یک توضیح درباره قانون جوان کردن جمعیت ایران+ ویدئو

در چند سال گذشته نرخ ازدواج و فرزندآوری به طور چشمگیری کاهش یافته و حالا با تصویب طرح تعالی جمعیت، خانواده در اولویت است و در همین زمینه تسهیلاتی را در زمینه‌های مختلف برای آنان در نظر گرفته شده است.

یک توضیح درباره قانون جوان کردن جمعیت ایران+ ویدئو

در چند سال گذشته نرخ ازدواج و فرزندآوری به طور چشمگیری کاهش یافته و حالا با تصویب طرح تعالی جمعیت، خانواده در اولویت است و در همین زمینه تسهیلاتی را در زمینه‌های مختلف برای آنان در نظر گرفته شده است.با تصویب این قانون گام موثری در راستای ریل گذاری قانونی در جهت از حمایت از خانواده و در اولویت قرار گرفتن نیازهای آنها برداشته شده است و با اجرای موثر آن توسط دولت محترم گام عملی در راستای حمایت از منافع خانواده‌ها برداشته خواهد شد.

رسانه‌های اعتدال‌گرا

منافع خانواده‌ها در اولویت طرح جوانی جمعیت

روزنامه حمایت در گزارشی نوشت: در حالی که در سه دهه اخیر به دنبال  سیاست‌های جمعیتی و رواج تک فرزندی، کشور در آستانه بحران سالمندی قرار گرفته است، سرانجام با قانون شدن طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قرار است به زوج‌های جوان تسهیلات ویژه‌ی برای فرزندآوری اعطا شود، آنچه که امید می‎رود با اجرایی شدن صحیح گره از دغدغه‌های جمعیتی کشور در سال‌های آینده باز کند. طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که با موافقت نمایندگان بر اساس اصل ۸۵ در کمیسیون ویژه‌ای در مجلس بررسی، سپس برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شد، سرانجام روز گذشته تبدیل به قانون شد. در این راستا امیرحسین بانکی‌پور، رییس کمیسیون طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز ضمن اشاره به اینکه اصلاحاتی که شورای نگهبان مدنظر داشت انجام شده است، درباره اخرین وضعیت قانون مذکور گفت؛، طرح مورد نظر تایید شده  و از سوی محمد باقر قالیباف، رییس مجلس د رقالب قانون به دولت ابلاغ می‌شود. این در حالی بوده که در بازه زمانی سه دهه اخیر به دنبال  سیاست‌های جمعیتی و برخی رفتارها که موجب رواج تک فرزندی در کشور شد، همچنین افزایش سن ازدواج به دلایل مختلف تا حد زیادی نگاه خانواده محور در کشور مورد غفلت قرار گرفت. اکنون اما در قالب طرح اشاره شده مقرر شد تا از  خانواده هایی که تمایل به فرزندآوری دارند حمایت شده تا زوج‌ها نسبت به این مسئله تشویق و ترغیب شوند. آنچه که می‌تواند راهی برای برون رفت از بحران‌های جدی مانند کاهش نرخ فرزندآوری، سالمندی و پیری جمعیت، بی‌انگیزی پسران و دختران برای تشکیل خانواده، دلنگرانی زوج‌های جوان برای تامین هزینه‌های بالای فرزندآوری و ... باشد. 

رسانه‌های اصولگرا

جامع ترین مشوق های فرزندآوری

روزنامه خراسان با درج گزارشی آورده است:‌ درست یک‌سال قبل، مجلس یازدهم کم‌کاری ۱۲ ساله مجالس گذشته را جبران و طرح «جمعیت و تعالی خانواده» را تصویب کرد؛ طرحی که به دلیل اهمیت بالا و طبق اصل ۸۵، به کمیسیون ویژه ارجاع شد و پس از یک رفت و برگشت به شورای نگهبان و انجام اصلاحات مدنظر کارشناسان و متخصصان، دو روز قبل تایید و تبدیل به قانون شده و به زودی برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود. بررسی مشوق‌ها و تسهیلات این قانون، نشان می‌دهد که مجلس یازدهم گام بلندی برای حمایت از خانواده، حمایت مادی و معنوی از مادران و ایجاد مشوق‌های فرزندآوری برداشته است. این‌ها برخی از مصوبات قانون جدید، برای تشویق جوانان به ازدواج است: وام ۲۰۰ و ۱۴۰ میلیونی ازدواج، وام ۵۰ میلیونی تامین مسکن با بازپرداخت ۱۰ ساله، ایجاد و به‌سازی خوابگاه‌های دانشجویی متاهلین، تامین ۵۰ درصدی ودیعه مسکن دانشجویان متاهل و تشویق سالانه شاغلان متاهل. افزایش سه برابری یارانه فرزندان خانواده‌های دهک‌های پایین، پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی، معافیت مالیاتی به ازای هر فرزند ۱۵ درصد، نیم‌بها شدن هزینه اماکن گردشگری، ورزشی و سینماها، افزایش سنوات خدمت به میزان یک‌سال هم از دیگر حمایت‌های این قانون است. خانواده‌هایی که از نعمت فرزند چندقلو برخوردار شوند هم این‌گونه حمایت خواهند شد: مرخصی زایمان ۱۲ ماهه برای مادران باردار چندقلو، تسهیلات تولد دوقلو از ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون(بر اساس زایمان اول تا پنجم) با تنفس ۶ ماهه، سه‌قلو از ۶۰ تا ۱۵۰ میلیون، چهارقلو از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون و پنج‌قلو از ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون. این هم برخی از تسهیلات ویژه مسکن برای خانواده‌هایی که سومین، چهارمین، پنجمین و ... فرزند آن‌ها متولد می‌شود: تامین زمین یا واحد مسکونی حداکثر ۲۰۰ متری با ۲ سال تنفس و ۸ سال قسط‌بندی، اختصاص ۱۵۰میلیون برای ودیعه یا خرید مسکن خانواده فاقد مسکن با  باز پرداخت ۲۰ ساله، استفاده مجدد از امکانات دولتی تامین مسکن خانواده‌ها، افزایش ۲۵  درصدی سقف تسهیلات مسکن، کاهش عوارض ساخت و ساز تا ۵۰ درصد برای خانواده ۳ فرزندی و تا ۷۰ درصد برای خانواده ۴ فرزندی.

جمعیت پیر، جوان خواهد شد

به گزارش روزنامه جوان، «طرح جوانی جمعیت» همان طرحی است که می‌خواهد گره از مشکلات نام برده‌شده باز کند. در این طرح تسهیلات بهداشتی، معیشتی، اقتصادی و آموزشی برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است؛ به‌عنوان‌مثال، هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور و هزینه‌های دوران بارداری برای این طرح درنظر گرفته شده است، اگرچه این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد و هم‌اکنون در مرحله اصلاح قرار دارد. این طرح پس از رفع ایرادات و ابهامات شورای‌نگهبان ازسوی مجلس، مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد. این طرح بیش از ۱۷ماه در کمیسیونی ویژه و با مشارکت نخبگان، دانشگاهیان و گروه‌های مختلف علمی، پژوهشی و صنفی، مورد بررسی قرار گرفته بود. در بخشی از این قانون به پرداخت یک‌میلیون بلاعوض جهت سرمایه‌گذاری بورس به‌نام فرزندان متولد سال۱۴۰۰ و بعد از آن، افزایش ۲۵درصد سقف تسهیلات مسکن جهت خرید و ساخت و جعاله به‌ازای هر فرزند و افزایش دوساله دوره بازپرداخت و تسهیلات قرض‌الحسنه برای تولد فرزند اول تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۱۰ تا ۵۰میلیون تومان با تنفس۶‌ماهه اشاره شده است

دیگر رسانه ها

کدخبر: 1903

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر