عید فطر 1402 چه روزی و چند شنبه تعطیلات فطر است؟

هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان و همچنین حلول ماه شوال، گروه‌های رصدی از سرتاسر کشور و از جمله اصفهان برای رصد هلال ماه نو اعزام می‌شوند.

عید فطر 1402 چه روزی و چند شنبه تعطیلات فطر است؟

هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان و همچنین حلول ماه شوال، گروه‌های رصدی از سرتاسر کشور و از جمله اصفهان برای رصد هلال ماه نو اعزام می‌شوند.

به گفته علی ابراهیمی رصدگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال استان تهران، در غروب روز پنج‌شنبه ۳۱ فروردین امکان رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال در ایران ممکن نیست.

 عضو ستاد استهلال استان تهران با بیان اینکه در شامگاه ۳۱ فروردین امکان مشاهده هلال ماه در پهنه ایران وجود ندارد، گفت: در شامگاه جمعه قابل مشاهده است.

علی ابراهیمی، رصدگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال استان تهران، گفت: برای بررسی رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۴ لازم است در ابتدا لحظه مقارنه ماه و خورشید را مرور کنیم که این لحظه مصادف با ساعت ۷ و ۴۲ دقیقه روز پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ماه است.

وی ادامه داد: در این زمان در بخش‌هایی از استرالیا، نیوزیلند، اندونزی و جزایر آسیای جنوب شرقی شاهد خورشیدگرفتگی مرکب هستند و از این زمان به بعد، ماه رفته رفته از خورشید جدا خواهد شد.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: در غروب روز پنج‌شنبه ۳۱ فروردین در پهنه ایران، شرایط مناسب برای جدایی ماه از خورشید و رؤیت‌پذیری هلال ماه شوال فراهم نیست.

عضو تیم استهلال استان تهران با تاکید بر اینکه بر اساس محاسبات رؤیت هلال ماه در شامگاه پنج‌شنبه، ۳۱ فروردین در پهنه ایران فراهم نیست، اضافه کرد: تنها نقاطی که می‌توانند هلال ماه را مشاهده کنند، در غرب افریقا، امریکای شمالی و مرکزی و بخش‌هایی از امریکای جنوبی است.

وی تاکید کرد: در روزهای بعد از آن (۳۱ فروردین) هلال ماه در پهنه ایران قابل مشاهده است.

ابراهیمی اظهار کرد: هلال ماه شوال ۱۴۴۴ در شامگاه جمعه قابل مشاهده است و پیش بینی‌های ما نشان می‌دهد که شامگاه ۳۱ فروردین امکان مشاهده هلال ماه وجود ندارد.

وی افزود: ما در بخش علمی رؤیت هلال از بخش تجربی برای رسیدن به پیش‌بینی استفاده می کنیم. بنابراین از سال ۱۸۵۶ میلادی هزاران گزارش از موفقیت رؤیت هلال تاکنون جمع‌آوری شده است تا پشتوانه‌ای برای پیش‌بینی رؤیت هلال در آینده باشد.

ابراهیمی اضافه کرد: این گزارش‌ها منجر به طراحی معیارهای پیش‌بینی رؤیت هلال شده است. بنابراین از دیدگاه علمی تفاوت نظر چندانی در رؤیت هلال وجود ندارد و در اکثر مواقع وضعیت رؤیت‌پذیری و عدم آن مشخص است. مگر مواردی خاص که با هلالی مواجه شویم که نمونه مشابه آن در گذشته دیده نشده است. در این مواقع ممکن است اختلاف نظری به وجود آید.

وی ادامه داد: در هلال‌های رمضان و شوال در دو دهه گذشته فقط ۳ تا ۴ مورد چنین اتفاقی روی داده است.

ابراهیمی افزود: عمده اختلافات در بحث تفسیر مسائل فقهی در رؤیت هلال است که در جهان اسلام با یکدیگر متفاوت است. بنابراین این تفاوت آرا باعث می‌شود تا در کشورهای مختلف اعلام آغاز ماه رمضان و شوال متفاوت باشد.

پنجشنبه عید فطر است؟

حجت‌الاسلام علی‌رضا موحدنژاد، رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: پیش‌بینی کارشناسان این است که هلال ماه شوال المعظم در روز پنجشنبه قابل رویت نیست.

