خروش یکصدا علیه «ناامنی و آشوب»؛ راهپیمایی نمازگزاران تهرانی

خیابان انقلاب امروز محل خروش یکصدای مردم تهران از اقشار مختلف و با انگیزه‌های مختلف علیه ناامنی و آشوب‌های اخیر بود.

خروش یکصدا علیه «ناامنی و آشوب»؛ راهپیمایی نمازگزاران تهرانی

چند روزی است یا بهتر است بگوییم چند شبی است که عوامل آشوب‌طلب و اغتشاش‌گر به بهانه فوت مرحومه مهسا امینی با حضور پراکنده در چند نقطه از تهران و دیگر شهرهای کشور دست به تخریب اموال عمومی، ایجاد ناامنی و اخلال در نظم عمومی جامعه زده‌اند؛ اقداماتی که از سویی منجر به شهادت چند تن از مدافعان امنیت کشور و از سوی دیگر هتک حرمت به مقدسات بویژه اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و همچنین حجاب بانوان میهن اسلامی شده است.

بنابر فراخوان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی امروز (جمعه ۱ مهرماه ۱۴۰۱) قرار بود پس از نماز جمعه در شهرهای سراسر کشور، راهپیمایی مردمی در محکومیت اقدامات اخیر عناصر آشوب‌طلب و ناامن کنندگان فضای جامعه برگزار شود؛ آنچه در ادامه می‌خوانید روایتی است از متن و حاشیه راهپیمایی امروز مردم تهران.

- ساعت کم‌کم دارد به ۱۲ نزدیک می‌شود و من در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران مشغول قدم زدن هستم؛ انبوه خودروهای پارک شده در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران حکایت از حضور متفاوت تهرانی‌ها در نماز جمعه نسبت به هفته‌های قبل دارد.

- پس از اقامه نماز جمعه، نمازگزاران از درب‌های خیابان قدس و انقلاب (سردر اصلی دانشگاه تهران) به سمت میدان انقلاب با سر دادن شعارهای مختلف حرکت می‌کنند؛ علاوه بر نمازگزاران مردم از نقاط دیگر تهران نیز به سیل جمعیت می‌پیوندند.

- پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را می‌بینم که پر تعداد در دست جمعیت است؛ آتش زدن پرچم مقدس ایران از سوی آشوب‌طلبان در روزهای گذشته موجب جریحه‌دار شدن احساسات میلیون‌ها ایرانی شده بود.

حاشیه‌های راهپیمایی مردم تهران در محکومیت اغتشاشات اخیر/ خروش یکصدا علیه ناامنی و آشوب

- جمعیت زیادی را می‌بینم که از سمت چهارراه ولیعصر (عج) و حتی خیابان‌های جنوبی خیابان انقلاب مانند ابوریحان، دانشگاه و فخر رازی به سمت خیابان انقلاب و مسیر اصلی راهپیمایی می‌آیند تا با سیل مردم به سمت میدان انقلاب همراه شوند.

- در دست جمعیت بیشتر پلاکاردهایی با موضوع حمایت از فراجا دیده می‌شود که این روزها خط مقدم مقابله با اغتشاش و آشوب در سطح شهرهای کشور است.

 

حاشیه‌های راهپیمایی مردم تهران در محکومیت اغتشاشات اخیر/ خروش یکصدا علیه ناامنی و آشوب

 

- یک خودروی مجهز به باند و سیستم صوتی نیز در میانه جمعیت است و گوینده‌ای با سردادن شعارهایی از جمله «ملت ما بیدار است از فتنه‌گر بیزار است»، «مرگ بر منافق»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد»، «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر انگلیس»، «مزدور آمریکایی به جنگ دین آمده» و … جمعیت را ترغیب به تکرار این شعارها می‌کند؛ با اینحال پس از آنکه خودروی مذکور وارد خیابان انقلاب شد، صدایش در صدای مردمی که خودجوش شعارهایی علیه اغتشاشگران سر میدادند گم شد.

- اینجا دیگر خود مردم بودند که در هر قسمت از جمعیت یک نفر به صورت خودجوش شعاری می‌گفت و جمعیت اطرافش آن را تکرار می‌کردند.

- در میانه جمعیت مردی را دیدم که پلاکاردی دست نویس در دست گرفته بود که روی آن از مطالباتش نوشته بود:

اصلاح قانون گشت ارشاد
پیگیری و اطلاع رسانی در پرونده خانم امینی
پاسخگویی ۲۶ نهاد مسئول در حوزه حجاب

- سه هشتگ #مخالف_اغتشاش #موافق_اصلاح_قانون_گشت_ارشاد و #موافق_قانون_حجاب هم زیر آن سه مطالبه‌اش درج کرده بود.

 

حاشیه‌های راهپیمایی مردم تهران در محکومیت اغتشاشات اخیر/ خروش یکصدا علیه ناامنی و آشوب

 

- سلبریتی‌ها هم این روزها مانند سابقه‌شان در گذشته آتش بیار معرکه شده‌اند و همین موضوع نیز باعث شد تا امروز مردم در شعارهایشان به آنها نیز گوشزد کنند که حواسشان به آنها هست و در شرایط حساس، مواضع آنها و بنزین ریختن‌شان روی آتش فتنه و آشوب را به خوبی می‌بینند.

- در میان جمعیت خانم‌هایی با پوشش‌های مختلف در کنار هم قرار دارند و یکصدا علیه ناامنی و آشوب فریاد می‌زنند.

- در راه بازگشت وارد پیاده‌روی جنوبی خیابان انقلاب شدم تا سریعتر و کمی هم از تیغ تیز آفتاب در امان باشم؛ گوش‌هایم را تیز می‌کنم ببینم صحبت عمده مردم چیست و چه مکالماتی میان آنها رد و بدل می‌شود! یکی از پرتکرارترین کلیدواژه‌ها اعجاب از حضور گسترده مردم در راهپیمایی امروز و جمعیت زیاد است؛ اعجاب آنها هم طبیعی است چراکه پیش خود جمعیت ده‌ها هزار نفری راهپیمایی امروز را با جمعیت چند صد نفره آشوب‌طلبان و اغتشاشگران مقایسه می‌کنند که چگونه جمعی محدود به خود اجازه عرض اندام و به چالش کشیدن نظم عمومی را می‌دهد.

- کمی که جلوتر آمدم با شنیدن جمله « ... کار و کاسبی برامون نذاشتن» ترغیب شدم برگردم و گوینده این جمله را پیدا کنم! برگشتم دیدم جوانی نهایتا ۳۰ ساله است که در حال صحبت کردن با مردی میان‌سال در پیاده رو بود. ظاهرش به جوانان امروزی می‌خورد، تیشرت خاکستری و شلوار جین به تن داشت. جلو رفتم و پس از سلام کردن و آنکه خودم را معرفی کردم، پرسیدم برای شرکت در راهپیمایی آمدید؟ گفت بله. از شغلش پرسیدم که گفت یکی از کسبه مرکز تجارت ایرانیان در میدان ولیعصر (عج) تهران است یعنی یکی از نقاط اصلی اغتشاشات در روزهای اخیر.

 

حاشیه‌های راهپیمایی مردم تهران در محکومیت اغتشاشات اخیر/ خروش یکصدا علیه ناامنی و آشوب

 

- از ضربه‌ای که ناآرامی‌های این روزها به کسب و کارش زده و اینکه مجبور است مغازه را زودتر موعد تعطیل کند تا در خلال ناآرامی‌های آسیبی به اموال و کسب و کارش وارد نشود شکایت داشت و آن را عامل اصلی حضورش در این راهپیمایی عنوان می‌کرد؛ از اینکه سر ماه باید مبلغ زیادی را بعنوان اجاره بهای مغازه بپردازد و همچنین باید حساب‌های خود با طرف‌های کاری و شرکا را تسویه کند می‌گفت.

- در مسیر بازگشت هستم و خیابان انقلاب را به سمت شرق می‌آیم اما کماکان جمعیت قابل توجهی را می‌بینم که به سمت میدان انقلاب در حرکت هستند؛ به فتنه‌های گذشته فکر می‌کنم، از ۷۸ تا ۸۸ تا ۹۸ که همواره آنکس که بساط این فتنه‌ها را جمع کرده بر خلاف کشورهای غربی، نه نیروی امنیتی و گارد ویژه بوده و نه اعمال خشونت، بلکه این همواره مردم هستند که به میدان می‌آیند و بساط ناامنی را جمع می‌کنند.

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 43348

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر