موج بارندگی کم سابقه در راه ایران | طوفان رطوبتی از فردا ۹۰ درصد کشور را فرامی‌گیرد

زمستان واقعی رسید؛ پایان رویایی بهمن ماه /اخطار هواشناسی

یک فعال محیط زیست نوشت: اغلب پیش‌بینی‌های هواشناسی حکایت از ورود یک جبهه هوای به شدت باران‌زا از سمت جنوب غرب، غرب و شمال غرب به فلات مرکزی ایران است که سبب رخداد باران و برف در بخش‌های قابل‌توجهی از زاگرس، ارسباران، هیرکانی تا ارتفاعات کرکس در استان اصفهان خواهد شد.

زمستان واقعی رسید؛ پایان رویایی بهمن ماه /اخطار هواشناسی

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: کاهش نسبی دما امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه در غرب و جنوب غرب آذربایجان غربی، نوار غربی کردستان و شمال کرمانشاه، پنج‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه در کردستان، همدان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی خوزستان، نیمه جنوبی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و غرب اصفهان و جمعه ۲۷ بهمن‌ماه در گیلان، مازندران، کردستان، زنجان، کرمانشاه، قزوین، همدان، مرکزی، ایلام، لرستان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، جنوب استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، شمال فارس، نیمه غربی اصفهان و شمال بوشهر پیش‌بینی می‌شود.

، در این شرایط جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیر‌های برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفر‌های غیر ضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودرو‌ها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی توصیه می‌کند.

آسمان تهران امروز ۲۵ بهمن‌ماه صاف تا قسمتی ابری و همراه با غبار محلی با حداقل دمای ۱۱ و حداکثر دمای ۱۹ درجه سانتیگراد و طی پنجشنبه (۲۶ بهمن‌ماه) نیمه‌ابری و غبار صبحگاهی، از بعد از ظهر افزایش ابر و اواخر وقت بارش پراکنده با حداقل دمای ۱۰ و حداکثر دمای ۱۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

در تهران هم از بعد از ظهر پنجشنبه تا روز شنبه (۲۶ تا ۲۸ بهمن‌ماه) با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی، افزایش ابر، وزش باد، بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق، بارش برف و باران و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی یک فعال محیط زیست نوشت: اغلب پیش‌بینی‌های هواشناسی حکایت از ورود یک جبهه هوای به شدت باران‌زا از سمت جنوب غرب، غرب و شمال غرب به فلات مرکزی ایران است که سبب رخداد باران و برف در بخش‌های قابل‌توجهی از زاگرس، ارسباران، هیرکانی تا ارتفاعات کرکس در استان اصفهان خواهد شد.

محمد درویش فعال محیط زیست در صفحه شخصی خود نوشت: همانطور که می‌دانید با بررسی آخرین یافته‌های آماری که شرکت مدیریت منابع آب ایران منتشر کرده، تا بیستم بهمن میزان ریزش‌های آسمانی کل کشور، ۷۴.۱ میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین درازمدت ۵۵ساله - ۱۲۵.۷ میلی‌متر - ۵۱.۶ میلی متر کمتر از میانگین درازمدت بوده است. اینک این امید وجود دارد که جبهه اخیر بتواند سهم قابل توجهی از این نقصان را جبران کند.

به ویژه این خبر برای مردم استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس و لرستان که به ترتیب: ۱۹۶، ۱۶۷.۵، ۱۴۵ و ۱۰۴.۲ میلی‌متر کاهش بارندگی را در سال آبی جاری نسبت به میانگین درازمدت تجربه کرده‌اند، می‌تواند بسیار مسرت‌بخش باشد.

می‌ماند یک تمنا از مسوولین ستاد حوادث غیرمترقبه وزارت کشور و دیگر نهادهای مسوول: لطفاً جان مادرتان اینبار غافلگیر نشده و اجازه ندهید این نعمت به نقمت بدل شود!

برخی دیگر از صفحات هواشناسی نیز نوشتند: پایان رویایی بهمن ماه، آخر ماه ۹۰ درصد کشور برفی و بارانی می شوند

آماده باش مدیریت بحران تهران/ از مسیرهای کوهستانی تردد نکنید

 مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی از آماده‌باش مدیریت بحران خبرداد و گفت: شهروندان در تردد از مسیرهای کوهستانی و مسیل‌ها و رودخانه‌ها احتیاط کنند.

 

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، حامد یزدی مهر روز چهارشنبه از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی استان تهران مبنی بر فعالیت ۲ سامانه بارشی و کاهش محسوس دما در استان تهران خبر داد و اظهار کرد: سامانه‌های مذکور از اواخر وقت فردا /پنجشنبه ۲۶ بهمن/ آغاز و صبح /دوشنبه ۳۰ بهمن/ پایان خواهد یافت.

یزدی مهر در خصوص کاهش قابل ملاحظه دما نیز هشدار داد و تاکید کرد: ضروری است که مردم در خصوص تاسیسات و لوله‌های آبرسانی تمهیدات لازم را بیندیشند همچنین توجه ویژه‌ای نسبت به مدیریت حامل‌های انرژی داشته باشند.

 

وی درباره سامانه دوم و مخاطره وزش باد شدید، نیز هشدار داد و گفت: با توجه به اینکه در مواقع وزش شدید باد امکان سقوط اجسام از ارتفاع و خسارت به سازه‌های موقت و سست مانند داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی پوشش گلخانه‌ها و خطر شکستن درختان کهنسال وجود دارد، توصیه اکید مدیریت بحران اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و سست مانند داربست‌ها و عدم توقف در این مکان‌ها است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران بر آمادگی کامل ستاد مدیریت بحران در استان تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به ابلاغ هشدار به همه دستگاه‌های اجرایی و امدادی از همه می‌خواهیم علاوه بر نیروی انسانی تجهیزات کامل و اورهال در اختیار داشته باشند تا بهترین خدمت رسانی به مردم انجام شود

وی با اشاره به فعال شدن سامانه بارشی باران و مه گرفتگی و کولاک در استان تهران افزود: به همه شهروندان ساکن در آبعلی، پردیس، دماوند، شمیرانات، لواسان و میگون توصیه می‌شود با توجه به احتمال لغزندگی معابر و جاده‌ها از ترددهای غیر ضروری بویژه در در گردنه‌های برف گیر که با کاهش دید و مه گرفتگی مواجه می‌شوند، خودداری کرده و در صورت ضرورت بر تردد حتما از همراه داشتن تجهیزات زمستانی بویژه در مسیرهای کوهستانی اطمینان داشته باشند چرا که در مواقع صدور هشدار احتمال اختلال در تردد و انسداد بعضی از مسیرها و ریزش بهمن و سقوط سنگ در این نواحی وجود دارد.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نسبت به عدم صعود به ارتفاعات نیز هشدار داد و با بیان اینکه سیلابی شدن مسیل‌ها و بالا آمدن سطح رودخانه‌ها محتمل است، ادامه داد: از همه مردم می‌خواهیم از توقف در بستر مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها جدا بپرهیزند و مسوولان مربوطه نیز نسبت به پاکسازی دهانه پل‌ها لایروبی کانال‌ها و آب روها توجه ویژه داشته باشند

دیگر رسانه ها

کدخبر: 126554

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر