خبر مهم وزیر کار درباره افزایش یارانه نقدی و سن بازنشستگی | یارانه ۴۵۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومانی در راه است

یارانه نقدی بخشی از مردم افزایش خواهد یافت.

خبر مهم وزیر کار درباره افزایش یارانه نقدی و سن بازنشستگی | یارانه ۴۵۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومانی در راه است

حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد که ما موافق پرداخت یارانه نقدی به مردم هستیم  و با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه بخشی از مردم افزایش می یابد.

به گزارش عرشه آنلاین وزیر رفاه و کار و امور اجتماعی درباره یارانه ها اضافه کرد :ارز ۴۲۰۰ حداقل ۳۰ درصد انحراف دارد و منافع آن به مردم نمی‌رسد و باید اصلاح شود و بر اساس لایحه بودجه ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف خواهد شد اما عواید حاصل از آن در قالب سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها به شکل‌های مختلف توزیع می‌شود در نتیجه یارانه نقدی بخشی از مردم افزایش خواهد یافت.وی افزود : بخشی از این یارانه به سازمان‌های بیمه‌‌گر بابت دارو پرداخت خواهد شد مقداری هم صرف تولید می‌شود.

وی افزود: در موضوع یارانه‌ها این‌که به چند دهک‌ چه یارانه‌هایی پرداخت شود منوط به آیین‌نامه‌های بعدی است و این‌که یارانه به صورت کالایی باشد تصریح نشده و ما در دولت این نظر را نداریم ما موافق پرداخت یارانه نقدی به مردم هستیم و بخش غیر نقدی به سازمان‌های خدمات‌رسان برسد.


بیشتر بخوانید :این ماه منتظر یارانه ۸۰۰ هزار تومانی محسن رضایی باشیم؟ | زمان دقیق دو برابر شدن یارانه‌ها | چه افرادی یارانه نقدی جدید را دریافت می‌کنند؟


دولت قصد دارد با حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی از بودجه سال ۱۴۰۱، معادل ریالی آن را به صورت یارانه جدید به خانوار‌ها پرداخت کند. رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید که متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود.

اولین گمانه‌زنی درباره افزایش یارانه نقدی

دو برابر شدن یارانه نقدی نه، ولی تغییر شیوه پرداخت یارانه یکی از طرح‌های مهمی است که دولت دنبال خواهد کرد. مرور لایحه بودجه، احتمال پرداخت یارانه ۸۰۰ هزار تومانی در سال آینده را تقویت می‌کند، اما جزییات طرح چیست، هر نفر چقدر یارانه دریافت می‌کند و این یارانه به چه کسانی پرداخت می‌شود؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید کمی به عقب برگردیم. به روز‌هایی که لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ توسط دولت سیدابراهیم رئیسی تقدیم مجلس شد. در بخش‌هایی از لایحه آمده، دولت قصد دارد سال آینده یارانه جدیدی به مردم پرداخت کند که مبلغ آن بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است. تفسیر‌های مختلفی از این خبر انجام شده است مثلا می‌گویند مبلغ یارانه دهک اول تا چهارم ماهانه ۱۲۰ هزار تومان است و مبلغ یارانه دهک‌های پنجم، ششم و هفتم ۹۰ هزار تومان. بر اساس این فرضیه یک خانوار پنج نفره که جزو هفت دهک اول درآمدی باشد، سال آینده بین ۴۵۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان دریافتی خواهد داشت. صبر کنید! موضوع هنوز حل نشده و ابهامات زیادی دارد.

افزایش سن بازنشستگی

وزیر تعاون، کار ‌و رفاه اجتماعی درباره افزایش سن بازنشستگی در بودجه اظهار کرد: کاهش ورودی صندوق‌های بازنشستگی و به تبع کاهش هزینه‌های آن‌ها نتیجه‌ی افزایش سن بازنشستگی است با توجه به این‌که امید به زندگی افزایش پیدا کرده و صندوق‌های بازنشستگی تحت فشار هستند باید این اتفاق به تدریج انجام شود.

عبدالملکی گفت: بر اساس آمار خالص، بیمه شدگان تامین اجتماعی ۱۳۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

۲۱۷ هزار فرصت‌‌ شغلی جدید ایجاد کردیم

 برای اشتغال گفت: فعالیت زیست بوم ملی اشتغال، ایجاد ۲۱۵ هزار فرصت شغلی جدید طی ۳ ماهه گذشته در سامانه رصد، توافق با ۲۶ دستگاه‌ها برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل طی ۱۸ ماه از اقدامات دولت سیزدهم برای اشتغال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: بر اساس آمار خالص بیمه شدگان تامین اجتماعی ۱۳۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است. با این حال ۷ الی ۸ میلیون مشاغل غیر رسمی داریم که بیمه ندارند و تا زمان تکمیل زیست بوم اشتغال اتکای ما برای نرخ بیکاری بر داده‌های مرکز آمار است.

عبدالملکی ادامه داد: ۱۷۱ عنوان برنامه اشتغال تدوین شده که اولویت آن بر فعالیت‌های تعطیل شده و نیمه تعطیل است طراحی و تدوین اطلس الگو‌های اشتفالزایی کشور با کمک ۷۱ دستگاه انجام شده است.

وی افزود: توسعه آموزش‌های مهارتی، تامین مالی، تقویت فناوری کارهایی است که در کف میدان بازار کار باید انجام شود. از بالا هم تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار را داریم. تبدیل مجوز محور بودن به ثبت مشاغل خانگی مثل موسسات‌ فنی‌وحرفه‌ای از مصوبات دیگر جلسه‌ی دوم شورای عالی اشتغال بود و مصوبات جلسه‌ی گذشته به طور متوسط ۳۰ درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال وضعیت اشتغال بهتر خواهد شد.

وجود بی عدالتی در اشتغال

عبدالملکی تصریح کرد: ۲.۵ میلیون نفر بیکار مطلق در کشور داریم که حتی یک ساعت در هفته کار نمی‌کنند و در اولویت هستند اما برای آن‌هایی که اشتغال ناپایدار و غیر رسمی دارند هم باید برنامه‌ریزی شود. دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ناامید از کار داریم که اگر چرخ اشتغال به گردش در بیاید متقاضی کار می‌شوند.

وی گفت: تامین مالی، اهدای تسهیلات در رسته‌های شغلی مختلف به شرط ارائه لیست بیمه‌شدگان و ایجاد اشتغال از کارهایی است که در تولید انقلاب ایجاد می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: سامانه جامع کاریابی‌ها که از امروز کار خود را آغاز کرده است، سه نوع مخاطب مختلف دارند. اول کاریابی‌ها و بعد کارفرمایان و کارجویان البته این سامانه مثل بازار است و ممکن است به دلایل مختلف کارفرما یا کارجو نتیجه مورد نیاز خود را به دست نیاورند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 4917

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        وزیزرفاه کارمردم فقیر از گرسنگی میمیرند شما فکر شغل براشون هستی اقای محترم مردم از دولت توقویارانه جدید بغیرازیارانه احمدی نژاد وروحانی هستند اقای محترم شماخوابید یابیدار کشورای خارجی عرض ده روز تصمیم اقتصادی میگیرند کل وزرای ایران جندین ما هنوز نفهمیدن دودوتا میشود چهرتا اقا ما فقیرای بیسواد میفهمیم جریان چی چیه شما فکرفقرانیستید مردم در عزابن شما نشستین سایه بیاد

      • محمد

        در حال حاضر ۸ دهک جامعه خصوصا حقوق های زیر ۸ میلیون همه به یارانه نیاز دارند

      • غلامرضا

        اقای وزیردریافتی بازنشستگان بارنج وزحمت سی ساله ودارابودن فرزندونوه وعروس ودامادجزشرمندگی چیزی عایدمان نشده فکری بحال این قشرمحجوب کنیدکه صدایشان بجایی نمیرسد

      ارسال نظر