خبر فوری و مهم درباره تعطیلی آخر هفته و کاهش ساعت کاری | شنبه تعطیل شد؟

آخرین جزئیات و تصمیمات دولت و مجلس برای کاهش ساعت کاری و تعطیلی شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها در ایران اعلام شد.

خبر فوری و مهم درباره تعطیلی آخر هفته و کاهش ساعت کاری | شنبه تعطیل شد؟

تعطیلی شنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصویب شد؛ با این حال، اختلاف نظر میان دولتی‌ها و مجلسی‌ها برای تعطیلی شنبه‌ها یا پنج‌شنبه‌ها همچنان ادامه دارد. جزئیات تغییر و کاهش ساعت کاری و تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌‌ها اعلام شد. دولت با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به جای تعطیلی شنبه‌ها موافق بود، اما نمایندگان مجلس با تعطیلی شنبه‌ها موافق کردند. در صورت تعطیلی شنبه‌ها، یک روز از تعطیلات ما هماهنگ با الگوی جهانی است و با تعطیلی شنبه‌ها، ارتباطات تجاری ما برای چهار روز با بازارهای جهانی قطع نمی‌شود. 

بیشتر بخوانید: تعطیلی شنبه‌ها از چه زمانی اجرایی می‌شود؟ | اخبار جدید از تعطیلی‌ها و کاهش ساعت اداری

پیشنهاد کمیسیون اجتماعی این است که ۵ روز هفته کاری است و ساعت کاری نیز روزی ۸ ساعت است. تعطیلی بین پنجشنبه‌ها و شنبه‌ها است. آخرین جزئیات و تصمیمات دولت و مجلس برای کاهش ساعت کاری و تعطیلی شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها در ایران اعلام شد. جزئیات لایحه جدید برای کاهش ساعت کاری و تعطیلی شنبه‌ها یا آخر هفته‌ها در ایران اعلام شد.

تعطیلی شنبه ها

پیش از تصویب تعطیلی شنبه‌ها در کمسیون اجتماعی مجلس، پیش‌تر نیز این کمیسیون، در طرح دیگری موافقت کرده بود که تعداد روزهای تعطیل در کشور از یک روز به دو روز برسد اما هنوز مشخص نبود که قرار است این تعطیلی دوروزه مربوط به پنج‌شنبه و جمعه باشد و یا جمعه و شنبه. اما بالاخره این کمیسیون به تعطیلی شنبه‌ها رای داد.

بیشتر بخوانید: متن کامل و جزئیات لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها و شنبه‌ها + تغییر ساعات ادارات در طول هفته

این در حالی است که اغلب کشورهای دنیا، روزهای شنبه و یکشنبه را تعطیلات پایان هفته خود اعلام کرده‌اند اما تعطیلات آخر هفته در کشور ما روزهای پنجشنبه و جمعه است. در این حالت ما عملا چهار روز، خود را از مراودات بین‌المللی محروم کرده‌ایم. اما در طرح جدید، روزهای تعطیل در ایران با کشورهای دیگر هماهنگ می‌شود.

تعطیلی شنبه‌ها قطعی شد؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص کاهش ساعت کاری و تعطیلی شنبه‌ها یا پنج‌شنبه‌ها در ایران توضیحات جدیدی ارائه کرد. 

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیشنهاد مشخص کمیسیون اجتماعی این است که ۵ روز هفته کاری بوده و ساعت کاری کارمندان نیز روزی ۸ ساعت است اما اینکه بین پنجشنبه و شنبه کدام روز تعطیل باشد هنوز جای بحث دارد.

سید کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه کمیسیون اجتماعی مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها، بیان کرد: دولت در لایحه ای که به مجلس ارائه داده است به دنبال کاهش ساعت کاری است و در لایحه ای که ارائه کرده ۴۴ ساعت در هفته را به ۴۲/۵ ساعت تقلیل داده است. ما نیز در مجلس با توجه به اینکه ۵ روز هفته کاری است به این نتیجه رسیدیم که اگر بنا باشد بیش از ۸ ساعت در روز کارمندان سر کار حضور داشته باشد، طاقت‌فرسا بوده و بهره‌وری لازم هم ندارد. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: به همین دلیل ما ساعت کاری کارمندان در طول ۵ روز کاری را ۴۰ ساعت تعیین کردیم. بدین ترتیب ساعت ورود و خروج کارمندان به ادارات منطقی است. 

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشنهاد مشخص کمیسیون اجتماعی این است که ۵ روز هفته کاری است و ساعت کاری نیز روزی ۸ ساعت است. تعطیلی بین پنجشنبه‌ها و شنبه‌ها است. دولت در خصوص اینکه بین پنجشنبه و شنبه کدام روز تعطیل باشد، نظری نداده است. هنوز اینکه بین پنجشنبه و شنبه کدام روز باید تعطیل باشد جای بحث دارد. کمیسیون اجتماعی به تعطیلی شنبه رای داده اما ممکن است در صحن مجلس این تعطیلی به پنجشنبه تغییر کند. 

موافقت کمیسیون اجتماعی با تعطیلی شنبه‌ها

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از موافقت اعضای این کمیسیون با تعطیلی روز شنبه خبر داد.

حسین گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه  کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز کمیسیون اجتماعی با کاهش ساعت کار اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت  در هفته و تعطیلی روز شنبه موافقت شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: پیشنهاد دولت در لایحه ارائه شده ۴۲.۵ ساعت کار در هفته بود و در قانون فعلی ۴۴ ساعت است که کمیسیون اجتماعی تصویب کرد هر هفته ۴۰ ساعت و در هر روز ۸ ساعت کار باشد که از ساعت ۷ صبح تا ۳ بعد ازظهر می شود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بر این شد که روز کاری هم از یکشنبه تا روز پنج شنبه باشد.

همچنین محسن پیرهادی، عضو هیات رئیسه مجلس و یکی از طراحان مسئله تطبیق و تنظیم تعطیلات پایان هفته، گفت: به عنوان یکی از طراحان، در جلسه امروز کمیسیون اجتماعی حضور پیدا کردم و با تشریح طرح تعطیل کردن شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در جریان جزئیات طرح قرار گرفتند. 

به گفته پیرهادی، ساماندهی تعطیلات پایان هفته موجب تنظیم بیشتر با بازارهای جهانی و منطقه‌ای، جلوگیری از فرصت‌سوزی تجاری و خسران کشور در این حوزه خواهد شد.

عضو هیات رئیسه مجلس و یکی از طراحان مسئله تطبیق و تنظیم تعطیلات پایان هفته در پایان گفت: اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به این شکل به طرح مذکور رأی دادند که روزهای کاری در هفته، از یکشنبه تا پنجشنبه خواهد بود لذا اولین گام رسمی مجلس در جهت ساماندهی تعطیلات برداشته شد. گزارش کمیسیون به صحن علنی ارجاع می‌شود تا نمایندگان درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

تعطیلی شنبه‌ها از چه زمانی اجرایی می‌شود؟

ولی اسماعیلی، نماینده مجلس و نایب رییس کمیسیون اجتماعی گفت: طرح تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها در دستور کار کمیسیون است و اگر رای بیاورد به صحن می‌آید. اگر در صحن رای بیاورد ممکن است با توجه به موافقت تعداد زیادی از نمایندگان برای سال آینده اجرایی شود.

ولی اسماعیلی، نماینده مجلس با اشاره به ساعت کاری کارمندان گفت: بحث ساعت کاری ربطی به اینکه مجلس ساعت رسمی را اجازه نداد تغییر پیدا کند ندارد. ساعت رسمی را مجلس به دلیل اینکه مردم متقاضی بودند اجازه تغییر نداد. تغییر ساعت کاری در دست دولت است یعنی هیات دولت می‌تواند نسبت به در خواست‌هایی که از استان‌ها دارد، ساعت کاری را تغییر دهد؛ اینکه به مصوبه کمیسیون اجتماعی ربط می‌دهند، خلط مبحث است و ارتباطی به این بحث‌ها ندارد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مدت‌ها بود که مردم تقاضای عدم تغییر ساعت رسمی را داشتند و‌ مجلس بنا به درخواست مردم در این زمینه قانون مصوب کرد.

نماینده مجلس و نایب رییس کمیسیون اجتماعی ادامه داد: اینکه تغییر ساعت کاری چقدر در صرفه جویی انرژی تاثیر دارد را دولت باید به ما آمار دهد که اگر ببینیم در صرفه جویی برق و گاز و آب تاثیر دارد در اختیار دولت است و اگر هم ندارد با توجه به اینکه زندگی مردم را با چالش مواجه کرده است دولت می‌تواند آن را تغییر دهد. 

او افزود: در حال حاضر طرحی در دستور کار کمیسیون اجتماعی است که ساعت کاری را از ۴۴ساعت در هفته به ۴۲ساعت کاهش دهیم. پیشنهاد دولت این است که سایر شهرستان‌ها همانند تهران پنج‍‌‌شنبه‌ها تعطیل باشند و همچنین ساعت کاری از ۴۴ساعت به ۴۲ساعت کاهش یابد. تعطیل بودن روز شنبه پیشنهاد کمیسیون اجتماعی است که باید اطلاعات کامل را از شورای فقهی قم، مرکز پژوهش ها و کارشناسان مربوطه و امور بازرگانی بگیریم ببینیم می‌توانیم تعطیلات پنج شنبه را لغو و شنبه را اضافه کنیم.

نماینده مردم گرمی در مجلس گفت: این پیشنهاد یعنی تعطیلی شنبه‌ها در دست بررسی است و تصمیم قطعی نگرفتیم. اگر تصمیم بگیریم به نفع تجارت جهانی ما است. الان تجار و اتاق بازرگانی و تعاون که به ما مراجعه می‌کنند خواستار تعطیلی شنبه‌ها هستند چون ما عملا چهار روز با دنیا قطع ارتباط می‌شویم.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی تاکید کرد: این طرح در دستور کار کمیسیون است و اگر رای بیاورد به صحن می‌آید. اگر در صحن رای بیاورد ممکن است با توجه به موافقت تعداد زیادی از نمایندگان برای سال آینده اجرایی شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92087

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر