آمار خودکشی سال ۱۴۰۱ در ایران | بالاترین مرگ دردناک خودکشی در این مناطق

حمید پیروی، نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی در گفتگوی جدیدی از آمار خودکشی در ایران در سال ۱۴۰۱ گفته است. به گفته ی وی، برخی استان های کشور نیز آمار بالاتری در زمینه ی خودکشی دارند.

آمار خودکشی سال ۱۴۰۱ در ایران | بالاترین مرگ دردناک خودکشی در این مناطق

هشدار: قبل از اینکه این خبر را بخوانید به این نکته توجه کنید: اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید؛ با شماره‌ تلفن‌‌های اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.همچنین شماره ۱۴۸۰ سامانه صدای مشاور و شماره ۱۵۷۰ که خط ملی خدمات حمایتی مشورتی و مددکاری اجتماعی است / عرشه آنلاین

 یکی از مشکلات اقتصادی می‌گوید که زندگی را برایش دشوار کرده، آن یکی هم با یک دعوای خانوادگی طاقتش تمام می‌شود. چاره را هم در خودکشی می‌بینند. اما کافی است در چنین مواقعی که فکر می‌کنند به آخر خط رسیده‌اند، گوشی برای شنیدن پیدا کنند. کسی پای حرف آنها بنشیند. راهی پیش پای آنها بگذارد. باور کنند که تنها نیستند و برای اطرافیانشان بیش از اینها اهمیت دارند. دیگر زندگی را ارزشمندتر از آن می‌دانند که نیمه‌کاره رهایش کنند.

اخیرا گزارش‌هایی از خودکشی تعدادی از دانش‌آموزان و کارگران در رسانه‌ها منتشر شد. مرگ‌هایی که دل بسیاری از مردم را در گوشه و کنار کشور به درد آورد. سوالات مختلفی در روزهای اخیر در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. چه می‌شود که در یک بازه زمانی کوتاه و در یک منطقه چند مورد خودکشی صورت می‌گیرد؟ علت خودکشی آنها چه بود؟ وضعیت خودکشی در ایران چگونه است؟ راه‌های برای پیشگیری از خودکشی چیست؟

تنها ایران نیست که با چالش خودکشی و راه‌های پیشگیری از آن مواجه است، بلکه چالشی است جهانی. بنا برآمارهای رسمی که دانشگاه علوم پزشکی ایران ارائه داده، خودکشی بین 20 علت اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان در تمام گروه‌های سنی قرار دارد. از هر صد مرگ در جهان، یک مورد نتیجه خودکشی است.

برخی از کشورها با اجرای برنامه‌های مختلف توانسته‌اند از روند صعودی خودکشی پیشگیری کنند. ایران اما از جمله کشورهایی است که نه‌تنها روند نزولی را طی نکرده، بلکه مسیر افزایشی را هم در پیش گرفت. کافی است نگاهی به آمار خودکشی طی سال‌های گذشته داشته باشیم. 

حمید پیروی، نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی در گفتگوی جدیدی از آمار خودکشی در ایران در سال ۱۴۰۱ گفته است. به گفته ی وی، برخی استان های کشور نیز آمار بالاتری در زمینه ی خودکشی دارند.

پیروی درباره ی آمار خودکشی سال ۱۴۰۱ گفت: آمار خودکشی در ایران طی سال ۱۴۰۱ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۷/۴ بود. یعنی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۷/۴ نفر اقدام به خودکشی کرده و فوت کردند. در مجموع، طی سال گذشته بیش از ۶۰۰۰ هزار نفر اقدام به خودکشی منجر به فوت داشتند.

به ازای هر خودکشی کامل (منجر به فوت)، حدود ۲۰ تا ۳۰ برابر آن اقدام به خودکشی می‌کنند. در سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار نفر اقدام به خودکشی داشتند که در سامانه وزارت بهداشت ثبت رسمی شده است. ممکن است مواردی هم به موسسات خصوصی مراجعه کرده باشند که اقدام به خودکشی آنها ثبت نشده باشد.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که در کدام استان‌ها آمار خودکشی بیشتر است، گفت:

در استان‌های زاگرس‌نشین آمار خودکشی بیشتر است. به نسبت جمعیت، خودکشی در استان‌های ایلام، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد بیشتر است. این استان‌ها نیازمند توجه بیشتری هستند. البته نه به این معنا که سایر استان‌ها را رها کنیم، بلکه صرفا برنامه‌ریزی و توجه بیشتر مورد نظر است.

نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی درباره عواملی که منجر به خودکشی می‌شود یا آنکه فرد به فکر خودکشی بیفتد گفت:

عوامل مختلفی در خودکشی افراد دخیل است؛ از اقتصادی و اجتماعی گرفته تا مشکلات روانشناختی. حدود ۶۰ درصد از افرادی که خودکشی می‌کنند، حین انجام خودکشی، افسردگی داشتند. این آمار جهانی است. عوامل مختلفی هم موجب بروز افسردگی می‌شود که باید از این اختلال هم پیشگیری کرد.

ما بحثی تحت عنوان «تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت» داریم. این تعیین‌کننده‌ها شامل شغل، مسکن، رفاه، دسترسی به خدمات بهداشتی-درمانی، دسترسی به خدمات آموزشی و… می‌شود. حتی وجود راه‌های ارتباطی و بزرگراه‌ها هم در این موضوع مطرح است.

کشوری مانند امریکا هم شاخص‌های اقتصادی خوبی دارد، اما همچنان آمار خودکشی بالایی دارد. می‌خواهم بگویم صرفا مسائل اقتصادی در مسئله خودکشی اثرگذار نیست.

جامعه‌شناسان و روانشناسان باید بررسی کنند که چرا امید به آینده و تاب‌آوری پایین آمده است. شاید ایران نسبت به برخی کشورها وضعیت اقتصادی بهتری داشته باشد، اما باز هم در مقایسه با این کشورها، آمار خودکشی بالاتری دارد.

خودکشی تابع عوامل مختلفی است. مشکلات سلامت روان بیشتر در بروز خودکشی موثر است. پیمایش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از مردم دچار نوعی از اختلالات روانی هستند. از سوی دیگر می‌دانیم که خودکشی رابطه مستقیمی با اختلال روانی دارد. بنابراین باید در این زمینه مداخله کنیم و افرادی که به نوعی مشکلات روانشناختی دارند را زودهنگام شناسایی کنیم و در مسیر دریافت خدمات تخصصی قرار دهیم.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 120292

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر