مجتمع تجاری «بوستان» پلمپ شد

مجتمع تجاری «بوستان» به دلیل اینکه جزو ساختمان های ناایمن بوده است، پلمپ شد.

مجتمع تجاری «بوستان» پلمپ شد

مجتمع تجاری «بوستان» به دلیل اینکه جزو ساختمان های ناایمن بوده است، پلمپ شد.

احسان شریفی، شهردار منطقه ۵ با اشاره به وضعیت ساختمان‌های ناایمن این منطقه اظهار کرد: مجتمع بوستان یکی از سه ساختمان ناایمن منطقه ۵ است که در دهه ۷۰ ساخته شده و در حال حاضر فاقد استانداردهای ایمنی به‌ویژه در بخش آتش‌نشانی است.

وی افزود: سازمان آتش‌نشانی به دلیل عدم وجود دستگاه‌های اعلام اطفاء حریق و به دلیل نامناسب بودن ورودی پارکینگ و عدم امکان ورود خودروهای آتش نشانی و مانور در پارکینگ، بارها اعلام کرده این ساختمان ناایمن است.

شریفی با بیان اینکه ۹۰۰ واحد تجاری و اداری در مجتمع بوستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به این حجم از واحدها، حضور مشتریان و تردد قابل توجه، ادامه فعالیت این ساختمان با وضع موجود، مخاطرات زیادی دارد.

شهردار منطقه ۵ تاکید کرد: مالکان در مجتمع بوستان برای توسعه واحدهای تجاری باربندهایی که برای مقابله با زلزله است را حذف و ساختمان را ناایمن کرده‌اند؛ بدین ترتیب باربندها را بریده و در عوض مغازه احداث کرده‌اند!

به گفته این مقام مسئول در شهرداری تهران چون این اقدام بدون نظر مهندسان بوده، بسیار پرخطر است.

شریفی ادامه داد: مجتمع بوستان جز سه ساختمان پرخطر منطقه ۵ شناخته شده است و در جلسه کمیته ایمنی با حضور نماینده دستگاه قضایی، نماینده آتش‌نشانی و سایر افراد مرتبط، مقرر شد اخطارهای ایمنی به ساختمان داده شود.

شهردار منطقه ۵ اضافه کرد: پیش از این، اخطارهای ایمنی به مدیر مجتمع ابلاغ شد اما به آن بی‌توجهی شد و تذکرات رعایت نشد همچنین، توقع داشتیم برنامه فنی برای ارتقاء سطح استحکام بنا و ایمنی ساختمان ارائه دهند که هیچگونه اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

وی متذکر شد: گزارش را به مرجع قضایی دادیم و در نهایت معاون دادستان دستور پلمب مجموعه را داد؛ در مرحله اخیر مجدداً تذکر دادیم و دستور را ابلاغ کردیم و مهلت کوتاهی دادیم تا ببینیم اراده‌ای برای ارتقای وضع ایمنی و تقویت بنا دارند یا نه. اگر متعهد به جان شهروندان و ساکنین و مالکین مغازه‌ها نباشند، مجبور هستیم برای حفظ جان شهروندان، مجتمع را پلمب کنیم.

شریفی با اشاره به اینکه با ادامه این روند نوعی سودجویی و منفعت‌طلبی در مقابل جان آدم‌ها رقم می‌خورد، اظهار کرد: این امر برای ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

شهردار منطقه ۵ درباره زمان اجرای این حکم عنوان کرد: زمانی این کار را انجام می‌دهیم که کمترین آسیب به مالکینی که می‌خواهند همکاری داشته باشند، برسد همچنین اگر عدم همکاری افرادی که ممانعت می‌کنند احراز شود و مقاومتی وجود داشته باشد با همکاری دستگاه قضایی و پلیس این کار انجام خواهد شد.

وی با اشاره به تعیین تکلیف دیگر ساختمان‌های پرخطر منطقه گفت: ساختمان بعدی یکی از ساختمان‌های قدیمی مجموعه ارم بوده که با مجوز شهرداری در حال عملیات تخریب داوطلبانه است.

شریفی در پایان گفت: ساختمان سوم با توجه به اینکه مالک اصلی ساختمان را رها کرده و متولی آن بهره‌برداران هستند، فرصت کوتاهی دادیم تا بتوانند منابع لازم را برای ایمن‌سازی فراهم کنند وگرنه همین سرنوشت متوجه آن‌ها هم خواهد شد.

براساس این گزارش، شهرداری تهران از ماه گذشته در جریان همکاری با دستگاه‌های مسئول دیگری همچون نظام مهندسی ساختمان ۲۲ تیم در مناطق ۲۲گانه پایتخت جهت ارزیابی وضعیت ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه و حائز اهمیت شهر مستقر کرده است که نظارت‌های میدانی از سازه‌های مهم شهر را انجام دهند.

در همین رابطه، نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در جلسه یکشنبه چهارم دی‌ماه شورای شهر، ضمن اشاره به ارزیابی وضعیت ایمنی ۵۳۲ ساختمان مهم و بلندمرتبه در پایتخت، به ایمن‌سازی ۴۶ درصدی گود برج میلاد از محل اعتبارات در اختیار شهردار اشاره کرد و بر ادامه این روند تأکید کرد.

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 62786

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر