خبر مهم درباره تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲

به گفته معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور، تاثیر ۴۰ درصدی معدل در کنکور قطعی است.

خبر  مهم درباره تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲

به گفته معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور، تاثیر ۴۰ درصدی معدل در کنکور قطعی است.

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه تاثیر ۴۰ درصدی معدل در کنکور قطعی است، گفت: داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند یا سوابق آنها ناقص است برای کسب سوابق تحصیلی مورد نظر برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

حسن مروتی ضمن بیان این مطلب با اشاره به تغییرات آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، گفت: این آزمون در دو نوبت برگزار می‌شود که نوبت اول آن در دی ماه ۱۴۰۱ برگزار شد و اکنون با هم‌اندیشی و همراهی تمامی عوامل اجرایی و حفاظتی در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری آزمون سراسری نوبت دوم در تیرماه سال جاری به بهترین شکل ممکن هستیم.

وی با اشاره به تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ تأثیر سوابق تحصیلی که بر مبنای نمرات دروس سال دوازدهم نظام ۳-۳-۶ خواهد بود، ۴۰ درصد به صورت قطعی است و دروس عمومی در این بخش مؤثر خواهد بود و ۶۰ درصد نیز مربوط به آزمون است که شامل دروس اختصاصی است.

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور، افزود: سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌شود و داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند یا سوابق آنها ناقص است و یا نیاز به ترمیم دارند لازم است برای کسب سوابق تحصیلی مورد نظر برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند و مطابق اطلاعیه‌های وزارت آموزش و پرورش اقدام نمایند.

رئیس مرکز ارزشیابی و کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: سهم ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی به مرور بیشتر می‌شود.

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره امتحانات نهایی خرداد امسال گفت: براساس مصوبه ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد، سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲، سهم ۴۰ درصدی داشته باشد و این سهم به صورت متناوب در سال‌های آینده افزایش می‌یابد به گونه‌ای که سال ۱۴۰۳، سهم سوابق تحصیلی به ۵۰ درصد می‌رسد و فقط از امتحانات نهایی پایه دوازدهم است، درسال ۱۴۰۴ سهم امتحانات نهایی پایه یازدهم و دوازدهم و سال ۱۴۰۵ سهم امتحانات نهایی سه پایه دوره متوسطه دوم در کنکور به ۶۰ درصد می‌رسد.

وی افزود: دانش‌آموزان مبتنی بر کتاب درسی و اهداف قصد شده برنامه درسی در مدارس آموزش می‌بینند، اما توسط نظام دیگری سنجش می‌شوند این وضعیت باعث می‌شود، دانش‌آموز در پایه دوازدهم از برنامه درسی جدا شده و به سراغ مهارت تست‌زنی و کتاب‌های کمک آموزشی برود در اینجا معیار معلم و مدرسه خوب، پرداختن بیشتر به کنکور و تست زنی است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سهم ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها باعث می‌شود، توجه دانش‌آموزان به برنامه درسی بیشتر شود، گفت: از سهم ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی، ۲۶ درصد مربوط به دروس عمومی و ۱۴ درصد مربوط به دروس اختصاصی است همچنین در کنکور دروس عمومی وجود ندارد و سهم آن به امتحانات نهایی منتقل شده و کنکور فقط از دروس تخصصی است.

وی متذکر شد: نمرات امتحانات نهایی در آموزش و پرورش تراز می‌شود و پس از آن نمره کنکور و امتحانات تراز شده و رتبه فرد تعیین می‌شود.

زارعی ادامه داد: دانش‌آموزی که عملکرد او در دروس عمومی خوب باشد، سهم ۲۶ درصدی آن را کسب می‌کند، اما ممکن است برای دروس اختصاصی بخواهد بیشتری سرمایه‌گذاری را به سهم ۶۰ درصدی کنکور اختصاص دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 86970

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر