پلیس : جلوی سرعت خودروها را می گیریم

رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر این که محورهای چالوس و هراز همچنان دارای مجموعه‌ای از مشکلات گوناگون هستند، گفت: مهمترین اقدامی که پلیس برای پیشگیری از وقوع تصادفات رانندگی در طول اجرای طرح زمستانه در محورهای مواصلاتی سراسر کشور انجام می‌دهد، مدیریت سرعت خودروها است.

پلیس : جلوی سرعت خودروها را می گیریم

 

رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر این که محورهای چالوس و هراز همچنان دارای مجموعه‌ای از مشکلات گوناگون هستند، گفت: مهمترین اقدامی که پلیس برای پیشگیری از وقوع تصادفات رانندگی در طول اجرای طرح زمستانه در محورهای مواصلاتی سراسر کشور انجام می‌دهد، مدیریت سرعت خودروها است.

سردار «سید تیمور حسینی» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مهمترین اقدامات پلیس راهور برای کاهش تصادفات جاده‌ای در فصل زمستان توضیح داد: مهمترین اقدامی که پلیس برای پیشگیری از وقوع حوادث رانندگی در طول اجرای طرح زمستانه در محورهای مواصلاتی سراسر کشور انجام می‌دهد، مدیریت سرعت خودروها است؛ زیرا معتقدیم اگر بتوانیم جلوی تردد وسایل نقلیه با سرعت غیرمجاز را بگیریم و همه رانندگان را به سمت استفاده از سرعت مطمئنه هدایت کنیم، حتما به میزان قابل توجهی از وقوع تصادفات کاسته خواهد شد. 

 

وی افزود: راهکار دوم پلیس برای کاهش آمار وقوع سوانح جاده‌ای در فصل زمستان، انجام اقدامات پیش‌دستانه برای انسداد محورهایی است که خطر وقوع حادثه یا در راه ماندن هموطنان در آنها وجود دارد. مثل اقدامی که بامداد جمعه (۲۲ دی) در جاده چالوس انجام دادیم و به محض این که احساس کردیم این جاده به دلیل بارش سنگین برف شرایط مناسب برای تردد را ندارد، آن را مسدود کردیم و حدود ساعت ۸:۳۰ صبح جمعه که برف قطع شده بود و با زحمات عوامل محترم سازمان راهداری، شرایط برای عبور و مرور وسایل نقلیه از این محور آماده شده بود، جاده چالوس را بازگشایی کردیم. 

 

این مقام ارشد انتظامی با تاکید بر وجود تعامل کامل بین پلیس، هواشناسی، راهداری و سایر دستگاه خدمت‌رسان در محورهای مواصلاتی کشور، اظهار داشت: پلیس ارتباط دوسویه‌ای با نهادهایی مثل سازمان هواشناسی و سازمان راهداری و حمل‌‌ونقل جاده‌ای دارد و برای مدیریت شرایط ترافیکی محورهای مواصلاتی براساس پیش‌بینی‌های مربوط به احتمال وقوع بارندگی و همچنین انجام اقدامات ضروری و پیشگیرانه برای کاهش خطرات در جاده‌ها، همکاری تنگاتنگ، مستقیم و صد درصدی با دستگاه‌های ذکرشده داریم و اگر این هماهنگی‌ها نبود، قطعا مدیریت شرایط ترافیکی محورهای مواصلاتی میسر نمی‌شد. 

 

«چالوس» و «هراز» دو محور مواصلاتی پرمساله برای تردد وسایل نقلیه 

 

حسینی همچنین با بیان این که جاده‌های چالوس و هراز دو محور مواصلاتی پرمساله بخصوص برای تردد وسایل نقلیه در فصل زمستان محسوب می‌شوند، عنوان کرد: متاسفانه ظرفیت عبور و مرور وسایل نقلیه از محورهای چالوس و هراز محدود است و این در حالی است که شاهد حجم بالایی از تردد در این دو محور هستیم. ضمن این که در هنگام وقوع بارش‌های سنگین، در هر دو محور به دلیل شرایط محیطی حاکم بر آنها، امکان ریزش کوه، رانش زمین و سقوط بهمن وجود دارد؛ به عبارت دیگر، همچنان مجموعه‌ای از مشکلات گوناگون در این دو محور بخصوص جاده چالوس قابل مشاهده و خطرساز است. 

 

رئیس پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: توصیه ما به شهروندان این است که در زمان‌هایی که شرایط جوی مناسب نیست، از تردد غیرضروری در جادهای چالوس و هراز و البته سایر محورهای برف‌گیر و کوهستانی کشور اجتناب کنند، اما اگر برخی هموطنان نیاز به انجام سفرهای ضروری و عبور از محورهای پرخطر دارند، حتما باید تمام قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بخصوص حرکت با سرعت مطمئنه را رعایت کنند. ضمن این که به عموم مردم توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه در طول شب از محورهای کوهستانی بخصوص جاده‌های چالوس و هراز عبور نکنند. 

 

لزوم پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در طول شب در فصل زمستان 

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با یادآوری این نکته که هموطنان باید پیش از انجام سفر در فصل زمستان به هشدارهای هواشناسی توجه کنند، گفت: توصیه پلیس به عموم شهروندان پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری در شرایط نامساعدی جوی بخصوص در فصول سرد سال است. اما اگر هموطنان الزامی به عبور از جاده‌ها در شرایط بارش برف و باران داشتند، به‌ویژه در هنگام عبور از محورهای برف‌گیر و کوهستانی و مناطق سردسیر، حتما پیش از انجام سفر از وسیله نقلیه خود بازدید کنند و توجه داشته باشند که لاستیک‌های خودروهای آنها حتما باید از عاج مناسب برخوردار باشد و پتو و غذای کافی نیز همراه داشته باشند. 

 

حسینی ادامه داد: سالم بودن سیستم گرمایشی و برف‌پاک‌کن وسیله نقلیه از دیگر مواردی است که رانندگان باید پیش از انجام سفرهای جاده‌ای در فصل زمستان از آنها مطمئن شوند. همچنین عموم هموطنان باید با باک‌های پر از سوخت، حرکت خود را از مبدأ آغاز کنند. ضمن این که رانندگان باید تجهیزات زمستانی لازم برای عبور از جاده‌های کوهستانی و محورهای مواصلاتی مناطق سردسیر را در فصل زمستان به همراه داشته باشند و یکی از مواردی که ماموران پلیس راه حتما در خروجی شهرها بررسی می‌کنند، همراه داشتن زنجیر چرخ است که جزو الزامات قانونی برای رانندگی در این فصل از سال به حساب می‌آید. 

 

وی در پایان گفت: امیدواریم با رعایت دقیق قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و توجه کافی به موارد مورد نیاز برای انجام سفرهای زمستانه و پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری و اجتناب جدی از عبور و مرور از جاده‌های سردسیر و کوهستانی در طول شب و موکول کردن سفرها تا حد امکان به ساعات برخوردار از روشنایی روز، شاهد تردد ایمن هموطنان از محورهای مواصلاتی کشور به‌ویژه در استان‌های شمالی و سایر استان‌های کوهستانی کشور، در زمان اجرای طرح زمستانه پلیس راهور باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 122137

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر