تصمیم امروز دولت | ساعت کاری باز هم تغییر می‌کند

جزئیات برنامه جدید دولت برای ساعت کاری ادارات، دورکاری کارمندان و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها اعلام شد.

تصمیم امروز دولت | ساعت کاری باز هم تغییر می‌کند

ساعت کاری ادارات و بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی تغییر می‌کند. ساعت کاری ادارات و دستگاه‌های دولتی در حالی تغییر کرده است که مشکلاتی را برای کارمندان به همراه داشته است. جزئیات کاهش ساعت کاری و تغییر ساعت آغاز به کار ادارات و دستگاه‌های دولتی و ساعت کاری جدید ادارات اعلام شد. تغییر ساعت کاری و ساعت آغاز به کار ادارات و دستگاه‌های دولتی از «۱۵ خردادماه ۱۴۰۲» در سراسر استان‌های کشور اعلام شد. قرار است تغییراتی در مصوبه تعیین ساعات کاری ایجاد شود. جزئیات و تصمیمات جدید دولت و مجلس برای کاهش ساعت کاری و تعطیلی شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها در ایران اعلام شد. 

بیشتر بخوانید: خبر مهم از کاهش ساعت کاری و افزایش تعطیلی رسمی کشور | شنبه‌ها تعطیل می‌شود؟

تغییر ساعت کاری دستگاه‌های دولتی به دلیل شرایط آب و هوایی در فصل گرم سال، افزایش مصرف برق و تامین انرژی صورت گرفته است. آخرین اخبار و جزئیات در خصوص کاهش ساعت کاری و تعطیلی شنبه‌ها یا پنجشنبه‌ها اعلام شد.

ساعت کاری

دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز، لایحه‌ای را تحت عنوان لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در پنجم آذرماه سال گذشته به مجلس ارسال کرد و این لایحه به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شد. پیش از تصویب تعطیلی شنبه‌ها در کمسیون اجتماعی مجلس، پیش‌تر نیز این کمیسیون، در طرح دیگری موافقت کرده بود که تعداد روزهای تعطیل در کشور از یک روز به دو روز برسد اما هنوز مشخص نبود که قرار است این تعطیلی دوروزه مربوط به پنج‌شنبه و جمعه باشد و یا جمعه و شنبه. اما بالاخره این کمیسیون به تعطیلی شنبه‌ها رای داد.

ساعات کاری ادارات به گذشته باز می‌گردد

معاون اول رئیس جمهور به برخی انتقادات در خصوص تغییر ساعت کار اداری اشاره کرد و از سازمان امور اداری و استخدامی خواست با همکاری وزارت نیرو، تصمیمات لازم را در راستای اصلاح این طرح اتخاذ کند.

محمد مخبر  در نشست هیأت وزیران با اشاره به سفر سید ابراهیم رئیسی به کشور‌های ونزوئلا و نیکاراگوئه و استقبال کم نظیر از رئیس جمهور کشورمان در این سفرها، گفت: امروز دیپلماسی دولت مردمی سیزدهم و راهبرد رئیس جمهور در توسعه همکاری و تعامل سازنده با کشور‌های مختلف به نتیجه رسیده و به وضوح شاهد اقتدار جمهوری اسلامی ایران هستیم.

او که ریاست امروز نشست هیات وزیران را به عهده داشت، با تاکید بر لزوم تمرکز دستگاه دیپلماسی بر توسعه همکاری‌های اقتصادی بویژه با کشور‌های آفریقایی، خاطرنشان کرد: سفرا و کارکنان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی باید تمرکز جدی‌تری در حوزه اقتصادی داشته باشند و بستر‌های لازم را برای ارتقا سطح همکاری‌های ایران با کشور‌های دیگر فراهم کنند.

مخبر از رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عباس علی آبادی وزیر صمت نیز قدردانی کرد و افزود: هرچه اعضای دولت تعامل و نشست‌های خود را با نمایندگان مجلس بیشتر کنند، هماهنگی‌ها افزایش یافته و شاهد پیشبرد هرچه بهتر امور خواهیم بود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به برخی مسائل و مشکلات در گمرکات کشور که منجر به ترخیص نشدن برخی اقلام و کالا‌ها شده، وزیر امور اقتصادی و دارایی را مکلف کرد در اسرع وقت از گمرکات و سازمان اموال تملیکی بازدید داشته باشد و حداکثر ظرف مدت یک ماه تدابیر و تصمیمات لازم را برای حل و فصل مشکلات و نارسایی‌های گمرک اتخاذ کند.

مخبر در ادامه با اشاره به فصل ثبت نام مدارس و گلایه برخی اولیا و خانواده‌ها نسبت به افزایش نامتعارف شهریه‌ها بویژه در مدارس غیردولتی، به وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد به این موضوع رسیدگی و با ساماندهی مسائل موجود، دغدغه خانواده‌ها را مرتفع سازد.

او در بخش دیگری از سخنان خود به سالگرد آغاز بکار دولت مردمی اشاره و تصریح کرد: دولت سیزدهم کار‌های بزرگی در بخش‌های مختلف به انجام رسانده و برنامه‌های مهمی در دست اقدام دارد و لازم است در سالگرد آغاز فعالیت دولت، اقدامات صورت گرفته و دستاورد‌های حاصل شده در این مدت برای مردم تشریح و تبیین شود.

تغییر ساعت کاری متناسب با شرایط کاری و عمومی جامعه

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در خصوص تصویب کاهش ساعت کار ادارات توضیحاتی ارائه کرد و گفت: اگر این موضوع در مجلس تبدیل به طرح شود دست ما در دولت بازتر خواهد بود.

میثم لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در حاشیه جلسه هیات دولت در رابطه با کاهش ساعت کاری بیان کرد: وزارت نیرو نظرشان این بود که اگر این کار را نکنیم قطعا قطعی برق خواهیم داشت و پیشنهادی بود که در دولت نیز بحث شد و رأی هم آورد.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است دولت لایحه‌ای برای اصلاح قانون ارائه کند، گفت: الان نیز اصلاحیه‌ای تحت عنوان یک لایحه به مجلس ارائه کرده ایم که در هفته جاری در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد که مجوز داشته باشیم تا ساعت اداری را در شرایط خاص بحرانی و مواردی مانند شرایط فعلی یک مقدار کاهش دهیم، چون محدودیتی که داریم این است که قانونگذار تعیین کرده زمان ساعت کاری کارکنان دولت باید ۴۴ ساعت در هفته باشد.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: در تبصره ۳ که ما پیشنهاد دادیم هم ۴۰ ساعت و هم اینکه در شرایط خاص بتوانیم این ۴۰ ساعت را هم کمتر کنیم پیشنهاد شده تا مانند زمان کرونا که شرایط خاص داشتیم، اگر در حوزه برق و انرژی در بخش خانگی و تولیدی با مشکل مواجه شویم بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. این موضوع یکشنبه هفته جاری در کمیسیون اجتماعی تصویب شد و منتظریم که در صحن مجلس نیز مطرح شود.

بیشتر بخوانید: خبر فوری و مهم درباره تعطیلی آخر هفته و کاهش ساعت کاری | شنبه تعطیل شد؟

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور یادآور شد: اگر این موضوع تبدیل به طرح شود دست ما در دولت بازتر خواهد بود تا بتوانیم ساعت‌ها را متناسب با شرایط کاری و شرایط عمومی جامعه تغییر دهیم.

کاهش ساعت کاری و تعطیلی شنبه‌ها قطعی شد؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص کاهش ساعت کاری و تعطیلی شنبه‌ها یا پنج‌شنبه‌ها در ایران توضیحات جدیدی ارائه کرد. 

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیشنهاد مشخص کمیسیون اجتماعی این است که ۵ روز هفته کاری بوده و ساعت کاری کارمندان نیز روزی ۸ ساعت است اما اینکه بین پنجشنبه و شنبه کدام روز تعطیل باشد هنوز جای بحث دارد.

سید کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه کمیسیون اجتماعی مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها، بیان کرد: دولت در لایحه ای که به مجلس ارائه داده است به دنبال کاهش ساعت کاری است و در لایحه ای که ارائه کرده ۴۴ ساعت در هفته را به ۴۲/۵ ساعت تقلیل داده است. ما نیز در مجلس با توجه به اینکه ۵ روز هفته کاری است به این نتیجه رسیدیم که اگر بنا باشد بیش از ۸ ساعت در روز کارمندان سر کار حضور داشته باشد، طاقت‌فرسا بوده و بهره‌وری لازم هم ندارد. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: به همین دلیل ما ساعت کاری کارمندان در طول ۵ روز کاری را ۴۰ ساعت تعیین کردیم. بدین ترتیب ساعت ورود و خروج کارمندان به ادارات منطقی است. 

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشنهاد مشخص کمیسیون اجتماعی این است که ۵ روز هفته کاری است و ساعت کاری نیز روزی ۸ ساعت است. تعطیلی بین پنجشنبه‌ها و شنبه‌ها است. دولت در خصوص اینکه بین پنجشنبه و شنبه کدام روز تعطیل باشد، نظری نداده است. هنوز اینکه بین پنجشنبه و شنبه کدام روز باید تعطیل باشد جای بحث دارد. کمیسیون اجتماعی به تعطیلی شنبه رای داده اما ممکن است در صحن مجلس این تعطیلی به پنجشنبه تغییر کند. 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92117

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر