ساعات کاری ادارات شناور شد؟

در شرایطی که هوا برای تمام گروه‌ها ناسالم است باید شناورسازی و کاهش ساعت کاری ادارات انجام شود؛ روز گذشته درخواستی مبنی بر کاهش ساعت کاری ادارات برای روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه را در استانداری تهران و کمیته اضطرار آلودگی هوا مطرح شده است.

ساعات کاری ادارات شناور شد؟

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به «رد درخواست وزارت بهداشت برای شناورسازی ساعت کاری ادارات طی امروز (چهارشنبه ۲۳ آذر) به دلیل شدت آلودگی هوا»، گفت: زمانی که کاهش منابع انتشار آلاینده‌های هوا را اجرا نمی‌کنیم، بیشتر باید به سمت سیاست‌های کاهش مواجهه افراد با آلودگی هوا بویژه گروه‌های حساس برویم و مدارس و دانشگاه‌ها غیرحضوری شده یا ساعات کاری کارکنان را کاهش دهیم.

دکتر عباس شاهسونی گفت: طبق دستورالعمل تبصره سه ماده ۳ قانون هوای پاک و آیین‌نامه محدودیت‌های مربوط به آلودگی هوا؛ در شرایطی که هوا برای تمام گروه‌ها ناسالم است باید شناورسازی و کاهش ساعت کاری ادارات انجام شود؛ روز گذشته درخواستی مبنی بر کاهش ساعت کاری ادارات برای روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه را در استانداری تهران و کمیته اضطرار آلودگی هوا مطرح کردیم که با آن موافقت نشد.

وی درباره پیش‌بینی آلودگی هوا در روزهای آتی، تصریح کرد: آلودگی هوا فردا (پنجشنبه ۲۴ آذر) هم وجود خواهد داشت اما احتمالا از روز شنبه ۲۶ آذرماه با بروز یک ناپایداری جوی این آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه غیرحضوری شدن مدارس راهکار قطعی برون رفت از شرایط آلودگی هوا نیست،‌ اظهار کرد: این یک راهکار موقت است. زمانی که آلودگی هوا رخ می‌دهد دو راهکار وجود دارد؛ اول کاهش مواجهه مردم و بویژه گروه‌های حساس با منبع آلودگی و راه دوم هم کاهش منابع انتشار آلاینده‌های هوا است.

وی افزود: زمانی که کاهش منابع انتشار آلاینده‌های هوا مانند محدودیت‌های ترافیکی، محدودیت تردد زوج و فرد از درب منازل،‌ محدودیت صنایع آلاینده، محدودیت مصرف سوخت آلاینده و سوخت مازوت و... را اجرا نمی‌کنیم، بیشتر باید به سمت سیاست‌های کاهش مواجهه افراد با آلودگی هوا بویژه گروه‌های حساس برویم و مدارس و دانشگاه‌ها غیرحضوری شده یا ساعات کاری کارکنان را کاهش دهیم که مواجهه با آلودگی کاهش یابد.

او ادامه داد: نکته مهم این است که غیرحضوری شدن مدارس منجر به کاهش آلودگی هوا نمی‌شود، بلکه سبب می‌شود مواجهه دانش‌آموزان به عنوان گروه حساس با آلودگی هوا کاهش یابد.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره وضعیت آلودگی هوای منازل، بیان کرد: در صورتی که پنجره‌ها و درب‌ها بسته باشد هوای داخل منزل بهتر از هوای خارج منزل است. نکته مهم این است که افراد در منزل فعالیت کمتری دارند و میزان تنفس در دقیقه کمتری دارند؛ بنابراین مواجهه آنها با آلودگی هوا نسبت به زمانی که خارج از منزل باشند کمتر است.

او تاکید کرد: البته افرادی که برای گرمایش منزل خود مجبور به استفاده از سوخت مایع همچون نفت و... هستند، آلودگی هوای بیشتری در منزل خواهند داشت، اما اگر از بخاری با دودکش مناسب استفاده شود، آلودگی به بیرون از خانه منتقل می‌شود. همچنین هنگام آشپزی نیز غلظت آلاینده دی‌اکسید نیتروژن در منازل افزایش می‌یابد.

وی در توصیه به کسانی که در روزهایی که هوا آلوده است باید از منزل خارج شوند، گفت: افراد باید ساعت حضور خود در فضای باز را کاهش دهند و حتما از ماسک مناسب P۲، N۹۵ و یا دو ماسک طبی همزمان استفاده کنند. کسانی که با خودرو شخصی تردد می‌کنند نیز باید خودرو را در وضعیت تهویه داخلی قرار دهند که هوای بیرون وارد خودرو نشود.

وی در پایان تاکید کرد: گروه‌های حساس، سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان در شرایط آلودگی هوا، تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند. همچنین ورزشکاران از ورزش در فضای باز پرهیز کنند و افرادی که باید در محل کار حاضر می شوند کمتر در فضای باز حضور داشته باشند.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 59807

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر