تلاش برای حفظ جان یوز آسیایی در جاده مرگ

مدیرکل محیط زیست استان سمنان افزایش سایت های تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت را یک ضرورت خواند و گفت: با افزایش این سایت ها می توان به افزایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی امید زیادی داشت.

تلاش برای حفظ جان یوز آسیایی در جاده مرگ

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بهرامعلی ظاهری در نشست خبری با رسانه ها با رد شایعه هرگونه انتقال یوزها از این استان اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که متمرکز شدن سایت تکثیر در یک نقطه درست نیست لذا باید تعداد سایت های تکثیر در ارسارت را افزایش دهیم.

وی افزایش سایت های تکثیر در اسارت را از برنامه ریزی های سازمان محیط زیست برشمرد و افزود: افزایش دستاوردهای ما در توله زایی می تواند به غنای این گونه در خطر انقراض و افزایش جمعیت و زادآوری آن کمک شایانی کند.

مدیرکل محیط زیست استان با بیان اینکه محیط زیست به دنبال افزایش سایت های تکثیر است تصریح کرد: البته تاکنون راه اندازی سایت تکثیر جدید در هیچ نقطه ای از کشور به تصویب سازمان نرسیده است اما طرح افزایش سایت ها و مکان یابی آنها در حال مطالعه است.

رد انتقال یوزها به خارج استان

ظاهری با بیان اینکه راه اندازی سایت های تکثیر جدید نیز دولتی نخواهد بود، ادامه داد: قرار است که این بار از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه استفاده شود.

تلاش برای حفظ جان یوز آسیایی در جاده مرگ

وی با رد انتقال یوزهای موجود در استان و از جمله "آذر، توران و یا تلخاب"، گفت: تلخاب یک ماده یوز است و از آنجا که مادر سه نسل از توله یوزها است از اهمیت به سزایی برخوردار است و از همین رو است که از آن به عنوان خورشید نیز یاد می شود.

وی استفاده از روش های نوین برای پایش یوزها را یک امر ضروری خواند و گفت: دیر یا زود باید به سمت استفاده از روش های نوین در این حوزه برویم.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه را در همین راستا ارزیابی و اضافه کرد: ما برای اطلاع از زمان حضور ،نحوه تردد در مسیر و اطلاع از داده هایی از این دست از روش های نوینی که در دنیا نیز مرسوم است استفاده کنیم چرا که صرفا با گذاشتن یک راهدار و یا نصب تجهیزات نمی توان به این داده ها دست یافت.

ایجاد روشنایی در ۲ کیلومتر از ۱۰ کیلومتر

وی با اشاره به برنامه های محیط زیست برای ایمن سازی محور عباس آباد و کاهش تلفات یوز در این نقطه حادثه خیز گفت: در همین راستا دو موضوع در دستور کار محیط زیست قرار گرفته است؛ نخست ایجاد روشنایی در حدود ۱۰ کیلومتر از این مسیر که بیشترین تصادفات را داشته است. در همین راستا تاکنون میزان روشنایی در دو سه کیلومتر محور در حال انجام است و قرار است که برای انجام حدودا هفت کیلومتر باقیمانده نیز قرارداد منعقد شود.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان فنس کشی این نقطه حادثه خیز را نیز مهم خواند و افزود: علی رغم مهم بودن فنس کشی ، متاسفانه تاکنون هیچ اقدام اجرایی در این خصوص انجام نشده است. اداره کل راه و شهرسازی موظف است که برای ایمن سازی این نقطه چاره جویی لازم را انجام دهد.

نصب ۸ دوربین کنترل سرعت در محدوده حادثه خیز یوزها

ظاهری همچنین از نصف دوربین های کنترل سرعت به عنوان راهکار مهم دیگر برای کاهش تلفات یوزپلنگ آسیایی در محدوده عباس آباد میامی خبر داد و خاطرنشان کرد: تا پیش از این دو دوربین کنترل سرعت در منطقه نصب شده است و قرار است که ۶ دوربین دیگر نیز نصب و تعداد ئوربین های کنترل سرعت در این محدوده ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری به ۸ دوربین برسد.

وی حداکثر سرعت مجاز در این محدوده را ۸۰ کیلومتر اعلام و تصریح کرد: این مهم در استان به تصویب رسیده و برای تصویب نهایی به سازمان محیط زیست کشور ارسال شده است.

وجود سه گله گورخر ایرانی در زیستگاه احیاشده پارک کویر

مدیرکل محیط زیست استان سمنان از انتقال و رهاسازی گورخرهای ایرانی در پارک ملی کویر به عنوان یک طرح موفق نام برد و اظهار کرد: خوشبختانه گورخرهای ایرانی وضعیت خوبی در این زیستگاه احیاشده دارند.

وی تجربه انتقال این گونه به زیستگاهی با ۱۲۰۰ کیلومتر فاصله را دستاوردی مهم دانست و تصریح کرد: انتقال گورخرهای ایرانی به زیستگاهی در دل کویر که پیشتر زیستگاه همین گونه بوده یک تجربه موفق در کشور بوده که امروز به تشکیل گله های خوبی از این گونه در پارک ملی کویر مرکزی انجامیده است.

تلاش برای حفظ جان یوز آسیایی در جاده مرگ

وی از وجود سه گله گورخر ایرانی در این زیستگاه خبر داد و افزود: با تولد سه کره در این زیستگاه جمعیت گورخرهای ایرانی در این زیستگاه به ۲۸ راس رسیده است.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان اظهارامیدواری کرد: با تمهیدات اندیشیده شده و بسترسازی مناسبی که صورت گرفته امسال جمعیت گورخرهای ایرانی این زیستگاه به ۳۰ راس برسد.

مشاهدات امیدبخش در تنها زیستگاه زایای یوزپلنگ آسیایی

وی با اشاره به مشاهدات خوب امسال در پارک ملی توران گفت: امسال مشاهدات خوبی از یوزپلنگ آسیایی در استان داشتیم.

وی از توران شاهرود به عنوان تنها زیستگاه زایا در ایران و جهان نام برد و ادامه داد: در یکی از این مشاهدات یوز تلخاب با ۴ توله مشاهده شد که این خود گویای زایش های امیدبخش این گونه در استان سمنان هستیم.

تلاش برای حفظ جان یوز آسیایی در جاده مرگ

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 91821

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر