خبر مهم برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی

تعیین ازکارافتادگی جسمی و روحی بیمه‌شدگان، بررسی استراحت‌های پزشکی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی که از طرف شورای پزشکی ارجاع شده‌اند، بررسی وضعیت ادامه اشتغال بیمه‌شدگانی که به علت بیماری و یا حوادث ناشی از کار نیازمند کار سبک و یا تغییر شغل هستند، بررسی صعب العلاج بودن بیماری کارکنان سازمان و همچنین استراحت های پزشکی بیش از 30 روز همکاران سازمانی، بررسی میزان ازکارافتادگی جسمی و روحی بیمه شدگان تبعی (پدر ، مادر ، همسر و ...) از جمله فعالیت های کمیسیون پزشکی درتشخیص مشمولان گروهای مختلف است.

خبر مهم برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی

شاید سوال بسیاری از افراد این باشد که بیمه‌شدگان ازکارافتاده سازمان تامین اجتماعی چگونه در کمیسیون پزشکی ارزیابی می‌شوند.

بسیاری از ما در میان آشنایان و یا همسایگان خود با افرادی مواجه می‌شویم که پس از یک دوره کاری، بر اثر حوادث ناشی از کار دچار آسیب‌های جدی شده و حتی دارو و درمان نیز به برگشت سلامتشان کمک نمی کند.

به همین منظور کمیسیون‌های پزشکی سازمان تامین اجتماعی از سال ۱۳۶۶ از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جدا شده و در اختیار تامین اجتماعی قرار گرفت.

تعیین ازکارافتادگی جسمی و روحی بیمه‌شدگان، بررسی استراحت‌های پزشکی بیمه‌شدگانی که از طرف شورای پزشکی ارجاع شده‌اند، بررسی وضعیت ادامه اشتغال بیمه‌شدگانی که به علت بیماری و یا حوادث ناشی از کار نیازمند کار سبک یا تغییر شغل هستند، بررسی صعب‌العلاج بودن بیماری کارکنان سازمان و همچنین استراحت‌های پزشکی بیش از ۳۰ روز همکاران سازمانی، بررسی میزان ازکارافتادگی جسمی و روحی بیمه شدگان تبعی (پدر ، مادر ، همسر و...) از جمله فعالیت‌های کمیسیون پزشکی درتشخیص مشمولان گروهای مختلف است. 

ازسوی دیگر بر اساس قانون سازمان تامین اجتماعی، در صورتی که ازکارافتادگی بیمه‌شده، بین ۱۰ تا ۳۳ درصد بوده و بیمه‌شده بر اثر حوادث ناشی از کار دچار آسیب شده باشد، استحقاق دریافت غرامت مقطوع نقص عضو را خواهد داشت.

بر این اساس اگر میزان کاهش توانایی کار بیمه شده با نظر کمیسیون پزشکی بین ۳۳ تا ۶۶ درصد بوده و در صورتی که صدمه وارده به بیمه شده بر اثر حوادث ناشی از کار باشد وی از کار افتاده جزئی ناشی از کار شناخته می‌شود.

چنانچه بیمه شده‌ای در اثر حوادث غیر ناشی از کار و یا بیماری‌های عادی آسیب دیده و توانایی خود را حسب نظر کمیسیون‌های پزشکی پیش‌بینی شده در قانون تأمین اجتماعی به صورت کامل از دست بدهد در چارچوب قانون و با احراز شرایط قانونی مورد حمایت قرار می گیرد که در این صورت مستمری تنها به بیمه شده‌ای تعلق می گیرد که ظرف ۱۰ سال قبل از تاریخ وقوع حادثه غیر ناشی از کار یا شروع بیماری منجر به ازکارافتادگی کلی، دارای یک سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان بوده و نیز ظرف یک سال قبل از تاریخ وقوع حادثه یا بیماری مورد بحث دارای ۹۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه باشند.

تمامی افراد در هنگام بیماری در وهله اول به پزشک خود مراجعه کرده و سعی در انجام هر چه بهتر فرایند درمان با نسخه ها و تجویزات ارائه شده از سوی پزشک معالج دارند اما همیشه شرایط آن‌گونه که انتظارش را داریم، پیش نمی‌روند.

بارها و بارها برای درمان درد خود به مطب های شلوغ می‌رویم و پس از گذراندن پروسه خسته‌کننده صف‌های انتظار، بار دیگر با این جمله پزشک «این داروهای جدید را استفاده کن امیدوارم این بار جواب بگیریم» رو‌به‌رو می‌شویم. با مراجعه بعدی باز همان رویه همیشگی تکرار و همین امر موجب می‌شود که پزشک معالج رای به ازکارافتادگی داده و ما را به کمیسیون پزشکی ارجاع دهد اما متاسفانه گاهی اوضاع بر وفق مراد نبوده و کار پیچ می‌خورد.

با مراجعه به کمیسیون پزشکی متوجه خواهیم شد که نظر پزشک معالج و معرفی به کمیسیون پزشکی به منزله ازکارافتادگی نبوده و رای پزشکان عضو کمیسیون تعیین کننده آن است.

رای ازکارافتادگی کلی هنگامی صادر می شود که براساس کتاب تعیین درصد نقص  عضو، شدت آن باید به گونه ای باشد که بیش از دو سوم کارایی شما از دست رفته و درمان دیگری برای آن مقدور نباشد.

بنابراین، در خصوص رای نهایی تنها اعضای کمیسیون می‌توانند با استفاده از ضوابط قانونی معین تشخیص درصدهای ازکارافتادگی را مشخص کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 83459

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • وحید

        وام مسکن به خانواده کارگری بازنشسته روشن کنید دیگه نمیتونم تحمل کنم بچه‌ها بزرگمردی میکنند دولت باید کمک کنید جلوی خانواده‌های شهدا شرمنده نشدید من14سالگی پدرم کور شده است شیمیای تاموقع شهادت هیچ حقوق.نگرفت ماهم از فرزندان شهدا هستیم توقع داریم دولت اسلامی کمک کنید فرق ما چیست

      ارسال نظر