او افزود: بنابراین انتظار داریم، همانطور که در تقویم آمده است، روز جمعه، روز سی‌ام ماه مبارک رمضان و روز شنبه، اول ماه شوال و روز عید سعید فطر باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا موحد‌نژاد، رئیس کمیته علمی ستاد استهلال، درباره سازوکار گروه‌های رصد ستاد استهلال گفت: ستاد‌های استهلال به صورت استانی عمل می‌کنند و فعالیت ستاد و گروه‌های استهلال در طول سال است؛ یعنی ۱۲ بار استهلال در کشور انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام موحد‌نژاد ادامه داد: ولی آنچه بیشتر به چشم می‌آید، استهلال هلال ماه رمضان و ماه شوال است. چون این موضوع واجب شرعی است. از آنجایی که گزارش‌های استهلال هر ماه انجام می‌شود، مردم می‌توانند آن گزارش‌ها را در سایت مقام معظم رهبری(ره) ببینند.

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال افزود: وقتی که استهلال انجام گیرد، بعد از ارسال گزارش گروه‌ها به ستاد همان شب یا فردا صبح گزارش‌ها روی سایت گذاشته می‌شود. در گزارش‌ها اشاره شده که استهلال در کدام شهر‌ها بوده، در منطقه موردنظر وضعیت هوا چگونه بوده، اگر هلال رویت نشد مشکل از کجاست، با چشم عادی یا مسلح رویت انجام شده است. تمام این موارد وجود دارد. 

وی  ادامه داد:  معمولاً تعداد گروه‌های رصد بین سهتا پنج نفر هستند. بیش از نیمی از گروه‌ها به تلسکوپ مجهز هستند. همچنین، همه گروه‌ها دوربین‌های دو چشمی دارند. 

حجت‌الاسلام موحد‌نژاد درباره شرایط رویت هلال توضیح داد: هلال‌ها مختلف هستند. بعضی از هلال‌ها برای دیدن راحت هستند. به اصطلاح ارتفاعشان از افق قابل توجه است. به همین دلیل لازم نیست گروه‌های استهلال در جای مرتفعی قرار گیرند. بعضی وقت‌ها هلال‌ها هلال‌های دشواری هستند. یعنی مشخصات نجومی هلال نشان می‌دهد که آن هلال به قولی بحرانی است و لب به لب رویت قرار دارد. یعنی با نامساعد بودن شرایط جوی امکان رویت هلال میسر نیست.

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال با بیان اینکه در این شرایط سعی می‌شود برای رویت هلال به ارتفاعات رفت، بیان کرد: یعنی به مکان‌هایی رفت که مرتفع‌تر است و هوای شفافی وجود دارد. 

او در پاسخ به این سوال زمانی که هلال ماه رمضان رویت شود، اما شرایط جوی مهیا نباشد چگونه عمل می‌کنید، تصریح کرد: خیلی کم اتفاق افتاده است. بعضی وقت‌ها پیش‌بینی هواشناسی این بوده که در تمام سطح کشور هوا ابری است. به یاد دارم در دو سال مختلف از هواپیما برای رویت هلال استفاده شد. یعنی یک گروه در شمال کشور مسیری را انتخاب کردند. گروه دیگر انتخاب مسیرشان در بخش‌های جنوبی یا نزدیک به مرکز کشور بود. 

حجت‌الاسلام موحد‌نژاد گفت: به دیدن از طریق هواپیما اکتفا نکردن. بخاطرم هست زمانی که در سفر هوایی هلال ماه را دیدم، گزارش رسید گروه دیگر در نجف‌آباد هلال را دیدند. 

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال بیان کرد: وقتی گزارش‌ها خدمت مقام معظم رهبری رسید، ایشان فرمودند در زمین هم امکان رویت بوده، ولی چون در سطح وسیع ابر بود، طبیعی است جای دیگر مشاهده نشود. به همین دلیل به گزارش‌ها اکتفا شد و اعلام اول ماه صورت گرفت.

تاریخ عید فطر ۱۴۰۲چه روزی است؟

رصد هلال تنها قمر زمین، در ایران نیز همانند همه کشورها نیز به عنوان یک فعالیت علمی در تمامی سال، مورد توجه است اما در کشورهای مسلمان این رصد در آغاز و پایان ماه مبارک و معنوی رمضان، اهمیت ویژه‌ای دارد.

