استیصال ۳ وزارتخانه در پرونده مسمومیت دانش آموزان

حدود سه ماه از آغاز سریال مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس می‌گذرد. وزارت اطلاعات نیز به پرونده مسمومیت دانش‌آموز ورود کرد. حالا سه وزارت‌خانه به دنبال پیدا کردن علت این حوادث هستند اما تاکنون گرهی از این کلاف باز نشده و ابهامات همچنان باقی‌ست.

استیصال ۳ وزارتخانه در پرونده مسمومیت دانش آموزان

تجارت‌نیوز نوشت: حدود سه ماه از آغاز سریال مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس می‌گذرد. وزارت اطلاعات نیز به پرونده مسمومیت دانش‌آموز ورود کرد. حالا سه وزارت‌خانه به دنبال پیدا کردن علت این حوادث هستند اما تاکنون گرهی از این کلاف باز نشده و ابهامات همچنان باقی‌ست.

خانواده‌ها نگران سلامتی و امنیت جانی فرزندان خود هستند و مسئولان همچنان گزارشی از علت این حوادث ارائه نکرده‌اند. وزارت اطلاعات نیز به پرونده مسمومیت دانش‌آموزان ورود کرد تا گرهی از این ماجرا بگشاید.

حدود سه ماه از آغاز مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس می‌گذرد. حوادث مسمومیت دانش‌آموزان به یک شهر و یک مدرسه محدود نیست؛ اردبیل، ساری، قم و حالا تهران.

در قم اما ابعاد ماجرا وسیع‌تر است. از ابتدای آذر تاکنون، ۲۰۶ دانش‌آموز با علائم مسمومیت به مراکز درمانی و بیمارستان‌های قم مراجعه کردند.

ورود وزارت اطلاعات به پرونده مسمومیت‌ها

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت گفت: «با توجه به برخی از مباحثی که پیرامون حوادثی در برخی از مدارس و دبیرستان‌های دخترانه استان قم که پیش از این در هیئت وزیران مطرح شد؛ امروز وزیر اطلاعات گزارش‌های اولیه‌ای را از بررسی‌های اولیه ارائه کردند.»

او گفت: «فرضیه‌هایی در بخش پزشکی مطرح بود که با ظرفیت‌های پزشکی قم در حال بررسی است.»

سخنگوی دولت گفت: «هیئت وزیران امروز وزیر بهداشت را عازم قم کردند تا به عنوان نماینده دولت موضوع را از نزدیک و با جزئیات بیشتری به صورت میدانی مورد بررسی قرار دهند.»

مسمومیت ۲۰۶ دانش‌آموز در مدارس قم از آذر تا بهمن ۱۴۰۱.

مسمومیت ۲۰۶ دانش‌آموز در مدارس قم از آذر تا بهمن ۱۴۰۱.

روز گذشته نیز تعدادی از دانش‌آموزان در تهران با علائم مسمومیت به بیمارستان لقمان مراجعه کردند.

اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش شهر تهران علت آن را استفاده از اسپری حشره‌کش در فضای کلاس اعلام کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش: مشکلی نیست؛ مقصر فضای مجازی است

دانش‌آموزان گروه گروه در بیمارستان بستری می‌شوند. وزیر آموزش‌وپرورش اما فضای مجازی را مقصر این حوادث می‌داند!

یوسف نوری امروز درباره مسمومیت ادامه‌دار دانش‌آموزان در قم و تهران گفت: «بخش اعظم این مشکل ناشی از شایعات فضای مجازی است که مردم و دانش‌آموزان را دچار استرس کرده است.»

با وجود ابعاد گسترده این ماجرا در مدارس، نوری گفت: «از مراجع ذی‌صلاح گزارش گرفتیم و گفتند مشکلی وجود ندارد.»

او همچنین گفت در تعدادی از مدارس بویی احساس شده بود که تعدادی از دانش‌آموزان به بیمارستان‌ رفتند. برخی از آنها چون دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند پزشکان آنها را نگه داشتند.

برخی از مقامات آموزش‌وپروش نیز پیش از این ادعا کرده بودند که دانش‌آموزان دچار استرس و اضطراب شدند.

وزیر بهداشت: عامل مسمومیت «میکروبی» نیست

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت درباره علت مسمومیت دانش‌آموزان قمی گفت: «امروز در قم در بیمارستان شهید بهشتی حضور داریم. با تعدادی از افرادی که به دلیل مسمومیت از مدارس به این بیمارستان منتقل شده بودند دیدار و با پزشکان صحبت و مذاکراتی داشتیم.»

وزیر بهداشت گفت: «جمع‌بندی این است که مسمومیت بسیار خفیف است و عارضه‌ای از شروع مسمومیت تا امروز ایجاد نشده و نگرانی در این باره وجود ندارد؛ جمع‌بندی ما این است که عامل مسمومیت، عامل میکروبی نیست.

روایت یک دانش‌آموز از مسمومیت خود

ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن یکی از دانش‌آموزان مدرسه شاهد رضویه قم گفت: «اگر استرس است چرا معلمان، ماموران آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها هم مسموم می‌شوند؟»

او روایت کرد: «بار اول (۱۷ بهمن) در حیاط مدرسه بودم که دچار سرگیجه شدم. روز بیست و سوم برای بار دوم حالم بد شد. مدیر گفت مشکل بیماری قلبی دارم در حالی‌که من بیماری قلبی ندارم. می‌خواهم علت این موضوع را بدانم. تا چه زمانی نمی‌توانم به مدرسه بروم؟»

این دانش‌آموز ادامه داد: «پدرم برای دیدن فیلم دوربین‌های مدرسه مراجعه کرده اما به او گفتند دوربین‌ها خراب بوده.»

جلسات ستاد مدیریت بحران و ورود دادستانی قم به ماجرا نیز گرهی از این کلاف باز نکرد.

مدارس تعطیل نمی‌شود

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم نیز در این مورد گفت: «علت این اتفاق هنوز معلوم نیست، چیزی به دست نیامده است. مسئولان امنیتی و بهداشت و درمان پیگیر هستند.»

او پیش از این در مجلس خطاب به وزرای بهداشت و آموزش‌وپرورش گفته بود:« ۲ ماه است پیگیر این موضوع هستند اما پاسخی به آنها داده نشده است.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ اغلب دانش‌آموزان با علائمی مانند حالت تهوع، سرگیجه و استفراغ به بیمارستان‌ها رفتند.

در روزهای اخیر تصویر نامه‌ای در شبکه اجتماعی منتشر شد که رئیس علوم پزشکی قم از مدیریت بحران استان قم خواسته هوای منطقه‌ای که مسمومیت دانش‌آموزان در آن صورت می‌گیرد، در کیسه فریزر نمونه‌برداری کنند.

روز گذشته تعدای از خانواده‌های قمی با تجمع مقابل فرمانداری قم، خواستار تعطیلی مدارس از سوی آموزش‌وپرورش شدند. یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرروش اما گفت این موضوع بیشتر تحت تاثیر شایعات فضای مجازی است.

نوری گفت: «وزیر بهداشت هم خبر دادند که مشکلی نیست و دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس حضور پیدا کنند. البته خبر نهایی را هم امروز اعلام خواهند کرد.»

پیش از این روزهای ۱۸ و ۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، به دنبال زنجیره مسمومیت دانش‌آموزان، کلیه مدارس استان قم به‌صورت غیرحضوری برگزار شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 72616

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر