وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش : رتبه‌بندی پول‌پاشی نیست | باید از زیر سنگ پول پیدا کنم

بنده به آقای رئیس جمهور هم عرض کردم که ما می‌خواهیم نگاهمان را به دانشگاه فرهنگیان و امثالهم عوض کنیم. در اینجا باید از زیر سنگ هم شده پول جور کنیم و هزینه کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش : رتبه‌بندی پول‌پاشی نیست | باید از زیر سنگ پول پیدا کنم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به نظام رتبه‌بندی معلمان گفت: باید هر چه در مجلس تصویب می‌شود را با قدرت اجرا کنیم. رتبه‌بندی معلمان که پول‌پاشی نیست، بلکه کاملاً تناسب بین نظام پرداخت و تخصص است. البته چندین سال است که رتبه‌بندی معلمان باید اجرا می‌شده اما نشده است.

مسعود فیاضی در نشستی با جمعی از معلمان، کارشناسان ستادی و ادارات، نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت گفت :مجلس پای کار آمده و ما هم باید هر چه تصویب می‌شود را با قدرت اجرا کنیم، به آقای رئیس جمهور و همچنین در مصاحبه‌هایم گفته‌ام که معتقدم رتبه‌بندی معلمان از مصادیق اَتَمّ عدالت است، زیرا رتبه‌بندی که پول‌پاشی نیست، بلکه کاملاً تناسب بین نظام پرداخت و تخصص است. البته چندین سال است که باید اجرا می‌شده و نشده است. به نظر من رتبه بندی نقطه عطف و یکی از الطاف خفیه الهی برای آموزش و پرورش است چرا که اگر واقعاً درست اجرا شود اتفاق بزرگی می‌افتد و کیفیت آموزشی ارتقا می‌یابد.

باید از زیر سنگ هم شده پول جور کنیم!

فیاضی با بیان اینکه نگاه من به ماجرای تحول این است که تحول باید در کلاس درس رقم بخورد گفت: تحول بخشنامه‌ای و مدیریت در ستاد وزارتخانه نیست. باید در پی اثربخشی بود. بنابراین قلب این رآکتور پیشرفت کشور می‌شود معلم، یعنی معلم است که باید تربیت شود و هر چقدر ما روی معلم سرمایه‌گذاری کنیم برد کرده‌ایم. یک معلم گاهی یک زندگی را عوض می‌کند. بنده به آقای رئیس جمهور هم عرض کردم که ما می‌خواهیم نگاهمان را به دانشگاه فرهنگیان و امثالهم عوض کنیم. در اینجا باید از زیر سنگ هم شده پول جور کنیم و هزینه کنیم. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه یک مساله دیگر مطالبات معوق معلمان است گفت: اگر حق‌التدریس ماه به ماه پرداخت شود آیا دیگر کمبود معلم خواهیم داشت؟ چه‌طور است که دیگران وقتی اضافه کاری می‌کنند سر ماه پول آن را می‌گیرند، اما معلمی که کلاس رفته باید یک سال بعد حق‌الزحمه خود را دریافت کند؟ ما به مجلس هم گفتیم بیایید کمک کنید و ردیف بودجه برای حق التدریس‌ها بگذارید بعد ببینید آیا کمبود معلم پیدا می‌شود یا خیر؟.

فیاضی ادامه داد: بحث دیگر حقوق بازنشستگی است که باید این‌ها را جدی دنبال کرد. البته اگر توفیق باشد، بنده یک وزیر هستم و همه حاکمیت نیستم، برای حل این مسائل همه حاکمیت و دولت باید پای کار بیاید. من به آقای رئیسی گفتم اگر فقط یک درخواست از شما داشته باشم این است که شما در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش حضور پیدا کنید و همان جا وضعیت را ببینید و دستور بدهید، چون شما یعنی کل دولت هستید.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: یکی دیگر از مسائل فوریت‌دار، صندوق ذخیره فرهنگیان است. برخی می‌گفتند قرار بوده در صندوق ذخیره سپرده‌گذار باشند، گفتم قرار این نبوده، ۹۶.۵ درصد از بودجه آموزش و پرورش برای حقوق می‌رود و ۳.۵ درصد می‌ماند که به برنامه خاصی نمی‌رسد و قطره‌ای است که به رفاهیات اختصاص می‌یابد. این رفاهیات را کجا باید تأمین کند؟ اگر صندوق ذخیره بتواند با اصلاحاتی متولی رفاهیات شود، کار تمام است. فرهنگی چرا باید سپرده‌گذار باشد؟ سپرده‌گذاری باشد که نتواند نظارت کند؟ من تا این حرف را زدم جریانات خاصی شروع کردند به توییت زدن که در اساسنامه ماهیت حقوقی صندوق ذخیره مشخص است و شما نمی‌توانید این را تغییر دهید. در پاسخ باید بگویم خیر، ماهیت حقوقی آن مشخص نیست و قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت را مکلف کرده که تا خرداد ماه اساسنامه صندوق را جهت تصویب به مجلس بدهد، پس ماهیت معلوم نیست و باید اصلاح شود.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش همه چیز دارد، اگر فقط بتوانیم نقشه را تنظیم کنیم که این زنجیره‌های ارزش را پیدا کنیم همه چیز هست و ما اصلاً نیاز به دولت نداریم. ببینید باید مدل اقتصادی وزارتخانه تغییر کند.

منبع: ایسنا

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 2398

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • عباس‌صالحی

        بله آقای فیاضی بنظرم شما هم از هم اینک یک بیل‌ و کلنگ بردار با یک دستگاه گنج یاب بیفت تو بیابانها و جنگل‌ها و رودخانه‌ها ....و هر زمان از زیر سنگ‌ها توانستی پول رتبه‌بندی را پیدا کنی پیدا کن و ....
        منتظر خبرهای خوش شما هستیم.....

      ارسال نظر