امسال با توجه به تقویم، ماه مبارک رمضان ۳۰ روزه خواهد بود و البته این موضوع با پیش‌بینی‌های نجومی و علمی نیز سازگار است.

تاریخ عید فطر

در ارتباط با شرایط و ویژگی‌های هلال ماه شوال، رصد ماه نو، دلایلی که موجب 30روزه شدن این ماه شده است و امکان ۲۹ یا ۳۰ روزه شدن دو ماه متوالی با عمران مرادی پژوهشگر و مدرس مرکز نجوم ادیب به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

*آقای مرادی! به طور کلی ویژگی‌های مناسب برای رصد هلال ماه نو چیست؟

رصد مناسب هلال ماه به پارامترهای مختلفی مانند فاصله ماه تا خورشید، جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید و طول کمان، ضخامت هلال ماه، ارتفاع ماه از افق و مدت مکث ماه پس از خورشید در آسمان بستگی دارد و در صورت کمرنگ بودن هر یک از این ویژگی‌ها امکان رؤیت هلال ماه نو سخت می‌شود.

*هر ماه نو از دیدگاه علمی چه زمانی طلوع می‌کند؟

ماه نو در علم نجوم زمانی متولد می‌شود که نه در واقعیت بلکه به لحاظ ظاهری و مطابق آنچه تصور می‌کنیم، ماه در راستای خورشید و بسیار نزدیک به آن قرار بگیرد که این حالت را در اصطلاح «مقارنه» می‌گویند.

در این حالت ماه با چشم ظاهری قابل مشاهده نیست چراکه به اندازه‌ای به خورشید نزدیک است که با خورشید طلوع و ممکن است همزمان با با آن نیز غروب کند و نور زیاد خورشید از مشاهده آن جلوگیری می‌کند.

از این پس (بعد از تولد ماه نو) سن این تنها قمر زمین افزایش پیدا می‌کند و چون ماه به دور زمین نیز گردش می‌کند به تدریج، با افزایش سن به لحاظ ظاهری از خورشید فاصله می‌گیرد.

*فاصله ماه تا خورشید در رؤیت هلال ماه چه تأثیری دارد و این پارامتر برای ماه شوال امسال چگونه است؟

طبیعی است هر چه فاصله ماه و خورشید بیشتر باشد، رؤیت هلال ماه نو آسان‌تر خواهد بود؛ در واقع از لحظه تولد ماه نو تا زمانی که خورشید می‌خواهد غروب کند اگر ماه به اندازه کافی از خورشید جدا شده باشد، به دلیل آنکه زمان غروب خورشید سریع‌تر از این قمر است؛ امکان رصد ماه در بالای افق وجود دارد.

حال هرچه فاصله ماه و خورشید از هم بیشتر باشد، مدت زمانی که ماه در افق باقی می‌ماند (مدت مکث ماه) بیشتر می‌شود؛ در چنین حالتی خورشید بیش از پیش زیر افق پنهان شده و نور آن به میزان بیشتری محو می‌شود و بدین ترتیب شرایط رؤیت پذیری ماه بهتر می‌شود.

بدین ترتیب در افق غرب آسمان می‌توان به دنبال هلال ماه گشت و اگر مدت مکث ماه زیاد باشد، مدت زمانی خوبی نیز برای رصد ماه نیز وجود دارد.

*ماه نو قمری در کدام سمت افق قابل مشاهده است و از طلوع تا غروب ماه چه اتفاقاتی در آسمان زیبای دنیا ما رخ می‌دهد؟

همیشه اولین ماه قمری را در سمت غرب آسمان یعنی جایی که خورشید غروب می‌کند می‌توان دید و از این زمان به بعد فاصله ماه و خورشید افزایش می‌یابد؛ اگر دقت کنید به تدریج در شب‌های دوم و سوم هر ماه قمری، هلال ماه مدت زمان بیشتری در آسمان قابل مشاهده است تا اینکه در شب هفتم، ماه نصفه را درست در زمانی که خورشید غروب می‌کند بالای سر خود می‌بینیم و این بدان معناست که ۹۰ درجه میان ماه و خورشید فاصله فاصله افتاده است.

پس از آن در زمان طلوع هلال ماه چهاردهم که قرص کامل ماه قابل مشاهده است، ماه و خورشید در دو سوی آسمان قرار می‌گیرند و به حداکثر فاصله رسیده‌اند به نوعی که از یک سمت ماه غروب و از سوی دیگر آسمان طلوع می‌کند.

از این شب به بعد بازهم ماه به خورشید نزدیک می‌شود و هلال ماه بار دیگر شروع به کوچک شدن می‌کند تا شب بیست و یکم که نصف می‌شود و آخرین هلال ماه قمری را در سمت شرق آسمان پیش از طلوع خورشید می‌توان دید.

از اینجا به بعد ماه به اندازه‌ای بار دیگر به خورشید نزدیک می‌شود که در حالت مقارنه قرار گرفته و ماه نویی متولد می‌شود که حلول ماه قمری جدید را در پی دارد.

عید فطر ۱۴۰۲؛ عید فطر امسال کیه؟

عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است که روز اول ماه شوال و پایان یک ماه روزه‌داری ماه رمضان است.

این روز در بیشتر کشورهای اسلامی، تعطیل رسمی است و مسلمانان نماز عید برگزار می‌کنند. با توجه به نزدیک بودن ماه رمضان ماه مهمانی خدا در این بخش به سوال بسیاری از کاربران نمناک درباره تاریخ عید فطر 1402 پاسخ گفته ایم.

تاریخ عید فطر ۱۴۰۲

در تقویم سال 1402 روزهای شنبه 2 اردیبهشت [1 شوال 1444] و یک شنبه 3 اردیبهشت [2 شوال 1444] مصادف با عید سعید فطر است.

عید فطر ۱۴۰۲ تعطیل است؟

در تقویم ایران به مناسبت عید فطر دور روز تعطل اعلام می‌شود، پس هم دوم و هم سوم اردیبهشت 1402 (شنبه و یکشنبه) تعطیل رسمی است.

تاریخ شمسی، میلادی و قمری عید فطر ۱۴۰۲

تاریخ عید فطر 1402 به شمسی، میلادی و قمری عبارتند از:

تاریخ دقیق عید فطر 1402 در تقویم شمسی مصادف است با شنبه، 2 اردیبهشت 1402، 2/ 2 / 1402.

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم میلادی

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم میلادی مصادف است با Saturday, April 22, 2023 ،2023-04-22.

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم قمری چه روزی است؟

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم قمری مصادف است با السبت، 1 شوال 1444، 1444/10/01

جمعه عید فطر است یا شنبه؟

رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تاریخ احتمالی عید فطر را اعلام کرد.

حجت الاسلام علی‌رضا موحدنژاد، رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: پیش‌بینی کارشناسان این است که هلال ماه در روز پنجشنبه قابل رؤیت نیست. بنابراین انتظار داریم، همانطور که در تقویم نیز آمده است، جمعه روز ۳۰ام ماه مبارک رمضان و روز شنبه اول ماه شوال و عید سعید فطر باشد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 81694

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • معلم بازنشسته

        با سلام لطفا پیگیری کنید که چرا صندوق بازنشستگی کشوری آخرین احکام رتبه بندی معلمان بازنشسته را که مشمول قانون رتبه بندی شدند رااصلاح و صادر نمی کند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خواهشمندیم که حق معلمان باز نشسته را در موضوع رتبه بندی ضایع نکنید و حتما موضوع را پیگیری کنید با تشکر از شما

      • یک شهروند بازنشسته از استان اصفهان

        با سلام لطفا پیگیری کنید که چرا صندوق بازنشستگی کشوری آخرین احکام رتبه بندی معلمان بازنشسته را که مشمول قانون رتبه بندی شدند رااصلاح و صادر نمی کند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خواهشمندیم که حق معلمان باز نشسته را در موضوع رتبه بندی ضایع نکنید و حتما موضوع را پیگیری کنید با تشکر از شما

      • مهندس حاج حمیدایمان زاده

        رویکرد

      • مهندس حاج حمیدایمان زاده

        رویکردی بسیارخوب سلام

      • خ۴

        الهم عجل الولیک الفرج

      ارسال نظر