پشت پرده آلودگی هوا فاش شد/ یک نماینده مجلس اعتراف کرد

یک نماینده مجلس گفت: شاهد مازوت‌سوزی در برخی از نیروگاه‌ها هستیم و همین مسئله موجب افزایش آلودگی هوا در کلان‌شهرها به‌ویژه پایتخت شده است

پشت پرده آلودگی هوا فاش شد/ یک نماینده مجلس اعتراف کرد

یک نماینده مجلس گفت: شاهد مازوت‌سوزی در برخی از نیروگاه‌ها هستیم و همین مسئله موجب افزایش آلودگی هوا در کلان‌شهرها به‌ویژه پایتخت شده است

اقبال شاکری در مورد شدت‌گیری آلودگی هوای تهران گفت: منشا آلودگی هوا از دو مجرای سامانه متحرک و غیرمتحرک نشئت می‌گیرد، در سامانه متحرک درصد بسیاری از آلودگی هوای پایتخت به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور مرتبط است که پرواضح است میزان اتوبوس‌های موجود در سطح شهر پاسخگوی نیاز مردم نیست. از طرفی همین تعداد، از فرسودگی رنج می‌برند، اقدامات مناسبی برای جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده از طرف شهرداری و وزارت کشور در دستورکار قرار گرفته است که امیدوارم هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.

توسعه حمل‌ونقل سبز، مسیری برای کاهش آلودگی هوا

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: مهم‌ترین اصل در حمل‌ونقل عمومی توسعه سیستم حمل‌ونقل سبز است که بر اساس آن باید افزایش خطوط مترو با رشد واگن‌های قطار را در نظر بگیریم. در حال حاضر مترو در پایتخت نیازمند ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ واگن است تا بتواند حمل‌ونقل مسافر را از ۲میلیون نفر روزانه به ۸میلیون نفر بدون ازدحام برساند.

وی در ادامه یادآور شد: اگر خدمات‌رسانی از طرف حمل‌ونقل عمومی با جمعیت همخوانی داشته باشد بی‌تردید شاهد کاهش ترافیک و آلودگی هوا در کلان‌شهر تهران خواهیم بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مورد نقش مازوت‌سوزی در شدت‌گیری آلاینده‌های تهران، گفت: بی‌برنامگی در مصرف منابع و انرژی‌های موجود از آب و برق گرفته تا گاز امروز کشور را با کمبودهایی مواجه کرده و شاهد مازوت‌سوزی در برخی از نیروگاه‌ها هستیم و همین مسئله موجب افزایش آلودگی هوا در کلان‌شهرها به‌ویژه پایتخت شده است، البته در نظر داشته باشیم دولت بارها تأکید داشته که در تهران مازوت‌سوزی نداریم با تمام این تفاسیر دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه کمیسیون انرژی باید به این مسئله ورود جدی داشته باشند.

دو اهرم تشویق و تنبیه باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود

شاکری با تأکید بر اینکه ایرانیان جزو پرمصرفان انرژی در سطح جهان هستند، اظهار کرد: مصرف آب و گاز در کشور بیش از استانداردهای جهانی است، وزارت نیرو بیش از تأمین منابع جدید، باید در اندیشه بهینه مصرف‌کردن منابع انرژی باشد. باید صادقانه با مردم سخن بگوییم تا آنها باور کنند منابع انرژی کشور روبه‌اتمام است و نیازمند صرفه‌جویی آنها هستیم برای این مهم از دو اهرم پاداش و جریمه برای کم‌مصرفان و پرمصرفان می‌توان استفاده کرد.

نماینده مردم مجلس شورای اسلامی با بیان هدررفت منابع ب‌ واسطه سیستم‌های انتقال فرسوده، یادآور شد: بخش بسیاری از منابع آب، گاز و… به‌واسطه سیستم تجهیزات فرسوده به هدر می‌رود، به فرض مثال؛ در تجهیزاتی که برای به‌کارگیری این منابع مورد استفاده قرار می‌گیرد باید دقت لازم و کافی را داشته باشیم. همان‌گونه که تلاش شد روزگاری بدون قطعی برق سپری کنیم بی‌تردید می‌توان روزهای بدون قطعی گاز و آب هم داشته باشیم تا شاهد مازوت‌سوزی نباشیم.

شاکری در مورد ناتوانی وزارت نفت در تولید بنزین یورو۶ گفت: بیش از توانایی و ناتوانی وزارت نفت باید به این مسئله توجه داشته باشیم آیا خودروهای تولیدی کشور نیازمند سوخت یورو۶ هستند؛ این موضوع باید بررسی شود بر همین اساس قبل از تولید بنزین یورو۶ باید به فکر تولید خودروی باکیفیت باشیم. در بحث خودرو بیش از هر نکته‌ای باید روی مطالبه مجلس یعنی تولید خودروی باکیفیت و از رده خارج‌شدن خودروهای فرسوده، برنامه‌ریزی شود تا شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 64129

ارسال نظر