مسافران و شهروندان گیلانی این هشدار را جدی بگیرند

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به مسافران و شهروندان گیلانی درباره خطر برداشت قارچ‌های سمی در جنگل‌های گیلان هشدار داد.

مسافران و شهروندان گیلانی این هشدار را جدی بگیرند

رویش انواع قارچ در مناطق جنگلی گیلان در فصل بهار، خطر برداشت و مصرف قارچ‌های سمی در این استان را افزایش داده است.

منوچهر پارسافر، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به فرا رسیدن بهار و رویش انواع قارچ در مناطق جنگلی استان گفت: قارچ‌های سمی از نظر شکل، رنگ، بو و مزه شباهت بسیاری به قارچ‌های خوراکی دارند و مصرف آن‌ها بسیار خطرناک است.

او ضمن هشدار درباره خطر برداشت قارچ‌های سمی افزود: مردم مراقب باشند ممکن است برخی از این قارچ‌ها در بازار‌های بومی عرضه شود.

به گفته مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان، تشخیص انواع خوراکی قارچ از انواع سمی دشوار است و فقط به وسیله متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است و بی‌توجهی به این مسئله موجب بروز اتفاقات ناگوار برای خانواده‌ها و ضایعه در جامعه خواهد شد.

پارسافر گفت: یکی از نکات مهم در ارتباط با سموم این است که برای اغلب آن‌ها، پادزهر و به‌نوعی بستگی به میزان مصرف و شدت مسمومیت امکان درمان وجود دارد، اما برای سم قارچ، پادزهر خاصی وجود ندارد و معالجه میسر نیست.

او تصریح کرد: با مصرف قارچ‌های سمی، علایم مسمومیت ۴ تا ۵ ساعت و گاهی تا ۲۴ ساعت به‌صورت تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، بی حالی، عطش، سرگیجه و همچنین عوارض روحی مانند توهم، خواب‌آلودگی، تشنج یا بی‌قراری ظاهر می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 81472

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر