مجید انصاری : اصلا سراغ نداریم علی(ع) با یک بدحجاب برخورد کرده باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: فیلم هایی که از رفتار ماموران در برخورد با خانم ها پخش شده است، تکان دهنده بوده و بعضاً دیده می شود که خود ماموران تحت عنوان نهی از منکر و مبارزه با بدحجابی، گناهان و منکراتی بسیار بالاتر از اصل مسأله بدحجابی مرتکب می شوند. اینکه مامور مرد، خانم بدحجابی را بغل کند و کشان کشان او را به سمت ماشین پلیس ببرد یا مورد ضرب و شتم قرار دهد و بانوان را به داخل ماشین هل دهد، قابل قبول نیست.

 مجید انصاری : اصلا سراغ نداریم علی(ع) با یک بدحجاب برخورد کرده باشد

در چهل سال گذشته ما در موضوعات مختلف شاهد این وضعیت بوده ایم که مسأله حجاب نیز یکی از آنهاست. از این رو، به حساب تجربه تاریخی عرض می کنم که حجاب اجباری و کشف حجاب اجباری هردو محکوم به شکست است.

مجید انصاری درباره برخورد با آنچه بدحجابی خوانده می شود، گفت: موضوع برخورد با بدحجابی یا بی حجابی این روزها به خبر اصلی گروهی از رسانه ها تبدیل شده است و واکنش های متفاوتی هم در فضای مجازی به دنبال داشته است و حتی تبلیغات بین المللی منفی علیه کشور به راه انداخته است.

وی افزود: به نظرم باید چند نکته را در این خصوص مدنظر قرار دهیم. نخست، ضرورت توجه به حجاب به عنوان یک امر شرعی برای زنان مسلمان که مسأله ای غیر قابل انکار است و شبهه ای در آن وجود ندارد. زنان مسلمان به اصل حجاب پایبند هستند. البته وقتی صحبت از حجاب می کنیم، کیفیت و نوع حجاب در اینجا مطرح نیست. بلکه پوشش در شرع با حدود معینی برای مردان و زنان مطرح است. هرچند بر اساس فرهنگ ها و سلیقه ها، نوع حجاب در کشورهای مختلف اسلامی همواره متفاوت بوده و هست. در کشور ما نیز حجاب از تنوع گسترده ای برخوردار بوده و در نقاط گوناگون کشور، فرم حجاب خانم ها متفاوت از هم بوده است. نکته مهم این است که برخورد با پدیده بدحجابی در ایران باید چگونه باشد و آیا این برخوردهایی که تحت عنوان گشت ارشاد با بانوان ایرانی صورت می گیرد، شرعی و قانونی است؟ و مهم تر اینکه آیا موثر است؟ این ها مسائلی هستند که باید به آنها پرداخته شود. به عقیده من، شیوه کنونی مبارزه با بی حجابی و بدحجابی که در پیش گرفته شده است و بعضاً فیلم هایی از آن در فضای مجازی منتشر می شود، هیچ نسبتی با آموزه های دینی و احکام شرعی به خصوص احکام مربوط به امر به معروف و نهی از منکر ندارد. این شیوه ها نتیجه ای جز ایجاد نفرت نسبت به دین، انقلاب و اصل مسأله حجاب در بر ندارد و باید متوقف شوند.

فیلم هایی که از رفتار ماموران در برخورد با خانم ها پخش شده تکان دهنده است

انصاری گفت: فیلم هایی که از رفتار ماموران در برخورد با خانم ها پخش شده است، تکان دهنده بوده و بعضاً دیده می شود که خود ماموران تحت عنوان نهی از منکر و مبارزه با بدحجابی، گناهان و منکراتی بسیار بالاتر از اصل مسأله بدحجابی مرتکب می شوند. اینکه مامور مرد، خانم بدحجابی را بغل کند و کشان کشان او را به سمت ماشین پلیس ببرد یا مورد ضرب و شتم قرار دهد و بانوان را به داخل ماشین هل دهد، قابل قبول نیست. در برخی موارد نیز دیده شده، روسری خانمی در این مسیر به طور کامل از سرش افتاده است یا لباسش بالا رفته است. لذا این نوع برخوردها، مصداق منکر بالاتر از بی حجابی یا بدحجابی هستند و طبعا قابلیت پیگرد قانونی هم دارند.

شهروندان دارای حقوقی هستند

وی بیان کرد: شهروندان دارای حقوقی هستند و منشور حقوق شهروندی که هم در قوه قضاییه مورد پذیرش قرار گرفته هم در دولت سابق تدوین و اجرایی شده است، ماموران را از این گونه برخوردها بازمی دارد. در هر حال، برخورد با ناهنجاری های فردی یا اجتماعی یک مقوله پذیرفته شده است، ولی اگر نوع برخورد با این معضلات، موجب گسترش یا وقوع ناهنجاری های دیگر شود، با فلسفه وضع قانون و حکم شریعت در تضاد است.

ماموران باید دقیقا نهی از منکر و امر به معروف را بشناسند

او گفت: ما در بحث امر به معروف و نهی از منکر احکام زیادی داریم که یکی از آنها این است که ماموران متصدی این کار باید دقیقا نهی از منکر و امر به معروف را بشناسند و از زوایای آن اطلاع کامل داشته باشند. فرد بی اطلاع نمی تواند مردم و جامعه را به امری مبهم و یا متکی به سلیقه و برداشت خود از دین دعوت کند. مامورین مربوطه باید آموزش دیده باشند و حدود مواجه با این مسأله را هم از نظر قانونی و هم از لحاظ شرعی و همین طور از حیث تاثیرات اجتماعی، روانی و تبلیغاتی اش بشناسند. تنها در این صورت است که می توانند موثر باشند و ممکن است بتوانند کار فرهنگی کنند و تاثیرات اقناعی داشته باشند. اما رفتارهایی که تاکنون صورت گرفته، تبدیل به دستاویزی برای معاندینی شده که تمام قد علیه انقلاب و نظام و دین و حجاب تبلیغ می کنند. ما وقتی در قوانین موضوعه کشور داریم که تبلیغ علیه نظام جرم است، اگر رفتار ماموران نظام به گونه ای باشد که خودش بالاترین تبلیغ علیه نظام تلقی شود و یا بستر تبلیغات مسموم را فراهم کند، آیا مصداق جرم یا عمل مجرمانه نیست؟

 

منبع: خبر آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32173

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر