جزئیات یک پرونده عجیب جنایی؛ قتل زنی با شال سفید پس از آزار جنسی

ماموران دو روز پیش جسد سوخته مقتول را حوالی خاوران کشف می‌کنند و جسد برای احراز هویت به پزشکی قانونی منتقل می‌شود...

جزئیات یک پرونده عجیب جنایی؛ قتل زنی با شال سفید پس از آزار جنسی

اعتماد نوشت ماموران دو روز پیش جسد سوخته مقتول را حوالی خاوران کشف می‌کنند و جسد برای احراز هویت به پزشکی قانونی منتقل می‌شود... 

اواسط بهمن ماه سال جاری در پی اعلام به پلیس مشخص می‌شود زنی ۴۲ ساله مفقود شده است. ماموران پس از استعلام از بهزیستی، بیمارستان، اورژانس و پزشکی قانونی شروع به بررسی‌های بیشتر می‌کنند. ماموران در تحقیقات به فردی مظنون و با دستور قضایی او را شناسایی و دستگیر می‌کنند. متهم در بازجویی اعتراف می‌کند که فاطمه را ربوده و او را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است. سپس طلاها، پول نقد و موبایل مقتول را سرقت کرده و در آخر هم این زن ۴۲ ساله را به قتل رسانده است. 

فصل اول: اعلام مفقودی

۱۲ بهمن ماه امسال دختر ۲۴ ساله‌ای به اداره پلیس مراجعه و اعلام می‌کند که از ساعت ۱۱ شب ۹ بهمن ماه سال جاری دیگر از مادر ۴۲ ساله‌اش خبری ندارد و تلفن همراه او نیز از دسترس خارج شده است. این دختر جوان در ادامه می‌گوید: «مادرم راننده آژانس بود و با ماشین مسافرکشی می‌کرد.» 

فصل دوم: دستگیری متهم

پس از تشکیل پرونده، ماموران پلیس با اقداماتی که انجام می‌دهند پسری ۲۴ ساله را شناسایی و با دستور قضایی او را بازداشت می‌کنند. ماموران حین بازداشت متهم از او یک «حلقه انگشتر» کشف می‌کنند. متهم در اعترافاتش مدعی می‌شود که دو نفر از دوستانش با او همدست بودند. آن دو نفر توسط ماموران شناسایی و دستگیر می‌شوند، اما آنها در اعترافات خود اظهار می‌کنند که از ماجرای قتل بی‌خبر هستند و قرار بوده متهم آنها را در سرقت اموال مقتول شریک کند که این کار را نکرده است. 

فصل سوم: کشف حلقه انگشتر 

ماموران وقتی حلقه انگشتر را به دختر مقتول نشان می‌دهند او تایید می‌کند که حلقه انگشتر برای مادرش بوده است. 

فصل چهارم: با شال سفید مقتول خفه شد و به قتل رسید

متهم در مورد روز حادثه به «اعتماد» می‌گوید: «یکی، دو ماه پیش در یک مهمانی با فاطمه آشنا شدم. شماره موبایلش را گرفتم تا بتوانم او را ملاقات کنم. ۹ بهمن ماه حدود ساعت ۱۰ شب با او قرار گذاشتم و با دو نفر از دوستانم هماهنگ کردم که او را به کارگاه من کشانده و اموالش را سرقت کنیم. آن شب پس از اینکه او را مورد آزار و اذیت جنسی قرار دادم، طلا، موبایل، پول نقد و یک انگشتر او را سرقت کردم. وقتی مقتول شروع به داد و فریاد کرد از ترسم او را با یک شال سفید خفه کردم و به قتل رساندم. سپس جسدش را در یک کانال آب حوالی کارگاهی که کار می‌کردم، انداختم و با بنزین جسد را سوزاندم.»

فصل پنجم: متهم با سرقت می‌خواسته بدهی‌اش را صاف کند

افسر پرونده در مورد این حادثه به «اعتماد» می‌گوید: «در محل دستگیری متهم یک حلقه انگشتر کشف شد که وقتی انگشتر را به دختر مقتول نشان دادیم تایید کرد که حلقه انگشتر برای مادرش بوده است. ساختمانی که متهم در آن کار می‌کرد دارای دوربین مداربسته بود. وقتی شواهد را بررسی کردیم، متوجه شدیم متهم با دو نفر از دوستانش هماهنگ کرده بود که وقتی فاطمه وارد ساختمان می‌شود به آنها خبر دهد، اما خب متهم خبر نمی‌دهد و به قولی دو نفر از دوستانش را هم دور می‌زند. متهم داخل ساختمان مقتول را مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌دهد و سپس اموال او را که شامل طلا، پول نقد (یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان) و موبایل بوده، سرقت و با یک شال سفیدرنگ مقتول را خفه می‌کند. بعد هم جسد را کنار یک کانال آب می‌اندازد و جسد او را آتش می‌زند. دو نفر دیگر که در این رابطه دستگیر شدند در اعترافات خود گفتند قرار بوده ما هم در سرقت شریک باشیم، اما دوست‌مان اصلا خبری به ما نداده تا به محل برویم.»

افسر پرونده در ادامه می‌گوید: «البته متهم ۲۴ ساعت بعد از اعترافاتش، منکر قتل می‌شود و عنوان می‌کند که حلقه انگشتر را پیدا کرده و قتلی مرتکب نشده است، اما با مدارک و شواهدی که ما در دست داریم، مشخص است او قتل را مرتکب شده. اکثر متهمان بعد از اعترافات‌شان، منکر جنایتی که مرتکب شدند، می‌شوند. متهم در اعترافاتش اظهار کرده که مدتی پیش، برادرش را به خارج از کشور فرستاده و چون بدهی زیادی داشته می‌خواسته با سرقت، بدهی‌هایش را صاف کند.» 

   

مهم‌ترین هدف نظام حقوقی کیفری در هر کشور آن است که ارتکاب جرم در جامعه را با استفاده از روش‌های مختلف کاهش دهد تا مجرمان انگیزه کمتری برای ارتکاب آن داشته باشند. با این حال گاهی افراد قبل از محاکمه کیفری یا حتی بعد از آن به صورت متعدد مرتکب جرایمی می‌شوند که در این صورت بحث مجازات آنها پر اهمیت است .

تعدد یا تکثر جرم یکی از اصطلاحات حقوق کیفری بوده و ناظر بر شرایطی است که مرتکب جرایم متعددی را انجام داده است. بنابراین بنا به دلایل مختلف ارتکاب این جرایم مورد کشف و تعقیب مقامات قضایی قرار نگرفته و حکمی نیز در خصوص مرتکب صادر نمی‌شود.

تعدد جرم به دو دسته تعدد مادی و تعدد معنوی قابل تقسیم است. به این صورت که اگر مرتکب دست به ارتکاب چندین عمل مجرمانه متفاوت زده و هر کدام از این اعمال عنوان مجرمانه متفاوتی داشته باشند، تعدد مادی جرم به وقوع پیوسته است. (مثلا ارتکاب جرم زنا، شرب خمر، سرقت و غیره) 

قاعده در ارتکاب رفتارهای مجرمانه موجب حد و تعزیر یا موجب قصاص و تعزیر، جمع مجازات‌هاست  و ابتدا حد یا قصاص اجرا می‌شود. مگر اینکه حد یا قصاص، سالب حیات و تعزیر، حق‌الناس یا تعزیر معین شرعی باشد و موجب تاخیر اجرای حد نیز نشود که در این صورت ابتدا تعزیر اجرا می‌شود. مقررات حاکم بر تعدد جرایم موجب تعزیر در تعدد واقعی در قانون جدید به‌طور کلی نسبت به قانون قدیم در ارتباط با جرایم متعدد مشابه شدیدتر است، زیرا دادگاه در جرایم مشابه طبق قانون جدید باید مجازات را به حداکثر یا به علاوه حداکثر تعیین کند، ولی در قانون قدیم در تعیین مجازات تا حداکثر اختیار داشت و در میزان تخفیف نیز اختیار مطلق داشت. بنابراین مقررات قانون جدید عطف به ماسبق نمی‌شود. در ارتباط با تعدد واقعی مختلف مقررات قانون جدید مساعد‌تر است و در نتیجه عطف به ماسبق می‌شود، زیرا در قانون قدیم قاعده جمع مجازات‌ها حاکم بود، ولی در قانون جدید اجرای مجازات اشد. تشدید مجازات‌ها بر اساس مقررات تعدد و تکرار جرم موجب تغییر درجات مجازات‌ها نمی‌شود. بر این اساس اگر مجازات جرمی دو سال حبس است و بر اساس مقررات تعدد یا تکرار به حبس بیش از دو سال تعیین شد این مجازات تشدید یافته سبب محرومیت محکوم از حقوق اجتماعی نمی‌شود. تعدد عنوانی میان جرایم موجب تعزیر با سایر جرایم موجب اعمال قاعده جمع مجازات‌ها می‌شود. اگر شخصی مرتکب یک جرم تعزیری شود و سپس مرتکب یک جرم غیرتعزیری شود موضوع از شمول ماده ۱۳۴ خارج است.

 به‌طور مثال چنانچه شخصی مرتکب یک سرقت حدی و چند سرقت تعزیری شود یا مرتکب یک زنا و چند رابطه نامشروع کمتر از زنا شود تنها به مجازات حدی محکوم می‌شود و مجازات تعزیری ساقط می‌شود. استثنای این قاعده در قذف (طبق ماده ۲۴۵ نسبت داددن زنا به شخص دیگر) است که اگر قذف به شخصی صورت گیرد و آن قذف منجر به توهین به دیگری شود مرتکب به هر دو مجازات محکوم می‌شود.

در تعدد رفتارهای مجرمانه متعدد چنانچه مجازات قانونی یک از رفتارها بیش از شش ماه حبس باشد مانع از صدور حکم به مجازات جایگزین حبس خواهد شد. در صورت تکرار جرم از سوی اشخاص حقوقی امکان اعمال ماده ۱۳۷ قانون جدید در مورد آنها امکان‌پذیر نیست. تفاوت‌های تکرار و تعدد جرم مقصود از مجازات اشد در ماده ۱۳۱، مجازات جرمی است که کیفر آن اشد است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 127465

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر