هشدار پلیس ؛ مواظب سارقان سایبری فطریه باشید

مواظب سارقان سایبری فطریه باشید

هشدار پلیس ؛ مواظب سارقان سایبری فطریه باشید

رئیس پلیس فتای استان بوشهر از کلاهبرداری مجرمان سایبری با ترفند دریافت فطریه در شبکه‌های اجتماعی با پیامک‌های جعلی خبر داد.

سرهنگ مهدی قاسمی با بیان اینکه هر ساله افراد سودجو با نزدیک شدن به اعیاد، مناسبت‌های تقویمی یا اجرای طرح‌های خاص، با ایجاد آگهی‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیامک به‌همراه لینک جعلی هدایت به درگاه، سعی در جلب اعتماد و کلاهبرداری از شهروندان دارند، در خصوص احتمال افزایش کلاهبرداری‌ها در قالب دریافت فطریه و سایر نذورات، هشدار داد.

وی گفت: حسب تجربه سنوات گذشته، امکان دارد مجرمین سایبری با طراحی سایت‌های جعلی دریافت اینترنتی فطریه و هدایت متقاضیان به درگاه‌های جعلی بانکی و به دست آوردن اطلاعات کارت بانکی فریب‌خوردگان، نسبت به برداشت اینترنتی غیر مجاز موجودی حساب‌های بانکی آنان اقدام کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: هموطنان حتماً توجه داشته باشند بسیاری از این سایت‌ها و آدرس‌های اینترنتی به‌صورت آنی برای اهداف مجرمانه بارگذاری شده و بعد از جمع‌آوری فطریه و کفاره، توسط کلاهبرداران سایبری از دسترس خارج و حذف می‌شوند.

سرهنگ قاسمی گفت: از شهروندان درخواست می‌شود از باز کردن پیامک‌های تبلیغاتی یا کلیک‌کردن بر روی لینک‌های با منابع ناشناس که در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است، پرهیز کرده و ترجیحاً مبالغ فطریه و کفاره روزه خود را از طریق تلفن‌بانک، اینترنت‌بانک و سایت‌های معتبر کمیته امداد امام خمینی (ره) یا بهزیستی در سراسر کشور که آدرس و شماره‌حساب آنها توسط رسانه‌های جمعی (رادیو، تلویزیون و…) اطلاع رسانی می‌شود، پرداخت کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک مراتب از طریق سایت رسمی پلیس فتا اطلاع دهند.

هشدار پلیس البرز ؛ دورخیز کلاهبرداران برای جمع‌آوری فطریه‌های مردم

رییس پلیس فتا البرز گفت: با توجه به فرا رسیدن عید سعید فطر، کاربران چنانچه قصد پرداخت فطریه و کفاره روزه خود در بستر فضای مجازی یا از طریق موسسه های خیریه را دارند نسبت به اصالت آنها اطمینان و سپس اقدام به پرداخت وجه کنند.

سرهنگ رسول جلیلیان روز سه شنبه گفت: در این شرایط سوء استفاده کنندگان با تبلیغات کاذب در فضای مجازی سعی در جلب اعتماد کاربران فضای مجازی را دارند تا از حساب‌های آنها برداشت غیر مجاز کنند.

وی اضافه کرد: افراد سودجو و کلاهبردار با ایجاد صفحات جعلی در شبکه‌های اجتماعی با عناوین فریبنده و قرار دادن شماره حساب و نشانی جعلی سعی در ترغیب و کلاهبرداری از کاربران را دارند.

جلیلیان خاطرنشان کرد: هموطنان برای هرگونه پرداخت فطریه و کفاره، فقط از طریق ارگان‌های ذیصلاح که توسط رسانه های رسمی اعلام شده، اقدام و از پرداخت‌های اینترنتی در این گونه صفحات خودداری کنند.

به گفته وی کاربران به ویژه در فضای مجازی چنانچه قصد پرداخت نذورات را دارند از طریق صفحه های معتبر معرفی شده رسمی توسط مراجع ذیصلاح اقدام نموده یا نذورات خود را به صورت نقدی به مراکز معرفی شده پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برای واریز نذورات و کمک های خود به صورت مجازی از اصالت موسسه مربوطه اطمینان حاصل نمایند تا زمینه ای برای اهداف کلاهبرداران سایبری نشوند.

وی گفت: کلاهبرداران با راه‌اندازی درگاه‌های جعلی (فیشینگ) و با سوءاستفاده از عناوین دروغ وابسته به ارگان های مورد اعتماد و با ارائه شماره حساب جعلی، اقدام به برداشت های غیرمجاز می کنند.

جلیلیان یادآور شد: کاربران در صورت اطلاع از این‌گونه موارد بلافاصله مراتب را از طریق تماس با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اعلام کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 82565

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر