درباره سند ازدواج و شروط ضمن عقد بیشتر بدانید

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: درحال حاضر و در عرف، طلاق زوجین از یکدیگر در برابر پرداخت مهریه به زوجه انجام می‌شود و به همین دلیل در برخی موارد در هنگام طلاق زوج از زوجه درخواست می‌کند تا نسبت به بخشش مهریه اقدام کند تا در این صورت با طلاق موافقت کند

درباره سند ازدواج و شروط ضمن عقد بیشتر بدانید

وکیل پایه یک دادگستری در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه شروط موجود در سند ازدواج حقی است که قانونگذار برای افراد قرار داده است، گفت: افراد باید در زمان عقد تمامی این شروط را مطالعه کنند و هر شرطی را که قبول ندارند در همان زمان عقد بیان کنند درصورتی که امروز شاهد هستیم معمولا در زمان عقد زن و شوهر بدون مطالعه شروط، جاهای مشخص شده را امضا می‌کنند.

سحر کیانی درخصوص شروط عقدنامه ازدواج، اظهار کرد: شرط درواقع امکانی است که قانون‌گذار به طرفین قرارداد می‌دهد تا به میل و خواسته خود و تا جایی که برخلاف مقتضای ذات عقد نباشد مواردی را به عقد اضافه کنند، شروطی که برخلاف مقتضای ذات عقد باشند درواقع شرط باطل هستند و نمی‌توان از لحاظ قانونی به آن ترتیب اثر داد.

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: قانون‌گذار برخی شروط را به صورت چاپی در سند ازدواج قرار داده است اما نکته مهم این است که افراد باید در زمان عقد تمامی این شروط را مطالعه کنند و هر شرطی را که قبول ندارند در همان زمان عقد بیان کنند درصورتی که امروز شاهد هستیم معمولا در زمان عقد زن و شوهر بدون مطالعه شروط، قسمت‌های مشخص شده را امضا می‌کنند.

وی با بیان اینکه شروط موجود در سند ازدواج حقی است که قانون‌گذار برای افراد قرار داده است، ادامه داد: هریک از زن و شوهر به عنوان یکی از طرفین قرارداد باید شروط سند ازدواج را مطالعه و آن‌ها را بررسی کنند که تمایل دارند کدام شرط در سند ازدواج آن‌ها باشد و کدام شرط وجود نداشته باشد.

کیانی عنوان کرد: امضا نکردن یکی از شروط موجود در سند ازدواج یعنی زوجین این شرط را نپذیرفته‌اند و تمایل ندارند در سند ازدواج آن‌ها چنین شرطی وجود داشته باشد همچنین این امکان وجود دارد که زوجین شروطی را به سند ازدواج خود اضافه کنند، البته این شروط نباید برخلاف مقتضای ذات عقد باشند.

این وکیل پایه یک دادگستری اضافه کرد: شرط تحصیل یکی از شروطی است که زوجین می‌توانند به سند ازدواج خود اضافه کنند، درواقع ممکن است این شرط در جلسات خواستگاری بیان شود و زوج نیز با ادامه تحصیل زوجه موافقت کند اما متاسفانه در برخی موارد با آغاز زندگی مشترک تحصیل خانم زوجین را دچار چالش می‌کند بنابراین اگر تحصیل برای زوجه اهمیت دارد می‌تواند این موضوع را به عنوان یک شرط قانونی در سند ازدواج خود مطرح کند.

وی تصریح کرد: در قانون مدنی ماده‌ای وجود دارد که براساس آن اگر شغل زن منافی با مسائل خانوادگی یا حیثیت شوهر باشد زوج می‌تواند مانع اشتغال همسر خود باشد اما برای اینکه اشتغال زن در طول زندگی مشترک موجب درگیری زوجین نشود می‌توان شرط اشتغال را در سند ازدواج اضافه کرد همچنین شروطی مانند حق زوجه برای خروج از کشور، تقسیم اموال پس از جدایی و... را نیز می‌توان به عنوان شرط ضمن عقد علاوه‌بر شروطی که در سند ازدواج وجود دارد قید کرد.

کیانی با اشاره به اینکه حق طلاق با زوج است، یادآور شد: شرط وکالت مطلقه نمودن زوجه در طلاق را می‌توان به عنوان شرط در سند ازدواج قرار داد تا به این صورت زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر بدهد و به این صورت زوجه هر زمان و تحت هر شرایطی می‌تواند از جانب زوج خود را مطلق بکند.

این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: درحال حاضر و در عرف طلاق زوجین از یکدیگر در برابر پرداخت مهریه به زوجه انجام می‌شود و به همین دلیل در برخی موارد در هنگام طلاق زوج از زوجه درخواست می‌کند تا نسبت به بخشش مهریه اقدام کند تا در این صورت با طلاق موافقت کند، اصولا مهریه‌های سنگین موجب می‌شود زوج با افزودن شرط طلاق به سند ازدواج موافقت نداشته باشد، به همین دلیل اگر افراد به دنبال حقوق برابر هستند می‌توانند مهریه‌های سنگین تعیین نکنند و درعوض شروط ضمن عقد خود را افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه بخش بیشتری از شروط ضمن عقد ازدواج برای زمان طلاق به نفع زوجه است، خاطرنشان کرد: برای مثال اگر زوج شش ماه به زوجه نفقه پرداخت نکند و این مشکل با اجبار زوج از طریق دادگاه نیز رفع نشده باشد، زوجه می‌تواند برای طلاق اقدام کند و یا زمانی که زوج به مصرف مواد مخدر اعتیاد پیدا کند، به حبس محکوم شود یا منزل مشترک را ترک کند و... برای زوجه حق طلاق ایجاد می‌شود./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 56652

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر