چند نکته طلایی برای ورزش در هوای سرد

سرمای هوا برای افرادی که قصد دارند در هوای آزاد ورزش کنند، مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما بهترین حالت این است که ورزش در محیط‌های گرم‌تر انجام شود.

چند نکته طلایی برای ورزش در هوای سرد

بهنام قاسمی، دکترای توانبخشی ورزشی و مدرس دانشگاه شهرکرد درخصوص نکات مهم ورزشی در فصل زمستان، اظهار کرد: در فصل سرد سال توصیه می‌شود ورزشکاران موضوع گرم کردن پیش از شروع ورزش را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند، درواقع زمانی که بدن ورزشکاران گرم می‌شود و دمای داخلی آن‌ها به ۳۹ درجه سانتی‌گراد می‌رسد می‌توانند فعالیت‌های قدرتی، استقامتی و از همه مهم‌تر انعطاف‌پذیری را به نحو مطلوب‌تری انجام دهند.

دکترای توانبخشی ورزشی و مدرس دانشگاه شهرکرد افزود: نحوه گرم کردن بدن در هر ورزشی نسبت به نوع آن متفاوت است. برای مثال در ورزش‌هایی که فاکتور قدرت اهمیت دارد افراد باید پیش از شروع ورزش با انجام برخی حرکات قدرتی بدن را برای شروع ورزش سنگین‌تر آماده کنند همچنین ورزشکاران ژیمناستیک می‌توانند به فعالیت‌های انعطافی یا قدرتی بپردازند.

وی با اشاره به اینکه زمان و شیوه گرم کردن پیش از شروع ورزش دو موضوع بسیار مهم است که باید مورد توجه ورزشکاران قرار بگیرد، ادامه داد: اگر ورزشکاران در فصل سرد سال موضوع گرم کردن پیش از ورزش را مورد توجه قرار ندهند ممکن است دچار آسیب‌دیدگی شوند.

قاسمی عنوان کرد: ورزشکاران باید در طول انجام ورزش سلامت خود را درنظر بگیرند و متناسب با نوع ورزشی که انجام می‌دهند شرایط بدنی خود را نیز بررسی کنند تا از بروز حادثه برای آن‌ها جلوگیری شود، برای مثال کوهنوردانی که در فصل سرد سال قصد دارند به قله‌های کوه صعود کنند باید به صورت مداوم سلامت پا و انگشتان خود را بررسی کنند چراکه احتمال دارد به دلیل شرایط سرما افراد درد را احساس نکنند و متوجه مشکلاتی همچون سرمازدگی که برای آن‌ها ایجاد شده نشوند.

دکترای توانبخشی ورزشی و مدرس دانشگاه شهرکرد اضافه کرد: سرمای هوا برای افرادی که قصد دارند در هوای آزاد ورزش کنند مشکلی ایجاد نخواهد کرد البته توصیه می‌شود ورزشکاران از پوشش مناسبی برای انجام ورزش استفاده کنند اما بهترین حالت این است که ورزش در محیط‌های گرم‌تر انجام شود تا به این صورت ورزشکاران راحت‌تر به مرحله گرم کردن پیش از آغاز ورزش دست پیدا کنند.

وی با اشاره به اهمیت رژیم غذایی ورزشکاران در فصل سرد سال، تصریح کرد: توصیه می‌شود افراد ورزشکار در این فصول از مواد غذایی که انرژی بالایی دارند استفاده کنند چراکه ورزش کردن در این زمان نسبت به دیگر فصل‌های سال به انرژی بیشتری نیاز دارد.

قاسمی درخصوص ورزشکاران مبتدی توضیح داد: این افراد باید ورزش خود را با یک پیاده‌روی مختصر آغاز کنند و پس از آن می‌توانند حرکات کششی را انجام دهند، بعد از این حرکات نیز افراد باید به صورت ملایم شروع به دوییدن کنند تا به این صورت ضربان قلب آن‌ها به مرور افزایش پیدا کند، درواقع افراد درهنگام انجام ورزش صبحگاهی باید به گونه‌ای عمل کنند که دیرتر خسته شوند همچنین توصیه می‌شود پس از طی این مراحل افراد به صورت ملایم پیاده‌روی کرده و پس از آن ورزش را متوقف کنند یعنی به صورت ناگهانی ورزش متوقف نشود.

دکترای توانبخشی ورزشی و مدرس دانشگاه شهرکرد بیان کرد: یکی از دلایل بروز خستگی در ورزشکاران جمع شدن لاکتیک در عضلات آن‌ها است، اگر افراد در هنگام ورزش صبحگاهی ترتیب ذکر شده را رعایت نکنند زودتر از حالت طبیعی لاکتیک در عضلات آن‌ها تجمع پیدا می‌کند و درنتیجه فرد خسته شده و قادر نخواهد بود یک ورزش صبحگاهی مطلوب داشته باشد.

وی افزود: مضرات انجام ورزش صبحگاهی در یک هوای آلوده برای بدن بیشتر از فواید آن است به همین دلیل توصیه می‌شود افراد از ورزش کردن در هوای آلوده جدا پرهیز کنند.

قاسمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات که لازم است افراد در هنگام انجام ورزش صبحگاهی مورد توجه قرار دهند رژیم غذایی و وعده صبحانه است، توصیه می‌شود ورزشکاران در این وعده از مواغذایی شیرین مانند عسل استفاده کنند چراکه این ماده غذایی باید به سرعت تبدیل به انرژی شود البته افراد باید در این وعده غذایی از پرخوری خودداری کنند.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 61317

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر