خبر ترسناک مدیریت بحران برای ساکنان کرج و البرز | گسل‌های خطرناک کرج و فردیس فعال شدند؟

علاوه بر خطر زلزله، ساختمان‌هایی هم در کرج وجود دارند که در حالت عادی هم با خطر ریزش مواجه شده‌اند. بحران ریزش ساختمان‌های قدیمی و ناایمن در کرج و البرز جدی است.

خبر ترسناک مدیریت بحران برای ساکنان کرج و البرز | گسل‌های خطرناک کرج و فردیس فعال شدند؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با اشاره به وجود ساختمان‌های قدیمی و ناپایدار در البرز، گفت: این وضعیت در آینده ممکن است به یک بحران تبدیل شود و با پدیده ریزش ساختمان‌های ناپایدار مواجه شویم؛ بنابراین باید هم‌اکنون چاره‌اندیشی کنیم.

منوچهر غفاری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با اشاره اهمیت موضوع مدیریت بحران گفت: در این زمینه می‌توان در البرز کارهای زیادی انجام داد تا مدیریت بحران به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.

غفاری ادامه داد: البرز جوان‌ترین استان کشور است و تجهیزات و زیرساخت‌های مدیریت بحران استان با نیازهای آن تناسب ندارد. مثلاً وجود یک ساختمان مناسب، ایمن و پایدار برای فرماندهی و مدیریت وضعیت بحرانی یکی از بدیهی‌ترین ابزارهای لازم است اما مدیریت بحران البرز از یک ساختمان با چنین شرایطی هم برخوردار نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز  در ادامه به برنامه‌ریزی مدیریت بحران البرز برای ایجاد یک نرم‌افزار جامع مدیریت بحران اشاره و خاطرنشان کرد: با ایجاد این نرم‌افزار می‌توان به موضوعاتی چون آموزش مستمر و پیشگیری پرداخت. تجربه سیل ناریان و قطع شدن ارتباط با این روستا در ساعات اولیه برای برآورد میزان خسارت و نحوه کمک‌رسانی اهمیت ایجاد این نرم افزار را بیشتر گوشزد کرد.

او با بیان اینکه طی این مدت اطلاعات لازم در مورد اینکه چه مخاطراتی در چه زمانی و در چه مناطقی از استان احتمال وقوع دارد تهیه نشده است، گفت: باید در این زمینه یک سند مخاطرات استانی تهیه شود تا زمان، مکان و نوع مخاطراتی که در استان ممکن است رخ دهد را بدانیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز تاکید کرد: علاوه بر سند شناسایی مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت، درصدد تهیه سند پاسخ به بحران در صورت وقوع مخاطرات هم هستیم.

گسل‌های اصلی زلزله در کرج و فردیس

این مسئول با بیان اینکه زلزله همیشه به عنوان یک موضوع نگران‌کننده در بحث مدیریت بحران مطرح است و باید در برابر آن از آمادگی بالایی برخوردار باشیم، افزود: البرز به دلیل وجود گسل‌هایی چون باغستان-فشم، گسل‌های شمالی جنوبی، ملارد و اشتهارد با پهنه وسیعی از خطر زلزله مواجه است و به همین دلیل حتی ساختمان‌هایی که قانونی و نظام‌مند ساخته شده‌اند هم از تهدید زلزله مصون نیستند. این وضعیت در کنار تراکم جمعیتی بالا در شهرهایی چون کرج و فردیس هوشیاری هرچه بیشتر مدیران ارشد استان را می‌طلبد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز ادامه داد: علاوه بر این تعداد بالای ساختمان‌های ناپایدار هم استان البرز را در برابر زلزله آسیب‌پذیر کرده است که چاره‌اندیشی برای آن به یک عزم جدی و مهم نیاز دارد. عمر مفید این ساختمان‌ها که در ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر ساخته شده‌اند تمام شده و فاقد استحکام لازم هستند.

او با بیان اینکه علاوه بر خطر زلزله، ساختمان‌هایی هم در کرج وجود دارد که در حالت عادی هم با خطر ریزش مواجه شده‌اند، خاطرنشان کرد: ساختمان خیابان بوعلی منطقه ۶ کرج هر لحظه ممکن است فرو بریزد اما متأسفانه شهرداری هیچ اقدامی در خصوص آن انجام نداده و تخلیه هم نشده است. خطر این ساختمان از ساختمان‌های حسن آباد که چند ماه پیش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت هم بیشتر است.

غفاری افزود: یک ساختمان دیگر در منطقه حصارک به دلیل نفوذ آب ۴۰ سانتیمتر کج شده که  البته تخلیه آن هم انجام شده است. در حیدرآباد هم یک ساختمان با چنین مشکلی مواجه شده و در اسلام‌آباد هم یک ساختمان نشست بدی داشته و ممکن است ریزش کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز اظهار کرد: این وضعیت در آینده ممکن است به یک بحران تبدیل شود و با پدیده ریزش ساختمان‌های ناپایدار مواجه شویم بنابراین باید از الان چاره‌اندیشی کنیم.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 77464

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر