خبر مهم آموزش و پرورش درباره «آیین‌نامه ارتقای رتبه‌بندی معلمان»

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از تدوین و آماده‌سازی آیین‌نامه جدید ارتقای رتبه‌بندی معلمان توسط این پژوهشگاه خبر داد

خبر مهم آموزش و پرورش درباره «آیین‌نامه ارتقای رتبه‌بندی معلمان»

 رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از تدوین و آماده‌سازی آیین‌نامه جدید ارتقای رتبه‌بندی معلمان توسط این پژوهشگاه خبر داد 

به گزارش عرشه آنلاین؛  رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از تدوین و آماده‌سازی آیین‌نامه جدید ارتقای رتبه‌بندی معلمان توسط این پژوهشگاه خبر داد و گفت آیین‌نامه و شیوه‌نامه جدید جهت بررسی و تصویب در اختیار هیات‌ممیزه وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

علی محبی با اشاره به فرآیند استقرار و ارتقای رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: «رتبه‌بندی معلمان، مطالبه‌ای است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که حدود ۱۱ سال از تصویب آن گذشته، آمده است. دولت‌های قبلی به موضوع رتبه‌بندی به دلیل پیچیدگی و حجم بالای کار و پشتوانه زیاد مالی مورد نیاز ورود نکردند. چه دولتی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آن تصویب شد که حدود ۲ سال وقت داشت و چه دولت بعدی که ۸ سال زمان داشت و همواره قول داد اما به این موضوع اصلا ورود نکرد.»

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم، اراده کرد و گفت که می‌خواهد رتبه‌بندی را اجرا کند، خاطرنشان کرد: «مجلس شورای اسلامی هم با تصویب قانون رتبه‌بندی، دولت را مکلف به اجرای آن کرد اما انجام گرفتن آن به دلیل محدودیت‌های قانونی و ضعف پیشینه تجربی در ایران و همچنین در دنیا با مشکلاتی مواجه شد. برعکس در رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها که پشتوانه بسیار قوی تجربه زیسته دنیا را داریم و در ایران هم بیش از ۱۰۰ سال است که انجام می‌شود و همواره سیر تکاملی داشته است در حوزه رتبه‌بندی معلمان این کار انجام نشده و کشورهای دیگر هم خیلی با این سبک ورود پیدا نکرده‌اند.»

محبی با بیان اینکه یکی از محدودیت‌های قانونی اجرای رتبه‌بندی معلمان این بود که ظرف ۳ ماه باید انجام می‌شد، افزود: «در آموزش عالی برای مراتب دانشگاهی، پشتوانه بین‌المللی وجود دارد و در داخل هم پشتوانه ساختاری وجود دارد و در هر دانشگاه، یک دفتر یا اداره کل امور اساتید و هیات علمی وجود دارد که ارزشیابی و رتبه‌بندی اعضای هیات علمی را انجام می‌دهند. با این پشتوانه جهانی و ساختاری در طول بیش از ۱۰۰ سال، کار رتبه‌بندی اساتید که صورت گرفته، جمع کل اعضای هیات علمی در تمام این ۱۰۰ سال به ۱۰۰ هزار نفر هم نمی‌رسد.»

وی ادامه داد: «قانون رتبه‌بندی تصویب کرد که ظرف مدت ۳ ماه برای بیش از ۹۰۰ هزار معلم این کار بدون پشتوانه ساختاری و تجربه زیسته انجام شود.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه طبیعتا کار فوق‌العاده سختی بود، گفت: «از نظر اقتصادی هم دولت سیزدهم در بدترین شرایط ممکن تحویل گرفته شد اما اراده کرد که این کار بزرگ را انجام دهد و پای آن هم ایستاد که بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان دراین زمینه هزینه کرد. به دلیل اینکه پیش‌بینی شده بود اجرای رتبه‌بندی، تبعاتی به دنبال داشته باشد، قانون مکلف کرد که آیین‌نامه رتبه‌بندی نوشته‌شده بعد از ۲ سال بازنگری و ارائه شود.»

وی با بیان اینکه آیین‌نامه قبلی برای مرحله استقرار طرح رتبه‌بندی و آیین‌نامه جدید مختص مرحله ارتقای طرح رتبه‌بندی است، اظهار کرد: «پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در آیین‌نامه قبلی، کوچکترین دخالتی نداشت و سازمان اداری و استخدامی به همراه بخش‌هایی از وزارت آموزش و پرورش این آیین‌نامه را طراحی و اجرا کردند و انصافا برای مرحله شروع، کار بسیار بزرگی را رقم زدند.»

محبی با بیان اینکه اکنون رتبه‌بندی اجرا شده و به اعتراضات هم رسیدگی شده و تدوین آیین‌نامه ارتقا به پژوهشگاه محول شد که آن را انجام دادیم، خاطرنشان کرد: «آیین‌نامه ارتقا قرار است ۳ اتفاق را رقم بزند. اول؛ عمل به قانون که سند تحول بنیادین به ما تکلیف کرده و باید عمل می‌کردیم. دوم؛ ارتقای شان و منزلت معلمان؛ یعنی شان و جایگاه معلمان با رتبه‌بندی از حیث معیشتی ارتقا پیدا کند و به نوعی ترمیم حقوق معلمان باشد. چون تا قبل از آن حقوق معلمان به نسبت سایر کارکنان دولت خیلی پایین‌تر بود. سوم؛ ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت از طریق ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان است. یعنی ارزشیابی به‌صورت دقیق و علمی صورت بگیرد و رقابت علمی و تربیتی ایجاد کند و معلمان، کیفیت تدریس را با ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای خود ارتقا دهند تا بتوانند رتبه بگیرند.»

آیین‌نامه مرحله ارتقای رتبه‌بندی معلمان طی ۳ ماه تدوین شد

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه پژوهشگاه ۳ اقدام را متناسب با ماموریت‌ مذکور در دستورکار خود قرار داد، افزود: «اول اینکه لازم بود قانون و آیین‌نامه را به‌صورت دقیق آسیب‌شناسی کرده و مشخص کنیم که اشکالات آیین‌نامه قبلی برای تحقق ماموریت‌ها چیست. بنابراین ضمن تعریف یک پروژه تحقیقاتی با تمام دست‌اندرکاران حوزه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در دستگاه‌های مختلف در قوه مقننه و دولت و همچنین بخش‌های مختلف درون آموزش و پرورش، مصاحبه و نظراتشان گرفته شد و اشکالات قانون و آیین‌نامه و شیوه‌نامه احصا شد.»

وی ادامه داد: «یک پژوهش دیگر همزمان با این کار تعریف کردیم که دنیا را رصد کنند و ببینند که کشورهای مختلف برای ارزشیابی و ارتقای معلمان چه کار می‌کنند. از طریق بررسی تطبیقی، یک مدلی را آوردند که در دنیا بر اساس این مدل الان کار می‌کنند و همچنین یک تحقیق دیگری هم تعریف کردیم که بروند وضعیت اجرای طرح رتبه‌بندی در عمل شامل فرآیند اجرا، چگونگی اجرای رتبه‌بندی، چگونگی اطلاع‌رسانی، چگونگی بارگذاری مدارک و بررسی و محاسبه رتبه و... بررسی کنند که پرسشنامه‌ای با بیش از ۱۰۰ سوال برای این پروژه طراحی کردیم و شروع به آسیب‌شناسی مرحله استقرار کردیم و حدود ۶ هزار معلم در سراسر کشور پرسشنامه را تکمیل کردند و توانستیم میزان رضایت معلمان و نیز اشکالات مراحل مختلف رتبه‌بندی را احصا کنیم.»

محبی گفت: «با استفاده از خروجی این ۳ مطالعه و پژوهش فوری که هر ۳ به‌طور موازی طی ۳ ماه انجام شد، آیین‌نامه و شیوه‌نامه جدید رتبه‌بندی را تدوین و آماده کرده‌ایم و به هیات‌ممیزه وزارتخانه فرستاده‌ایم که در دست بررسی و تصویب است. ۱۰ چرخش اصلاحی مهم در آیین‌نامه جدید در نظر گرفته شده که دغدغه‌های اصلی و اعتراضات درست معلمان را رفع می‌کند.»

منبع: پانا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 120809

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر