وضعیت تهران دوباره بحرانی شد/ این بار اشعه خطرناک تهران را تعطیل می کند؟

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: وضعیت تابش اشعه فرابنفش (UV) در تهران بحرانی شده و به عدد ۱۲ رسیده است.

وضعیت تهران دوباره بحرانی شد/ این بار اشعه خطرناک تهران را تعطیل می کند؟

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: وضعیت تابش اشعه فرابنفش (UV) در تهران بحرانی شده و به عدد ۱۲ رسیده است.

به گزارش عرشه آنلاین، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، اظهار داشت: ضروری است شهروندان از قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ به طور جدی پرهیز کرده و ضمن استفاده از تجهیزات مراقبتی مانند کرم‌های ضدآفتاب، لباس و عینک‌های مناسب از استخرهای سرباز استفاده نکنند.

اشعه فرابنفش انرژی الکترومغناطیسی است که طول موج کوتاه و انرژی زیادی دارد و برای چشم انسان نامرئی است و در طیف الکترومغناطیسی، بین اشعه ایکس و نور مرئی قرار دارد. وجود این اشعه در نور خورشید باعث آفتاب سوختگی پوست بدن می‌شود.

گرمای شدید و افزایش شدت تابش اشعه فرابنفش می‌تواند زمینه بروز مشکلات گسترده برای مردم را فراهم کند. در این راستا حضور در خارج از منزل برای انجام فعالیت‌های جاری باید به حداقل رسیده و یا از پوشش‌های ضد اشعه فرابنفش استفاده شود.

در همین راستا، کشورهای ایتالیا و آلمان نیز در تابستان جاری با افزایش شدت گرمای هوا نسبت به تعطیلی برخی از فعالیت‌های جاری خود اقدام کرده‌اند.

وی تاکید کرد: در این خصوص قطعا دستگاه‌های مسوول باید اطلاع‌رسانی مناسب و بموقع انجام دهند. فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در هفته آتی از متولیان امر در خصوص اقدامات انجام شده گزارش خواهد خواست.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این که تداوم گرما ۲ در این روزها موجب تعطیلی در کشور شده است افزود: در حالی تهرانی‌ها این روزها تداوم گرمای ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند که بر اساس گزارشات هواشناسی استان تهران، رکورد گرمای استان در مردادماه سال ۹۲ با ۴۵.۶ درجه سانیتگراد در ورامین ثبت شده است. در شهر تهران هم در تیرماه سال‌های ۳۷، ۵۲ و ۵۴ دمای ۴۳ درجه و در تیر ماه سال‌های ۷۴، ۸۲، ۸۷ و مرداد ماه ۹۲ دمای ۴۲/۶ رکورد زده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر از ابتدای سال زراعی ۱۴۰۱ (مهرماه) تا روز گذشته در مقایسه با دوره بلند مدت ۳۰ ساله، متوسط دما در استان تهران یک درجه و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰/۶ درجه افزایش داشته است. همچنین از ابتدای فصل تابستان تا روز گذشته متوسط کمینه دما ۰/۸ درجه، بیشینه ۰/۹ درجه و میانگین ۰/۹ درجه افزایش نسبت به دوره بلند مدت ۳۰ ساله را در استان تهران شاهدیم.

پیش از این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفته بود: در همه کشورهای دنیا با رسیدن به این سطح از اشعه فرابنفش، مسئولان، شهرها را تعطیل می‌کنند تا مردم با ماندن در خانه سلامتی خود را تضمین کنند.

وجود این اشعه در نور خورشید باعث آفتاب سوختگی پوست بدن می‌شود. این اشعه طول موجی بین ۰.۰۱۴۴ میکرومتر و ۰.۳۹ میکرومتر را دارد.

گستره اشعه فرابنفش

اقبال شاکری با اشاره به افزایش دمای هوا در هفته پیشرو و هفته آینده گفت: مطابق اخبار هواشناسی، شاخص اشعه فرابنفش به سطح بسیار زیاد رسیده و همین مسئله می‌تواند سلامت مردم را دچار مشکل کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اشعه فرابنفش آسیب‌های بسیاری به سلامت مردم وارد می‌کند و برای حفظ سلامتی آن‌ها باید اقداماتی در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سلامت مردم برای مسئولان همواره خط قرمز است، افزود: در همه کشورهای دنیا با رسیدن به این سطح از اشعه فرابنفش، مسئولان شهرها را تعطیل می‌کنند تا مردم با ماندن در خانه سلامتی خود را تضمین کنند.

شاکری تاکید کرد: استاندار تهران باید به صورت فعالانه با این مسئله برخورد کند و در شرایطی که نفع مردم در تعطیل شدن است، این اتفاق حتما باید رخ دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر اشعه فرابنفش، موج گرمای بی‌سابقه تهدیدات دیگری نیز دارد و بر اساس گزارشاتی که ما از استان گرفتیم، مراجعه به مراکز درمانی ناشی از گرمازدگی ۳٠ درصد افزایش داشته است.

شاکر گفت: از استاندار تهران و مسئولان شهری تقاضا داریم، سلامت مردم را در اولویت خود قرار دهد و از هر اقدامی در راستای تضمین این امر مهم کوتاهی نکند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 35788

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر