گرد وخاک عربستان و سوریه به هوای تهران رسید /وضعیت خطرناک /مردم در خانه بمانند / احتمال تعطیلی تهران

اصغری، کارشناس هواشناسی اعلام کرد: چشمه‌های تولید گردوخاکی که در شمال عربستان، عراق و سوریه شکل گرفته و غالبا استا‌های مرزی ما را درگیر می‌کرد، حالا به تهران رسیده و به سمت شمال‌شرق می‌رود.

 گرد وخاک عربستان و سوریه به هوای تهران رسید /وضعیت خطرناک /مردم در خانه بمانند / احتمال تعطیلی تهران

اصغری، کارشناس هواشناسی اعلام کرد: چشمه‌های تولید گردوخاکی که در شمال عربستان، عراق و سوریه شکل گرفته و غالبا استا‌های مرزی ما را درگیر می‌کرد، حالا به تهران رسیده و به سمت شمال‌شرق می‌رود.شاخص آلودگی هوای پایتخت هم اکنون عدد ۳۹۰ است که از لحاظ بهداشتی خطرناک است.باتوجه به کم‌بارشی‌های خاورمیانه این شرایط دوباره تکرار خواهد شد. الان حدود ۱۳ استان درگیر گردوخاک است و اوج این شرایط امروز است

شاخص آلودگی هوا رکورد شکست/ مردم در خانه بمانند

شاخص آلودگی هوای پایتخت به عدد ۴۱۶ رسید که از لحاظ بهداشتی خطرناک است.

در پی اعلام اداره کل هواشناسی تهران مبنی بر وزش باد شدید گاهی خیلی شدید همراه با خیزش موقت گرد و خاک در بعضی ساعات به‌ویژه در نیمه جنوبی استان، کیفیت هوای تهران افت چشمگیری پیدا کرده است به‌گونه‌ای که بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون با شاخص ۴۱۶ در شرایط «خطرناک» قرار دارد. آلاینده شاخص نیز ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون گزارش شده است. از تبعات تنفس ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون به بیماری‌های قلبی و ریوی، کاهش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها، از بین رفتن بافت‌های ریه، آسم کودکان، مرگ و میر زود رس و سرطان می‌توان اشاره کرد.

میانگین کیفیت هوای تهران طی ۲۴ ساعت گذشته  نیز با آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون ۱۳۷ و کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا "پاک"، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا "قابل قبول(سالم) یا متوسط"، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا "ناسالم برای گروه‌های حساس"، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا "ناسالم برای همه گروه‌ها"، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا "بسیار ناسالم" و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا "خطرناک" است.

این شرکت از همه شهروندان خواست از فعالیت در خارج از منزل خودداری کنند.

احتمال تعطیلی تهران به خاطر وضعیت نارنجی هوا

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیر کل مدیریت بحران استانداری تهران از احتمال تعطیلی تهران به خاطر وضعیت نارنجی هوا خبر داد.

یزدی مهر:

* براساس اعلام سازمان هواشناسی وضعیت نارنجی در تهران به وجود آمده و ما از شهروندان تهرانی و مخصوصا گروه‌های حساس می‌خواهیم تا امروز و فردا را از منزل خارج نشوند.

* به دلیل شرایط نامساعد هوا جلسه فوری اضطرار آلودگی هوا به ریاست استاندار تهران و دستگاه‌های مختلف برگزار خواهد شد.

* در این جلسه همه شرایط بررسی خواهد شد و دستگاه‌های مختلف نظرات کارشناسی خود را ارائه خواهند کرد و احتمال تعطیلی در استان تهران نیز وجود دارد.

* بر اساس اعلام مرکز کنترل کیفیت هوا، میانگین شاخص کیفیت هوای امروز تهران هم اکنون روی  ۴۹۱ و در شرایط خطرناک قرار دارد

 

 تصویر ماهواه‌ای از وقوع گرد و خاک شدید در ایران

 

افزایش گرد و غبار در تهران از عصر امروز

به گفته کارشناس سازمان هواشناسی توده گرد و خاکی که از کشور عراق وارد ایران شده است امروز غرب و مرکز کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و طی سه روز آینده پدیده غالب در بیشتر مناطق کشور وزش باد و ادامه خیزش گردو خاک خواهد بود.

کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه از امروز (جمعه) تا روز شنبه در بیشتر نقاط کشور وزش باد شدید توام با خیزش گردوخاک پیش بینی می‌شود درباره وضعیت هوای تهران، گفت: غبار فعلی موجود در هوای تهران غبار وارد شده از عراق است که در عصر امروز با افزایش سرعت باد تشدید می‌شود.

«کبری رفیعی» روز جمعه درباره وضعیت آب‌و هوا به ایرنا، گفت: تهران امروز غبار آلود و نیمه ابری است در ساعات عصر با وزش باد شدید و تشدید شرایط اضطراری مواجه خواهد شد.

به گفته کارشناس سازمان هواشناسی توده گرد و خاکی که از کشور عراق وارد ایران شده است امروز غرب و مرکز کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و طی سه روز آینده پدیده غالب در بیشتر مناطق کشور وزش باد و ادامه خیزش گردو خاک خواهد بود.

به گفته رفیعی به دلیل کم بارشی با شروع باد ضعیف هم خیزش گردو خاک را داریم. اما غبار فعلی موجود در هوای تهران غبار وارد شده از عراق است که دیروز ابتدا وارد کرمانشاه، همدان، ساوه، قزوین و قم شده است.

وی توضیح داد: امروز بارشی در تهران نداریم و موج بعدی بارندگی‌ها از روز شنبه در نیمی از کشور آغاز خواهد شد.

به گفته کارشناس سازمان هواشناسی، امروز بارش‌های پراکنده در آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و کردستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و گلستان هم خواهیم داشت.

رفیعی خبر داد: روز شنبه با ورود موج بارشی جدید مجددا مناطق شمال غرب، غرب و بخش‌های غربی و مرکزی دریای خزر و استان‌هایی که در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی واقع شده‌اند بارش خواهند داشت.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: در روز یکشنبه در نوار شمالی کشور در برخی از ساعات رگبار و رعد و برق خواهیم داشت و در روز دوشنبه و سه شنبه جوی آرام را در بیشتر نقاط کشور پیش بینی می‌کنیم. همچنین آب‌های خلیج فارس به ویژه غرب خلیج فارس امروز مواج و متلاطم خواهد بود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 15404

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر