بازار داغ معلم بلاگرها | معلمانی که مشتری جذب می کنند!

بنابراین معلمان برای اینکه بتوانند جذابیت سطح کلاس را بالا ببرند از هر ابزار و شیوه‌ای استفاده کردند تا عملکرد خود را بیشتر در معرض دید و نمایش افراد قرار دهند. در اینجا دیگر آموزش در اولویت نیست.

بازار داغ معلم بلاگرها | معلمانی که مشتری جذب می کنند!

این روزها در فضای مجازی شاهد فعالیت معلم‌بلاگرها هستیم، معلمانی که شیوه‌های خاص خود را برای آموزش و تربیت دانش‌آموزان دارند به گونه‌ای که در این شیوه‌ها ابعاد تبلیغات پررنگ‌تر از آموزش است.

بعضاً مشاهده شده که برخی از این معلمان تصاویر دانش‌آموزان را بدون اجازه آنها و هماهنگی والدین، در معرض نمایش می‌گذارند تا شیوه‌های آموزشی خود را در فضای مجازی تبلیغ کنند. حتی گاهی مدارس این صفحات را در فضای مجازی دارند و به تولید فیلم‌هایی توسط معلمان خود اقدام می‌کنند. محمدعلی فرجی مشاور مدرسه و کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با «ایران» درباره فعالیت معلم‌بلاگرها گفت: هر معلمی سبک مخصوص به خودش را دارد، با آن سبک بخصوص در کلاس حاضر می‌شود و طبق آن قاعده درس را دنبال می‌کند. همین نیز باعث جذابیت فضای آموزشی در کلاس درس می‌شود. از نظر من موضوع جذابیت سر کلاس با استفاده از امکانات و ابزار های موجود مغفول مانده شد بود تا اینکه کرونا شیوع پیدا کرد و ما از فضای کلاس به فضای مجازی مهاجرت بزرگی را شاهد بودیم.

این مشاور مدرسه و کارشناس آموزشی ادامه داد: سابقاً از فضای سمعی و بصری رسانه برای عمق‌بخشی به ویدیوهای آموزشی استفاده می‌کردیم، از این رو میزان یادگیری دانش‌آموزان عمیق‌تر می‌شد اما مدت زیادی بود که به خاطر نبود امکانات سمعی و بصری از این شیوه دور ماندیم، تا اینکه کرونا شیوع پیدا کرد و از فضای کلاس به فضای مجازی مهاجرت بزرگی را شاهد بودیم. در نتیجه اینجا هم با حجم زیادی از محتوای آموزشی مواجه بودیم و واقعاً معلمان زحمت زیادی برای تولید محتوا کشیدند. اما در دوران پساکرونا فضای آموزش مجازی به نوعی تغییر کرد و محتوای آموزشی کم‌کم به انحراف کشیده شد. این موضوع را باید در نظر گرفت که محتوای تولید شده توسط معلمان در دوران کرونا توسط آنها با انحصارگرایی روبه‌رو بود. در واقع طبیعی بود که معلم بخواهد انحصار ویدیویی را که تولید کرده به خود اختصاص داده و در صفحه مجازی‌اش منتشر کند. در نتیجه خیلی از معلمان در فضای مجازی، صفحاتی برای خود دایر کرده و سپس سعی کردند این مفاهیم را در صفحه خود انتشار دهند.

ساخت برند برای معلمان در دوران پساکرونا

وی بیان کرد:درعین حال پس از مدتی که از دوران کرونا عبور کردیم،این فضاهای آموزشی به فضاهایی تبدیل شد که صرفاً مفاهیم آموزشی را دنبال نمی‌کردند بلکه اولویت آموزشی به نوعی کنار رفت و آموزش‌ها جنبه تبلیغی پیدا کرد که عمدتاً برای کسب منافع بودند. این منافع می‌توانست به عنوان مثال برای بالا بردن میزان دنبال‌کنندگان و ساخت برند از سوی معلمان باشد.

فرجی در ادامه گفت: بنابراین معلمان برای اینکه بتوانند جذابیت سطح کلاس را بالا ببرند از هر ابزار و شیوه‌ای استفاده کردند تا عملکرد خود را بیشتر در معرض دید و نمایش افراد قرار دهند. در اینجا دیگر آموزش در اولویت نیست. از این رو توسط برخی از معلمان؛ هم دانش‌آموزان، هم محتوای آموزشی، کلاس درس و هم خود امر آموزش تبدیل به منبعی برای کسب منافع شد. با این اقدام دیگر نمی‌توان گفت ما به عمق‌بخشی یادگیری دانش‌آموزان کمک کردیم زیرا بیشتر یک انحراف آموزشی صورت گرفته است.

این کارشناس آموزشی تأکید کرد: لازم است خانواده‌ها تشخیص دهند که کدام محتوای آموزشی سازنده و کدام محتوا جنبه‌های تجاری دارد. بسیاری از کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند کلاس، دانش‌آموز و محتوای آموزشی را قربانی منافع خودشان کرده‌اند. وقتی ویدیویی از دانش‌آموزان ساخته می‌شود، علی‌القاعده کسانی که در آن ویدیو نقش داشته‌اند باید منافعی را کسب کنند اما دانش‌آموزان نفعی نمی‌برند مضاف بر اینکه از دانش‌آموز برای انتشار ویدیوها اجازه گرفته نمی‌شود و حتی مشخص نیست این استفاده حتی اگر با اجازه دانش‌آموز باشد مجاز است یا نه. وی با اشاره به اینکه اقدامات این چنینی خلاف قواعد کنوانسیون کودک در جهان است، توضیح داد: طبق کنوانسیون‌های حمایت از حقوق کودک، برخی از کشورها حتی والدین را از انتشار تصاویر آنها در فضای مجازی منع می‌کنند و اگر دست به این کار بزنند برای آنها جرم تلقی خواهد شد. حال فکر کنید با استفاده از دانش‌آموزان ویدیوهایی ضبط شده و به گونه‌ای آگهی تبلیغاتی ساخته می‌شود. تفاوت یک ویدیوی تبلیغاتی با آن هدفی که ما به دنبال شاد کردن دانش‌آموزان در کلاس هستیم باید از هم تمییز داده شود. به همین دلیل معلمان آگاه باشند که دانش‌آموزان را به نفع خودشان مصادره نکنند.

منبع: ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 77136

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر