پشت پای کارگروه آب زاینده رود به خشکی رودخانه

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: اقلیم اصفهان باید حفظ شود و در این راستا مسئله آب باید با نگاه ملی و فراملی تصمیم سازی شود اما هنوز کارگروه رسیدگی به مسئله زاینده‌رود پای کار نایستاده است.

پشت پای کارگروه آب زاینده رود به خشکی رودخانه

نماینده مردم اصفهان در مجلس  گفت: اقلیم اصفهان باید حفظ شود و در این راستا مسئله آب باید با نگاه ملی و فراملی تصمیم سازی شود اما هنوز کارگروه رسیدگی به مسئله زاینده‌رود پای کار نایستاده است.

به گزارش عرشه آنلاین، زهرا شیخی با بیان اینکه بی توجهی به مدیریت بهینه آب، ایران را به بیابان تبدیل کرده است، اظهار کرد: شیخ بهایی مرجع تقلید مشهور عصر صفویه، راه حلی برای زاینده رود ارائه کرد که تا چند دهه پیش زاینده را زنده نگه داشته بود. آن دانشمند حکیم در یک تقسیم بندی کاملا دقیق، آب زاینده رود را به ۳۳ قسمت تقسیم کرد و حقابه هایی برای کشاورزان و مردم به عدالت تعیین کرد که این حقابه ها باید احیا شود.

وی با توجه به اینکه اولویت با حقابه محیط زیست و طبیعت باید باشد نه حقابه صنعت، تصریح کرد: ریشه مشکل زاینده‌رود سیاست‌گذاری‌های اشتباه و سیاست‌مداران کم‌توان بوده که مانع رفع بحران آب اصفهان شده است و در نتیجه تعادل زیستی اصفهان برهم خورده و اقلیم منطقه را تغییر داده است؛ در این راستا از ریاست جمهور در نامه‌ای درخواست و در پی آن  دستورتشکیل کارگروه ویژه رسیدگی به مسئله زاینده‌رود صادر شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرداخت حقابه‌های کشاورزی در چندین نوبت به کشاورزان صورت گرفت، خاطر نشان کرد: هنوز کارگروه رسیدگی به مسئله زاینده‌رود پای کار نایستاده است و این در حالی است که این مشکل باید توسط این کارگروه و به صورت ملی حل شود.

شیخی اضافه کرد: به دلیل نگاهی که تاکنون در بین مسئولان غیرمتخصص وجود داشته است، شرایط طبیعت تغییر داده شده که تبعات غیرقابل جبرانی همچون افزایش دو درجه‌ای دما و فرونشست زمین را به دنبال داشت. نگاهی فرا استانی و کلان ملی برای تأمین منافع مردم و نگهداشت منابع طبیعی در این مسئله باید شکل گیرد تا بتوان از ایجاد بیماری‌های خطرناک ناشی از این مشکلات، جلوگیری کرد.

منبع: خبرآنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 14340

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر