کتابخانه ۷۲ ساله شیراز بازسازی می‌شود؟/

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز سفر به شیراز از روند عملیات بازسازی کتابخانه شهید آیت الله دستغیب به عنوان کتابخانه قدیمی با قدمت ۷۲ ساله بازدید و بر شتاب‌بخشی این طرح تاکید کرد.

کتابخانه ۷۲ ساله شیراز بازسازی می‌شود؟/

 محمدمهدی اسماعیلی در این بازدیدها که از سوی برخی معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استانی همراهی می‌شد، از فرآیند بازسازی کتابخانه شهید آیت الله دستغیب بازدید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه در این بازدید، نکاتی را در خصوص اهمیت این کتابخانه، تأثیرگذاری آن بر بزرگان این شهر و همچنین شیوه ساخت این کتابخانه بیان کرد.

اسماعیلی، کتابخانه شهید دستغیب را جزو کتابخانه‌های خاص و با سابقه زیاد در بین کتابخانه‌های عمومی دانست و گفت: پیگیر تامین اعتبارات تکمیل عملیات بازسازی این کتابخانه خواهم بود.

وی همچنین با استاندار فارس در این راستا گفت‌وگو داشت.

 بهسازی کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب شیراز که از سال ۱۳۲۹ خورشیدی مامن بسیاری از پژوهشگران و نویسندگان استان فارس بوده، سال ۱۳۹۸ وارد مرحله اجرایی شد و عملیات بازسازی تاکنون ادامه دارد.

این کتابخانه در قسمت جنوبی باغ نظر یا موزه پارس کنونی شیراز واقع است.

طراحی این کتابخانه منسوب به معمار برجسته فرانسوی آندره گدار است که این معمار، بنای مقبره حافظ را نیز با الگوبرداری از عناصر معماری اسلامی ـ ایرانی، به‌صورت کلاه فرنگی در وسط باغی سرسبز اجرا کرد.

شالوده این کتابخانه از طریق جلب کمک‌های فرهنگ‌وران پی‌ریزی شد و سالیان سال چهره‌های مطرح فرهنگ و ادب شیراز ریاست آن را بر عهده داشتند و بعدها به کتابخانه شهید آیت الله دستغیب تغییر نام داد. هم‌اکنون نیز از معتبرترین کتابخانه‌های ایران به شمار می‌رود که در بافت تاریخی شیراز قرار دارد.

وزیر ارشاد

بازدید وزیر ارشاد از کتابخانه حافظیه شیراز

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به شیراز همچنین از کتابخانه حافظیه بازدید کرد.

اسماعیلی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف کتابخانه حافظیه،  شیوه ارائه خدمات در این کتابخانه را بررسی کرد.

این بازدید شامگاه چهارشنبه بیستم مهرماه ۱۴۰۱ همزمان با یادروز حافظ و در شصت سالگی این کتابخانه صورت گرفت.

بخش حافظ شناسی این کتابخانه شامل کتاب‌هایی است که در آنها حافظ به ۱۵ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این بازدید در دفتر یادبود کتابخانه، یادداشتی را به یادگار نوشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،  بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این کتابخانه و نیز کتابخانه حافظیه را بیانگر اهمیت حوزه کتاب و کتابخوانی در دولت سیزدهم دانست.

روح‌الله منوچهری افزود: در این بازدیدها، گزارشی از اقدامات انجام شده برای توسعه کتابخانه‌ها در استان فارس و به پیگیری وزارتخانه جهت تخصیص اعتبارات برای ادامه یافتن عملیات بازسازی کتابخانه شهید دستغیب ارائه شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه با هدف حضور در آیین گرامیداشت یادروز حافظ به شیراز سفر کرد و روز پنجشنبه نیز از روند تکمیل کارخانه کاغذسازی زاگرس و عملیات بازسازی کتابخانه شهید دستغیب در استان فارس بازدید کرد.

دیدار با کارکنان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و  دستگاه های هم‌خانواده مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر برنامه وزیر ارشاد در سفر به شیراز بود.

کتابخانه شیراز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 46848

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر