فاصله عجیب آموزش عالی با آموزش و پرورش | جذب نیروهای شرکتی در دانشگاه ممنوع!

خطیبی ضمن انتقاد از جذب نیروهای شرکتی در دانشگاه‌ها گفت: جذب نیروهای شرکتی در دانشگاه ممنوع است. این اتفاقات اعتبارات دانشگاه را می‌بلعد. در حالی که ما ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه تزریق می‌کنیم.

فاصله عجیب آموزش عالی با آموزش و پرورش | جذب نیروهای شرکتی در دانشگاه ممنوع!

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بیان اینکه تنها یک درصد و یک قدم با آموزش و پرورش شدن فاصله داریم،گفت: ۹۴ درصد از کیک بودجه دانشگاه‌ها خرج حقوق و دستمزد و هزینه‌های پرسنلی می‌شود. ممکن است در آینده به اینجا برسیم که فقط یک اعتباری بگیریم، بعد حقوق‌ها را پرداخت کنیم و تمام!

دکتر علی خطیبی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور، در خصوص نحوه تخصیص منابع دانشگاه گفت: ۹۴ درصد از کیک بودجه دانشگاه‌ها خرج حقوق و دستمزد و هزینه‌های پرسنلی می‌شود. اعتباری که خرج پژوهش می‌شود سه درصد از کل بودجه دانشگاه است و دو درصد از بودجه دانشگاه نیز هزینه‌های دانشجویی است.

او با بیان اینکه ما با آموزش پرورش شدن، فقط یک قدم فاصله داریم، گفت: امیدوارم من آن روز را نبینم ولی ممکن است در آینده به اینجا برسیم که فقط یک اعتباری بگیریم، بعد حقوق‌ها را پرداخت کنیم و تمام.

خطیبی ضمن انتقاد از جذب نیروهای شرکتی در دانشگاه‌ها گفت: جذب نیروهای شرکتی در دانشگاه ممنوع است. این اتفاقات اعتبارات دانشگاه را می‌بلعد. در حالی که ما ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه تزریق می‌کنیم.

وی تاکید کرد که باید یک مدل تامین اعتبار برای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تدوین کنیم.

خطیبی در مورد خوابگاه‌هایی متاهلی گفت: توافق‌نامه‌ای بین وزارت علوم و وزارت مسکن در مورد احداث ۲۰۰ هزار خوابگاه متاهلی منعقد شده است. در مورد خوابگاه‌های دانشجویان و مسکن اعضای هیئت علمی و ... دغدغه‌ای وجود داشت که باید به آن پاسخ داده می‌شد. ما محدود بودیم که اراضی دانشگاه‌ها برای واگذاری به افراد استفاده نشود. به همین خاطر تصمیم گرفتیم از ظرفیت قانون جهش تولید مسکن برای این کار استفاده کنیم. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، دانشگاه‌ها می‌توانند از این ظرفیت برای مسکن نخبگان و اساتید استفاده کنند.

وی با تاکید بر ضرورت تجمیع حساب‌های دانشگاه گفت: اگر تجمیع حساب‌ها انجام نشود، از اینجا به بعد پرداختی دانشگاه‌ها انجام نمی‌شود.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع در مورد اعتبارات مقاوم‌ سازی در دانشگاه‌ها اعلام کرد: ردیف بودجه‌ای در مورد مقاوم سازی فضاهای فرسوده قرار داده شده است. در بودجه ۱۴۰۱ این بودجه را از عدد ۲۰ میلیارد تومان به ۲ هزار میلیارد تومان به صورت اوراق رساندیم. هزار میلیارد تومان از این اوراق نقد شد و در آموزش عالی توزیع شد و امیدواریم قدم خوبی در این زمینه برداشته شود.

وی خطاب به روسای دانشگاه‌ها تاکید کرد: باید روسای دانشگاه‌ها با استاندارها توافق‌نامه امضا کنند. هر چقدر استاندار برای دانشگاه هزینه کرد، ما نیز در وزارت علوم همان‌قدر کمک می‌کنیم. با توجه به اعتبارات سفرهای استانی، دست استاندارها، پُر است.

خطیبی در مورد موضوع مولد سازی منابع دانشگاه‌ها گفت: در دانشگاه‌ها امکانات گسترده‌ای وجود دارد که باید از ظرفیت آن‌ها استفاده کرد. برای مولدسازی این منابع سامانه‌های به نام «سخا» راه‌اندازی کرده‌ایم.

او افزود: برای مثال ما در دانشگاه‌ها اماکن خدماتی رفاهی داریم، که فقط در چند روز تعطیلات نوروز استفاده می‌شوند. سامانه سخا برای استفاده اعضای هیئت علمی از خدمات رفاهی طراحی شده است. البته فقط هم خدمات رفاهی نیست. اگر خدمات آزمایشگاهی وجود دارد و یا محصولی مثل خرما، برنج و... در این سامانه بارگذاری شود.

وی همچنین در این نشست، پیشنهاد تاسیس بانکی برای آموزش عالی ارائه کرد.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 64857

ارسال نظر