ماجرای کشف گنج و آثار باستانی و کارگاه تاریخی صنعتی از زمین یک خانه در گرگان چیست؟ + عکس و فیلم

جزئیات کشف گنج و آثار باستانی تیموریان و کارگاه تاریخی صنعتی از زمین یک خانه در گرگان اعلام شد.

ماجرای کشف گنج و آثار باستانی و کارگاه تاریخی صنعتی از زمین یک خانه در گرگان چیست؟ + عکس و فیلم

جزئیات کشف گنج و آثار باستانی دوره تیموری و کارگاه تاریخی صنعتی هنگام ساخت آپارتمان از زمین یک خانه در گرگان اعلام شد. گنجینه باستانی و کارگاه صنعتی دوره تیموریان در کاوش باستان‌شناسی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) کشف شد.

در این کاوش آثار متعددی از دوره‌های گوناگون تاریخی از جمله قاجاریه، صفویه و تیموریان به دست آمده است.

بیشتر بخوانید: کشف گنج و شمش‌های هزارساله در زیرزمین یک خانه هنگام خانه‌تکانی + عکس

توضیحات سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی گلستان درباره کشف گنج در گرگان

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از کشف کارگاه تاریخی صنعتی کوره و عناصر مرتبط با آن از زمین محل احداث یک واحد آپارتمان در شهر استرآباد گرگان خبر داد.

کشف گنج در گرگان

مرتضی حسینقلی‌زاده، سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگاران به تشریح جزئیات این اکتشاف مهم باستان‌شناسی در شهر تاریخی استرآباد گرگان پرداخت و اظهار کرد: در کاوش به عمل آمده از زمین شخصی یک شهروند متقاضی دریافت پروانه برای ساخت آپارتمان، شاهد کشف فضای کارگاه صنعتی کوره و عناصر مرتبط با آن که متعلق به دوره تیموریان است، بودیم.

کشف گنج در گرگان

او با بیان اینکه این اکتشاف نشان می‌دهد کارگاه‌های مختلف صنعتی در حاشیه شهر تاریخی استرآباد (گرگان) وجود داشته است، ادامه داد: اشیاء تاریخی کشف شده در این زمین شامل سفالینه‌ها، قطعات فلزی، شیشه، ۲ عدد سکه مسی، پی‌سوز سفالی، زیور آلات فلزی و بقایای جانوری است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی گلستان با تاکید بر اینکه کشف کارگاه مذکور مربوط به دوره تیموریان در فصل دوم باستان‌شناسی شهر تاریخی استرآباد است، خاطرنشان کرد: در این کاوش آثار متعددی از دوره‌های گوناگون تاریخی از جمله قاجاریه، صفویه و تیموریان هم به دست آمده است.

این مقام مسئول وسعت شهر تاریخی استرآباد را ۱۶۰ هکتار برشمرد و تصریح کرد: برای تکمیل مطالعات باستان‌شناسی و تاریخی این شهر، این کاوش‌ها تداوم خواهد داشت تا از این طریق ضمن تکمیل مطالعات باستان‌شناسی و تاریخی بتوانیم این محدوده با ارزش را به جوامع علمی داخلی و خارجی معرفی کنیم.

کشف گنج در گرگان

گفتنی است، استان گلستان، یکی از استان‌های تاریخی، سرسبز و دیدنی شمال کشور است که از ناحیه‌ شمال به جمهوری ترکمنستان، از غرب به استان مازندران، از جنوب به استان سمنان و از شرق به استان خراسان شمالی مشرف بوده و بیش از ۹۰۰ اثر ملموس و ناملموس این استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

دیوار دفاعی گرگان که از کوه‌های شرقی گلستان تا دریای خزر کشیده شده است، برج‌های قابوس و رادکان، دیوار دفاعی تمیشه، شهر باستانی جرجان، شهر باستانی دشت حلقه و بسیاری از بافت‌های قدیمی، از آثار تاریخی استان گلستان هستند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 85285

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر