خبر بد از محیط زیست؛ کشف لاشه نهنگ درحال انقراض+عکس

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان از کشف لاشه یک دلفین در سواحل بحرکان خبر داد

خبر بد از محیط زیست؛ کشف لاشه نهنگ درحال انقراض+عکس

مصطفی حق‌زاده، رئیس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان از کشف لاشه یک دلفین در سواحل بحرکان خبر داد.

به گزارش عرشه آنلاین، وی در این خصوص اظهار کرد: در پی دریافت گزارش مبنی بر به گل نشستن لاشه یک فرد دلفین در سواحل بحرکان، یگان حفاظت این اداره با همکاری یکی از همیاران  محیط زیست با طی مسافت چندین کیلومتری در نوار  ساحلی بحرکان به وسیله موتورسیکلت، موفق به کشف لاشه دلفین شد.

 وی ادامه داد: این گونه دلفین از نوع گوژپشت و با نام علمی Sousa  chinensis جزو گونه‌های در خطر انقراض دریایی و ضمیمه یک کنوانسیون cites  است که در خلیج فارس و خوریات منطقه زندگی می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان گفت: با بررسی وضعیت ظاهری آن علت مرگ احتمالاً اشتباه ناوبری بوده است. دلفین‌های گوژپشت معمولا در آب‌های کم عمق نزدیک ساحل دیده می‌شوند و وابستگی آن‌ها به زیستگاه‌های نزدیک سواحل باعث شده با بعضی از فعالیت‌های انسان در تماس مستقیم باشند و همین آن‌ها را در معرض خطرهای جدی مانند گیر افتادن در تورهای ماهیگیری، تصادف با قایق‌ها، آلودگی و تخریب زیستگاه ناشی از فعالیت انسانی قرار دارند.

وی بیان کرد: صید گونه‌های هدف مورد تغذیه دلفین و در فصل تابستان که صید میگو انجام می‌شود از جمله ترال کشی می‌تواند بر زیست دلفین‌ها اثر گذارد.

 حق‌زاده افزود: طول بدن این دلفین حدود ۲ متر و به وزن تقریبی ۱۰۰ کیلوگرم و طول باله سینه آن ۳۴ سانتی متر بوه و به علت فساد لاشه نمونه‌برداری و تعیین جنسیت آن امکان‌پذیر نبود.

وی همچنین در خصوص کشف لاشه نهنگ در نزدیکی حدود سه کیلومتری لاشه دلفین گفت: به علت فساد لاشه و مرگ بیش از گذشت یک ماه از آن امکان شناسایی و  نمونه‌برداری برای این اداره میسر نبود.

وی در پایان از صیادان منطقه تقاضا کرد که در صورت مشاهده هر گونه پستاندار دریایی که در سواحل به گل نشسته به اداره محیط زیست یا شیلات منطقه گزارش دهند./ ایسنا

لاشه نهنگ

دیگر رسانه ها

کدخبر: 38748

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر