معلولیت|دوچرخه سوار معلول|ورزشکار معلول

کسی که با زانوی مصنوعی، دوچرخه سوار رکورددار شد!

هادی شعبانی، کسی که با پای قطع شده به موفقیت‌های بسیار رسید!

کسی که با زانوی مصنوعی، دوچرخه سوار رکورددار شد!

به گزارش عرشه آنلاین به نقل از همشهری آنلاین «هادی شعبانی» به خاطر یک حادثه، آسیب جدی به زانوی چپش خورد و سال۱۳۸۷ با رضایت خودش، پایش را قطع کردند. معلول است و قهرمانی‌اش را داشتن رکورد دوچرخه‌سواری در خاورمیانه نمی‌داند، بلکه کمک به کودکان معلول را افتخار بزرگ خود می‌داند.

پس از آن طراحی نخستین زانوی مصنوعی را انجام داد و با فعالیت در رشته دوچرخه‌سواری، رتبه‌های زیادی کسب کرد، اما همه تلاشش را صرف کمک به بچه‌هایی کرده که مشکلی شبیه خودش دارند.

رکوردار دوچرخه‌سواری

۳۸ساله، طراح و سازنده نخستین زانوی مصنوعی و رکورددار دوچرخه‌سواری با یک پا در خاورمیانه است. ۲۰سال از عمرش را با زانویی گذرانده که خم نمی‌شد، ولی هیچ‌وقت تسلیم نشد. «هادی شعبانی» نخستین تصویری که از کودکی‌اش به یاد می‌آورد، این است که از مچ پا تا گردنش در گچ بود. می‌گوید: «زانوی پای چپم بر اثر حادثه‌ای آسیب دید. بعد از چندبار جراحی ناموفق، لحظه‌ای که متوجه شدم دیگر نمی‌توانم راه بروم، خودم را باختم، ولی خوشبختانه با توکل به خدا، روی تنها پایم ایستادم.»

دوچرخه سوار معلول

یک تصمیم خودخواسته

مشکلات شعبانی زمانی بیشتر شد که قدش به بیش از ۱۷۰سانتیمتر رسید. با زانویی که خم نمی‌شد، نمی‌توانست سوار هیچ خودرویی شود. در نهایت به پاریس سفر کرد و با مشورت یک پزشک ایرانی و انجام جراحی مجدد، پای چپ او قطع شد. شعبانی بعد از جراحی قطع زانو، یک پای مصنوعی دریافت کرد و تصمیم گرفت دوچرخه‌سواری کند، اما بر اثر برخورد یک موتورسوار با مشکل مواجه شد. همان زمان به فکر ساخت یک زانوی مصنوعی افتاد. کتاب‌های تخصصی زیادی خواند و توانست پس از ساخت نمونه‌های مختلف، یک مدل ایمن و سبک بسازد که برای دوچرخه‌سواری مناسب باشد و به اندازه کافی خم شود.

تولید انبوه زانو

هر چند شعبانی هزینه زیادی برای ساخت زانوی مصنوعی صرف کرده، اما حاضر است فرمول ساخت آن را به متخصص‌ها داده و به تولید انبوه برساند تا هر معلولی با هر وسع مالی، آن را تهیه کند. یکی از برنامه‌های او راه‌اندازی مؤسسه‌ای برای معلولان و کودکانی است که پایشان به هر دلیلی قطع شده، ولی از کمک به این کودکان تا آن زمان غافل نشده و آنها را به مؤسسه‌هایی که می‌شناسد، معرفی می‌کند تا تحت حمایت قرار بگیرند.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 14185

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر