آماده‌باش در ایران | شهروندان هشدارها را جدی بگیرند

نیروهای امدادی با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی ایران، به حالت آماده‌باش در کشور درآمدند.

آماده‌باش در ایران | شهروندان هشدارها را جدی بگیرند

سازمان هواشناسی کشور، با صدور چند اطلاعیه، نسبت به وقوع سیل و آبگرفتگی در ۱۸ استان، تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد، گردوخاک و بارش تگرگ هشدار داد.

هشدار هواشناسی درباره سیل در ۱۸ استان کشور

سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در ۱۸ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد، گردوخاک و بارش تگرگ خبر داد.

این وضعیت جوی روز دوشنبه (۴ اردیبهشت) در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام و ارتفاعات و دامنه کرمان و روز سه‌شنبه (۵ اردیبهشت) در آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، زنجان، کرمانشاه، همدان، ایلام، شمال خوزستان، لرستان، شمال مرکزی، جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات و دامنه در استان‌های قزوین، البرز، تهران، گیلان و مازندران مورد انتظار است.

براثر این مخاطرات احتمال لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، خیزش گرد و خاک محلی در نقاط مستعد وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از این مخاطرات، احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

هشدار هواشناسی درباره ورود سامانه بارشی جدید به کشور

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی جدید و بارش پراکنده در نقاط مختلف کشور خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی کشور طی چند روز آینده اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز (۶ اردیبهشت ماه 1402) در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، سمنان، برخی مناطق استان‌های کرمان، یزد، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، البرز، تهران و سواحل دریای خزر بارش پراکنده گاهی همراه با رعدوبرق رخ خواهد داد.

او افزود: همچنین در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان به‌ویژه در ساعات بعدازظهر احتمال شکل‌گیری ابرهای همرفتی، رگبار، رعدوبرق موقتی و وزش باد شدید وجود دارد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد که فردا پنجشنبه (۷ اردیبهشت) سامانه بارشی در جنوب و جنوب شرق فعال خواهد بود و در استان‌های اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، نیمه شمالی فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در سواحل دریای خزر، خراسان شمالی، شمال سمنان و شرق تهران بارش پراکنده انتظار می‌رود.

ضیائیان ادامه داد: در روز جمعه (۸ اردیبهشت) نیز بارش در مناطق یادشده و خراسان جنوبی با شدت کمتری ادامه خواهد داشت. شنبه (۹ اردیبهشت) نیز در استان‌های کرمان، یزد، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، سواحل دریای خزر و برخی مناطق شمال غرب بارش پراکنده رخ خواهد داد.

ضیاییان تاکید کرد: یک‌شنبه (۱۰ اردیبهشت‌) نیز با ورود سامانه بارشی جدید از شمال غرب، بارش در شمال غرب تشدید خواهد شد و در سواحل دریای خزر، تهران، البرز، سمنان، یزد و خراسان جنوبی بارش پراکنده ادامه خواهد داشت. طی دو روز آینده شرق خلیج فارس و تنگه هرمز مواج است.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۷ اردیبهشت) کمی ابری تا نیمه ابری گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و در روز جمعه (۸ اردیبهشت) صاف تا قسمتی ابری گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان همچنین اعلام کرد که طی امروز و فردا (۶ و ۷ اردیبهشت) شهرکرد با دمای یک و ۳ درجه سانتیگراد سردترین و اهواز با دمای ۳۶ و ۳۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین مرکز استان کشور هستند.

هشدار هواشناسی درباره تشدید فعالیت سامانه بارشی و سیلاب

سازمان هواشناسی ایران نسبت به تشدید بارندگی‌ها در ۱۷ استان و احتمال طغیان رودخانه‌ها، سقوط سنگ در مناطق کوهستانی و لغزندگی جاده‌ها هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ، از تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد گردوخاک و بارش تگرگ از دوشنبه تا سه‌شنبه (‌۴ تا ۵ اردیبهشت) خبر داد.

بیشتر بخوانید: هشدار مهم به مردم | سامانه بارشی جدید به ایران رسید

این شرایط جوی روز دوشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام و ارتفاعات و دامنه کرمان و سه‌شنبه درآذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، زنجان، کرمانشاه، همدان، ایلام، شمال خوزستان، لرستان، شمال مرکزی، جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات و دامنه در استان‌های قزوین، البرز، تهران، گیلان و مازندران پیش‌بینی می‌شود. 

بر اثر این مخاطره جوی لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، خیزش گرد و خاک محلی در نقاط مستعد دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را توصیه می‌کند.

هشدار هواشناسی درباره خطر طغیان رودخانه‌ها در بیشتر استان‌ها

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و احتمال بارش تگرگ از دوشنبه تا جمعه ( ۴ تا ۸ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه در اردبیل، زنجان، همدان، ایلام، لرستان، کرمان، یزد، نیمه شرقی فارس، جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات و دامنه در استان‌های البرز، تهران و مرکزی، سه‌شنبه درآذربایجان غربی، قزوین، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، البرز، تهران، سمنان، گیلان، مازندران، اصفهان، یزد، ارتفاعات و دامنه کرمان و چهارشنبه در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، قزوین، البرز، تهران، سمنان، اصفهان، یزد، ارتفاعات کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود.

این وضعیت آب و هوایی طی روز پنجشنبه نیز در مازندران، گلستان، سمنان، اصفهان، یزد، کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق فارس و جمعه در مازندران، گلستان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، قم، مرکزی، اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، شرق فارس، هرمزگان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره جوی لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر به‌طور محدود، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این پدیده جوی اجتناب اکید از اسکان چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.

هشدار هواشناسی درباره وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج در جنوب کشور

سازمان هواشناسی باصدور هشدار زردرنگی دیگر، از افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج بین یک تا ۱.۵ متر در نواحی ساحلی و بین ۱.۵ تا ۲ متر در نواحی دور از ساحل از صبح چهارشنبه تا پنجشنبه (‌۶ تا ۷ اردیبهشت) در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان خبر داد.

در اثر این مخاطره جوی احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این پدیده جوی اجتناب از عملیات تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل را توصیه می‌کند.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

آماده‌باش در ایران به دنبال هشدار هواشناسی

سرپرست سازمان امدادونجات با اشاره به هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی گفت: نیروهای امدادی به حالت آماده‌باش درآمدند.

بابک محمودی، سرپرست سازمان امدادونجات با اشاره به هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی گفت: طبق گزارش‌های این سازمان، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در برخی استان‌ها از جمله استان تهران، در بعضی از ساعات احتمال وقوع رگبار و رعدوبرق در نیمه‌های شمالی و ارتفاعات پیش‌بینی شده است که بر این اساس، امدادگران جمعیت برای پاسخگویی به حوادث احتمالی در حالت آماده‌باش قرار دارند.

محمودی تاکید کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی، از هم‌وطنان درخواست داریم تا از صعود به ارتفاعات خودداری و از حضور در کنار رودخانه‌ها پرهیز کنند.

هشدارهای هواشناسی و ناپایداری‌های جوی را جدی بگیرید

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به ناپایداری‌های جوی، به کشاورزان توصیه می‌شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

سمانه غلامی، کارشناس هواشناسی کشاورزی  گفت: با توجه به شرایط جوی، تولیدکنندگان نسبت به تنظیم دمای گلخانه، دامداری، مرغداری، واحدهای کشت قارچ و حفاظت از کندوهای عسل اقدام کنند.

به گفته او، با وجود وزش باد شدید و احتمال رعد و برق، دامداران از چرای دام و تردد در مناطق مرتفع و کوهستانی اجتناب کنند.

غلامی ادامه داد: باغداران جهت جلوگیری از شکستن شاخه های درختان نسبت به استفاده از بادشکن و محافظت از نهال های جوان اقدام کنند.

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به ناپایداری جوی کشاورزان استان سیستان و بلوچستان نسبت به تسریع برداشت گندم، جو، باقلا، خربزه، گل محمدی، گلرنگ و زیره سبز و همچنین کشاورزان استان هرمزگان در برداشت گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان اقدام کنند.

امروز در برخی مناطق کردستان، کرمانشاه، همدان، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان شمالی، شرق و ارتفاعات سمنان، غرب خراسان رضوی، غرب خراسان جنوبی، شمال ایلام، شمال لرستان و دامنه‌ها و ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت با احتمال خیزش گردوخاک پیش بینی می‌شود.

روز شنبه با ورود سامانه بارشی به کشور، در شمال غرب و مناطقی از غرب کشور، رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید رخ می‌دهد. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 83702

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر