واریز یارانه 150 هزار تومانی رمضان | چه کسانی منتظر یارانه رمضان باشند؟

زمان واریز یارانه کمک حمایت معیشتی ماه مبارک رمضان و مبلغ آن اعلام شد. مشمولان این کمک، جاماندگان از سهام عدالت در چارچوب تعیین‌شده نیز خواهند بود.

واریز  یارانه 150 هزار تومانی رمضان |  چه کسانی منتظر یارانه رمضان باشند؟

به دستور رئیس‌جمهوری و در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، یارانه کمک حمایت معیشتی ماه مبارک رمضان به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر یک از اعضای خانواده به‌حساب ۱۱ میلیون و ۳۸ هزار و ۵۲۰ سرپرست خانوار واریز می‌شود.بر اساس این گزارش، ساعت ۲۴ جمعه (۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۱) یارانه ۱۵۰ هزار تومانی کمک‌معیشت ماه مبارک رمضان به‌حساب سرپرستان خانوارهای شناسایی‌شده واریز می‌شود.

این مبلغ به مناسبت ماه مبارک رمضان به‌حساب سرپرستان شناسایی‌شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که اغلب از دهک‌های اول تا چهارم هستند، به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور که به هر دلیلی از سهام عدالت جا افتاده‌اند، واریز خواهد شد.

یک  منبع آگاه، اظهار داشت: جاماندگان سهام عدالت و افرادی که یارانه معیشتی می‌گیرند، مشمول یارانه رمضان خواهند بود. اما اگر یارانه معیشتی می‌گیرید و سود سهام عدالت را دریافت کرده‌اید، مشمول یارانه رمضان نخواهید شد.

با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد و همچنین اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت کاهش فقر مطلق در جامعه به‌ویژه حمایت از خانوارهای فاقد در آمد یا با درآمد کم، این مبلغ پرداخت می‌شود.

پیش از این نیز دولت سیزدهم، یارانه کمک معیشتی به اقشار آسیب‌پذیر و با درآمد کم در دو مرحله و در مناسبت‌های سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و عید باستانی نوروز به دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور پرداخت کرده بود.

یارانه‌های مناسبتی چیست؟

در دولت سید ابرهیم رئیسی، سنگ بنای پرداخت یارانه نقدی جدیدی موسوم به یارانه مناسبتی گذاشته شده است؛ مبلغ این یارانه در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۱۰۰ هزار تومان بود که به جمعیت حدودا ۳۴ میلیون نفری پرداخت شد.

برای مرتبه دوم دولت سیزدهم در روزهای منتهی به سال نو مبلغ ۱۵۰ هزار تومان را به عنوان یارانه معیشتی عید نوروز را پرداخت کرد اما مشمولان این یارانه تنها ۱۲ میلیون نفر بود.

پرداخت یارانه های نقدی مناسبتی، رویه ای جدید است که به صورت مستقل از پرداخت دو یارانه نقدی دیگر صورت می گیرد؛ به گفته مقامات دولتی مشمولان این یارانه براساس ۴ دهک ابتدایی دهک های اقتصادی شناسایی شده‌اند.

پرداخت یارانه معیشتی که مبلغ سرانه انفرادی آن ۵۵ هزار تومان است از بعد ماجرای سهمیه بندی بنزین در سال ۹۸ در دستور کار دولت روحانی قرار گرفت.

پرداخت یارانه نقدی انرژی هم که به نسبت به سایر یارانه‌های نقدی قدمتی بیشتر دارد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در انتهای دهه ۸۰ آغاز شده است.

پرداخت نقدی یارانه‌ها از یک سو با سیاست‌ها دولتی‌ها پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق برای منطبق شدن با استاندارهای اقتصادی جهانی تعدیل ساختاری مقاریت دارد و از سوی دیگر به دلیل ناچیز و ثابت بودن مبالغ اختصاص یافته مدام از ارزش و بهای آنها کاسته می‌شود.

با این حال به دلیل شوک های اقتصادی پیاپی همیشه برنامه های دولتها برای پرداخت یارانه های نقدی جدید یا افزودن بر مبالغ آنها از موضوعات مورد توجه مردم بوده است.

منتقدان اقتصادی دولت می‌گویند با وجود ناچیز بودن ارزش یارانه ها، هنوز این مبالغ نقشی کلیدی در زندگی اقشاری نابرخوردار و محرومی دارند که دارای شغل مناسب و محل درآمد مستمر و کافی نیستند.

مشمولان یارانه رمضان چه کسانی هستند؟

بر اساس اطلاعیه‌ای که سازمان هدفمندی یارانه‌ها منتشر کرده بود، اسفند سال گذشته دو گروه مشمول یارانه عید شدند؛ یکی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و دوم افرادی که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند اما به هر دلیلی سهام عدالت دریافت نکرده بودند.

بر این اساس انتظار می‌رود که یارانه رمضان هم به حساب همین افراد واریز شود. یعنی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و افرادی که جزو هفت دهک درآمدی جامعه هستند اما سهام عدالت ندارند.

اما نکته مهم این است که همزمان با واریز یارانه نوروز، برخی از افراد واجد شرایط یارانه نوروز را دریافت نکردند اما این یارانه برای افرادی که واجد شرایط نبودند واریز شد.

حالا این احتمال وجود دارد که وزارت کار، این بار مشمولان را با دقت بالاتری شناسایی کرده باشد و یک میلیون نفر از افرادی که واجد شرایط نبودند را از لیست یارانه رمضان حذف کرده است.

اما نگرانی دیگری که وجود دارد این است که دولت بار دیگر در واریز این یارانه خطا کند و مشمولان اصلی از لیست جدید هم جا بمانند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 16231

ارسال نظر