ به همراه برخورد صاعقه پیش‌بینی می‌شود.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سیستان و بلوچستان افزود: از امروز تا شنبه سوم تیر ماه نیز در مناطق شمالی و مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان افزایش محسوس دما رخ خواهد داد و احتمال رخداد دماهای حدود بیشینه مطلق بلند مدت وجود دارد.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در انجام فعالیت‌های کوهنوردی باید جوانب احتیاط را رعایت کرد، افزود: شهروندان از اسکان در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و ترددهای مرزی در زمان بارندگی خودداری کنند. با توجه به افزایش محسوس دما علاوه‌بر خودداری از ترددهای غیرضروری در فضای باز به ویژه اواسط روز تا بعدازظهر، باید در تأمین، توزیع و مصرف بهینه آب و برق مدیریت نیز مدیریت کرد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93192

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر