خطر هولناک در کمین ساکنان کرج و البرز | طاعون آمد

شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در البرز و کرج موجب نگرانی مردم و کارشناسان محیط زیست شده است.

خطر هولناک در کمین ساکنان کرج و البرز | طاعون آمد

طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کرج و البزر موجب تلف شدن بیش از هزار رأس از کل و بز شده است. شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در البرز و کرج موجب نگرانی مردم و کارشناسان محیط زیست شده است. دام‌های اهلی عامل اصلی شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک هستند. 

هر ساله طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کرج و البرز شیوع می‌یابد و متاسفانه، آمار صحیحی از واکسیناسیون دام‌ها برای جلوگیری از ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک ارائه نمی‌شود.

طاعون نشخوارکنندگان

مدیرکل محیط زیست البرز گفت: طی هفت سال گذشته به دلیل شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیش از هزار رأس از کل و بزهای استان تلف شده‌اند؛ این در حالی است که گاه برای حفاظت از یک رأس از آنها محیط بانی شهید شده است.

مجید درگی، مدیرکل محیط زیست البرز  با اشاره به اینکه البرز دارای دو منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکار ممنوع است، اظهار کرد: دو منطقه حفاظت شده رودخانه کرج و البرز جنوبی با ۶۴ هزار هکتار وسعت، ۱۲ درصد مساحت استان را تشکیل داده است.

او ادامه داد: تا کنون ۴۸ گونه پستاندار، ۱۵۶ گونه پرنده، ۱۵۶ گونه پرنده و ۲۶ گونه خزنده در البرز شناسایی شده است.

مدیرکل محیط زیست البرز  توضیح داد: کل و بز، قوچ و میش، گراز، عقاب طلایی و سیاه گوش از جمله شاخص ترین گونه‌های حیات وحش استان هستند.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته گونه کل و بز استان به واسطه شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک مورد خطر قرار گرفته‌اند، افزود: طی هفت سال گذشته به دلیل شیوع این بیماری بیش از هزار رأس از کل و بزهای استان تلف شده‌اند  این در حالی است که گاه برای حفاظت از یک رأس از آنها محیط بانی شهید شده است.

مدیرکل محیط زیست البرز  با اشاره به اینکه عمده دلیل شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک ورود دام‌های اهلی و واکسینه نشده به عرصه های طبیعی است، گفت: در پروتکل‌های دامپزشکی واکسیناسیون ۷۵ درصد گله ایمنی لازم را ایجاد می‌کند و لازم نیست تک تک دام‌ها واکسینه شوند.

او اظهار کرد: در شهرستان طالقان ۸۵  هزار رأس دام غیر از دام‌های عبوری وجود دارد که در برنامه واکسیناسیون دامپزشکی باید بین ۵۵ تا ۶۰ هزار رأس آنها واکسینه شوند.

مدیرکل محیط زیست البرز ادامه داد: مشکل محیط زیست با ۲۵ هزار رأسی است که در برنامه واکسیناسیون قرار ندارند به دلیل تداخلی که با حیات وحش دارند خطر آفرین هستند.

مدیرکل محیط زیست البرز  تاکید کرد: با این اوصاف باید پوشش واکسن در خصوص این بیماری را به صد درصد رساند تا از ابتلای حیات وحش به این بیماری جلوگیری کنیم.

مدیرکل محیط زیست البرز  گفت: در کنار این اقدام، منابع طبیعی هم باید از ورود دام‌های غیرمجاز به عرصه‌های طبیعی جلوگیری کند تا شاهد وقوع چنین تجربه‌های تلخی در حیات وحش نباشیم.

طاعون نشخوارکنندگان

شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک و دام‌هایی که فقط روی کاغذ واکسینه شده‌اند!

مدیرکل محیط زیست البرز گفت: سال گذشته دامپزشکی آماری در خصوص تزریق واکسن به گله‌ها را ارائه داد اما بعد از بررسی محیط زیست، مشخص شد که برخی دام‌ها در مقابل طاعون واکسینه نشده‌اند ولی در آمار دامپزشکی به عنوان واکسینه شده لحاظ شده‌اند.

مجید درگی، مدیرکل محیط زیست البرز با اشاره به اینکه بدون شک دام‌های اهلی عامل اصلی شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش هستند، اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد سودجو یا ناآگاه گله‌های واکسینه نشده خود را وارد زیستگاه‌های طبیعی می‌کنند و همین امر باعث شده ما هر ساله با دغدغه ابتلای نشخوارکنندگان کوچک به طاعون مواجه باشیم.

او ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون سه جلسه با حضور دستگاه‌های اجرایی درگیر با این موضوع در اداره کل بحران  استانداری البرز برگزار شده ولی واقعیت این است برگزاری این جلسات بدون همکاری دامداران و عشایری که گله‌های خود را از زیستگاه‌های حیات وحش عبور می‌دهند، نتیجه بخش نخواهد بود.

این مسئول تاکید کرد: برای پیشگیری از شیوع این بیماری دامپزشکی ادعا دارد که سال گذشته تمامی دام‌های اهلی را واکسینه کرده و منابع طبیعی هم عنوان می‌کند که امسال به هیچ گله‌ای که دام‌های آن واکسینه نشده‌اند و مجوز عبور ندارند، اجازه ورود به مراتع را نخواهد داد.

مدیرکل محیط زیست البرز گفت: اگر این شرایط به طور کامل رعایت شود، قاعدتا نباید امسال با این بیماری درگیر شویم و بدون شک نتیجه به زودی مشخص خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست البرز تاکید کرد: برای ابتلای حیات وحش به این بیماری نیازی نیست که جمعیت زیادی از دام‌های اهلی واکسینه نشده باشند بلکه حتی اگر یک گله هم واکسن را دریافت نکرده باشد، ایمنی در حیات وحش ایحاد نمی‌شود و از آنجایی که که کل و بزها مدام در حال حرکت در محدوده وسیعی هستند، ابتلای یکی از آنها می‌تواند کل منطقه را آلوده کند.

این مسئول ابراز کرد: طبق اعلام دامپزشکی اگر ۷۰ درصد دام‌های اهلی واکسینه شوند، ایمنی در گله‌های حیات وحش ایجاد می‌شود ولی این موضوع عملاً صحت ندارد چون همانطور که گفته شد برای ابتلای حیات وحش به طاعون وجود چند دام بیمار در یک گله کفایت می‌کند.

درگی اظهار کرد: بر این اساس از دامپزشکی درخواست می‌شود واکسیناسیون دام‌های اهلی به ویژه در منطقه طالقان و البرز جنوبی را به طور کامل انجام دهند.

مدیرکل محیط زیست البرز در ادامه عدم همکاری دامداران برای واکسینه کردن دام‌ها را یکی از موانع ایجاد ایمنی صددرصدی در مقابل این بیماری اعلام کرد و گفت: برخی دامداران به دلیل ناآگاهی از اهمیت تزریق این واکسن به دام‌های خود با خبر نیستند و با تصورات نادرستی مثل اینکه اگر واکسن تزریق شود تلفات خواهند داشت و یا واکسن‌ها تاریخ گذشته است در انجام این کار مقاومت می‌کنند که در نهایت این کار به ضرر خودشان و حیات وحش تمام می‌شود.‌

درگی در ادامه بر ضرورت نظارت دامپزشکی البرز بر دفاتر مایه کوبی هم تاکید کرد و گفت: سال گذشته دامپزشکی آماری در خصوص تزریق واکسن به گله‌ها ارائه داد و از آنجایی که این اقدام توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، محیط زیست در پایشی نسبت به راستی آزمایی آمار ارائه شده اقدام کرد.

مدیرکل محیط زیست البرز گفت: نتیجه بررسی‌ها جالب بود و در گفت‌وگو و پرس و جوهایی که از برخی از گله داران صورت گرفت مشخص شد که برخی دام‌ها در مقابل طاعون واکسینه نشده‌اند ولی در آمار دامپزشکی به عنوان واکسینه شده لحاظ شده‌اند به همین دلیل لازم است که دامپزشکی با حساسیت بیشتری به روند واکسیناسیون گله‌ها نظارت کند.

او ابراز کرد: کمیت و کیفیت واکسیناسیون دام‌ها با تست رندمی آنتی بادی از گله‌های عبوری توسط دامپزشکی مشخص می‌شود.

مدیرکل محیط زیست البرز گفت: طبق اعلام دامپزشکی، امسال هیچ کمبودی در زمینه تامین واکسن وجود ندارد ولی محیط زیست البرز این آمادگی را دارد که در صورت وجود محدودیت، با نامه نگاری سهمیه البرز را افزایش دهد.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92147

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر