کمبود ۶۰ هزار معلم در آموزش و پرورش | پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد

در سال تحصیلی آینده وزارت آموزش و پرورش به ۶۰ هزار معلم نیاز دارد، این در حالی‌ست که خروجی سالانه دانشگاه فرهنگیان ۲۵ هزار نفر است. اکنون با توجه به پذیرش ۲۵ هزار نفری دانشجو، دانشگاه فرهنگیان پاسخگوی نیاز آموزش و پرورش نیست.

کمبود ۶۰ هزار معلم در آموزش و پرورش | پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور  ۱۸ دی‌ماه در آیین معارفه سرپرست دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه خداوند نخستین معلم انسان‌ها بوده و هست، اظهار کرد: پروردگار متعال در ادامه مسیر پیامبران، امامانی را برای تربیت ما مبعوث کردند، از طرفی خداوند انسان را قله پیما آفرید تا طبق صفات نهاده شده در وجودش متبلور و رشد کند و به جایگاه خلیفة‌اللهی برسد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور افزود: هر انسان برای رشد و تعالی نیازمند مربی و استاد است، گرچه پیامبران و امامان بزرگ‌ترین اساتید ما انسان‌ها بودند اما اساتیدی ما را برای شغل معلمی تربیت کردند و انتخاب این شغل به اذن پروردگار بوده است که ما معلمان را همکار انبیا دانسته تا با تاسی از آن‌ها در مسیر تعلیم و تربیت گام برداریم، در حقیقت در ابتدا انسان باید خود را بسازد تا بتواند برای مدت ۳۰ سال به فرزندان این مرز و بوم خدمت کند.

او در ادامه بیان کرد: با تمام تحریم‌هایی که بر کشور شده، اما تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری همواره بر جوانان بوده که توانسته‌اند با این فشارها مرزهای علم را درنوردند، البته هر کشوری که با این تهدیدها و تحریم‌ها مواجه بود قطعا متلاشی شده بود، اما ایران از تهدیدها فرصتی ساخته و پیشرفت‌های قابل توجهی را کسب کرده است.

مبشری ادامه داد: کشورهایی که ایران را تحریم و تهدید کرده‌اند شهامت عملی کردن تهدیدها را ندارند، زیرا جوانان کشور در برابر این‌ها بیمه هستند، البته عقب‌ ماندگی‌هایی وجود داشته که باید آرام آرام جبران شوند و این مشکلات جز با تلاش مسئولان، اساتید و دانشجو معلمان محقق نخواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: لازم است آنچه در توان داریم و با هر پست و مقامی برای اعتلای فرهنگ معلمان و دانشجو معلمان از چیزی دریغ نکنیم، قطعا افرادی که دارای انرژی و برنامه مدیریتی بوده فرصتی فراهم شده تا در این پست و مقام قرار گیرند.

مبشری توضیح داد: تغییر و تحولات همچون دوی امدادی است، باید به امر تعلیم و تربیت که سالیان سال به آن بی‌مهری صورت گرفته کمک شود، یعنی چنان محرومیتی به دانشگاه فرهنگیان تحمیل شده که باید جبران شود، البته نیاز شدید آموزش و پرورش به معلم را نباید نادیده گرفت.

او ادامه داد: در سال تحصیلی آینده وزارت آموزش و پرورش به ۶۰ هزار معلم نیاز دارد، این درحالیست که خروجی سالانه دانشگاه فرهنگیان ۲۵ هزار نفر است، بنابراین باید برای رفع این مشکلات، با برنامه مدیریتی نیازهای آموزش و پرورش احصاء شده و شرایط پذیرش دانشجو اخذ شود. گرچه زمانی تعداد پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ۳۷۴۱ نفر بود اما اکنون با توجه به پذیرش ۲۵ هزار نفری دانشجو، دانشگاه فرهنگیان پاسخگوی نیاز آموزش و پرورش نیست. وظیفه داریم نیاز آموزش و پرورش از لحاظ تعداد و کیفیت نیرو را تامین کنیم.

مبشری تاکید کرد: بنا به بازدیدها، از وضعیت خوابگاه‌ها در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در کشور اطلاع دارم که تا ایجاد ظرفیت‌های جدید و به منظور جبران عقب‌ ماندگی‌ها باید دانشجو معلمان این وضعیت را تحمل کنند تا تعادل در دانشگاه و آموزش و پرورش ایجاد شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور خاطرنشان کرد: پذیرش مسئولیت به معنای تعطیل شدن بخشی از فعالیت‌های علمی افراد است، گرچه نوعی ایثار و از خودگذشتگی است اما کسی که عهده‌دار مسئولیتی می‌شود باید وقت خود را شبانه‌روز برای اعتلای آموزش و مخصوصا فرهنگ وقف کند.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 65134

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر