از صادق بوقی، پیرمرد گیلانی چه می‌دانیم؟ +ویدئوی شعر معروفش

صادق بوقی در گذشته سالها به عنوان بوقچی، لیدر و تبلیغاتچی کنار در کنار تیم های فوتبال شمالی فعالیت می کرد و به همین دلیل به او لقب «صادق بوقی» داده‌‎اند.

از صادق بوقی، پیرمرد گیلانی چه می‌دانیم؟ +ویدئوی شعر معروفش

«صادق بوقی» نام آشناترین اسمی است که این روزها در فضای مجازی و بین مردم به گوش می‌رسد. ویدیویی از او به صورت جهانی وایرال شده. در این ویدئو پیرمردی که در بازار رشت به آوازخوانی مشغول است و مردم کنارش با دست و شادی او را همراهی می‌کنند.

صادق بوقی در گذشته سالها به عنوان بوقچی، لیدر و تبلیغاتچی کنار در کنار تیم های فوتبال شمالی فعالیت می کرد و به همین دلیل به او لقب «صادق بوقی» داده‌‎اند.

 صادق بوقی پیرمردی ۷۰ ساله اهل گیلان است که با آوازخوانی و رقصیدن خود در بازار بزرگ شهر رشت شهرت پیدا کرد. او به دلیل حرکات موزون و انرژی بالای خود در میان مردم بسیار محبوب است.

صادق بوقی کیست؟

«صادق بنا متجدد»، متولد ۱۳۳۲ بوقچی سابق فوتبال است که این سال‌ها در بازار رشت، ماهی فروشی می‌کند. صفحه اینستاگرامی او که در پی فراگیر شدن فیلم شعرخوانی و رقصش بسته شده بود، پس از بازگشایی مجدد با سیل همراهی ایرانی‌ها روبه‌رو شد؛ در کمتر از 10 ساعت تعداد دنبال‌کننده (فالوورها) آن از ۱۵۰ هزار نفر به 423 هزار نفر رسیده است.

صادق بنا متجدد ملقب به صادق بوقی متولد سال ۱۳۳۲ بندر انزلی است.

صادق بوقی در گذشته سال‌ها به عنوان بوقچی، لیدر و تبلیغاتچی کنار در کنار تیم‌های فوتبال شمالی فعالیت می‌کرد و به همین دلیل به او لقب «صادق بوقی» داده‌‎اند. او پس از بازنشستگی به شغل ماهی فروشی مشغول شد. هم اکنون هم تاکسی دارد و البته در اوقات بیکاری سری به دوستان ماهی فروش خود در بازار رشت می‌زند.

صادق بوقی از سال ۱۳۹۹ به صورت خودجوش شروع به رقصیدن و آوازخوانی در بازار رشت کرد و به سرعت در میان مردم محبوب شد. ویدیو‌های رقص و آوازخوانی او در فضای مجازی منتشر شد و به شهرت او افزود.

صادق بوقی به دلیل اخلاق خوب و رفتار مهربانانه خود در میان مردم رشت بسیار محبوب است و او را به عنوان نماد شهر رشت می‌شناسند. او همیشه با لبخند و مهربانی با مردم برخورد می‌کند و به آن‌ها احترام می‌گذارد.

رشت، مرکز گیلان و گیلان مرکز ایران!

حساب رشت از دیگر شهرهای کشور جداست. شهری که گرد شادی در روزمره مردمانش پاشیده شده. امکان ندارد در میدان اصلی شهر و بازار بزرگ رشت قدم بزنید و نوای موسیقی به گوش‌تان نخورد. شب‌های روشن رشت و آوازخوانی و سازنوازی از رشت شهری ساخته که خواب ندارد. باید رشتی باشی تا رشت را به کمال درک کنی.

 

حتما بارها و بارها در شبکه‌های مجازی شاهد ویدیوهایی از دست و پایکوبی مردم در سطح شهر رشت بوده‌اید؛ اما داستان ویدیو اخیر با بقیه متفاوت شد و توجه تمام ایران را به خودش جلب کرده است. «صادق بوقی»؛ این روزها نام آشناترین اسمی است که در فضای مجازی و بین مردم به گوش می‌رسد. پیرمردی که در بازار رشت به آوازخوانی مشغول است و مردم پیرامون او مشغول به دست و شادی هستند.

 

حال این دست و پایکوبی قضایی شد. مجری قانون گفته برخوردها به‌خاطر «جریحه‌دار کردن عفت عمومی» بوده است. در قوانین عفت عمومی این‌طور بیان شده است: «هنجارها و ارزش‌هایی که ریشه در اعتقادات افراد جامعه دارد و عموم مردم علاقمند به صیانت و پاسداری از آن هستند.»

هم‌دلی ملی به مرد گیلکی

محمدجواد آذری جهرمی وزیر اسبق ارتباطات در واکنش به حواشی پیش آمده در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) خود نوشت: آقای روحانی از آقای نوبخت -که اهل گیلان هستند- پرسید: این «آوووو» در گویش گیلانی چه معنایی می‌دهد؟ یکباره همه جمع خندیدند و من با خودم فکر می‌کردم ممکن است این سوال حتی در خانواده آنکه دستور برخورد با صادق بوقی هم داد، پرسیده شده باشد… خدا قوت! تصمیمات موثری برای دور ریختن هر چه بیشتر «سرمایه اجتماعی» گرفته‌اید.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری فعلی و ریاست سابق سازمان صداوسیما، در همایش افتتاحیه هفته پژوهش، با بیان اینکه ما در تولید شادی مشکل داریم، گفت: هنوز نتوانستیم شادی را به درستی ارائه کنیم، اگر پیرمردی درب مغازه‌اش شادی کرد یا یک موسیقی فولکور خواند از نظر ما متهم است، ولی اگر همین شادی را در ایام یا مناسبت مذهبی انجام می‌داد تشویق هم می‌شد. او در ادامه تاکید کرد که ببینید چقدر ملاک‌های ما در این حوزه چندگانه و متضاد است، تقاضای ما این است راه‌های پیموده نشده را طی کنیم.

برخی از روزنامه‌های صبح امروز، از جمله سازندگی با تیتر «موج صادق»، همشهری با تیتر «تبلیغات مبتذل ساسی به کمپین شادی پیرمرد رشتی باخت» و اعتماد با یادداشتی از عباس عبدی با تیتر «درسی که صادق بوقی داد» به بررسی این موضوع فراگیر در سطح جامعه پرداختند.

پرسش اینجاست که با وجود اظهار نظرات انتقادی سیاست‌مداران کنونی و سابق کشور و همینطور مطبوعات، چه می‌شود که مسئولی تصمیم به چنین برخوردهایی می‌گیرد؟ تصمیمی که باعث موج واکنشی مردم و انتشار ویدیوهای رقص و شای جدیدی با همان سروشکل ویدیو اصلی شد. به عبارتی اولا افکار عمومی نشان داد که نه‌تنها رقص و شعر صادق بوقی را خلاف عرف نمی‌داند که آن را درخور تحسین نیز می‌پندارد؛ دوما، اگر تصمیم‌گیر به دنبال محدودکردن این‌طور کارهایی بوده است که عملش نتیجه‌ای کاملا عکس به‌وجود آورده است

متن شعر آهنگ چیست؟

آهنگی که صادق بوقی می‌خواند و این روز‌ها در فضای مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است بیشتر جنبه طنز دارد و اتفاقا این چنین آهنگ‌های کارکردش همین است که جمعی را به شادی و نشاط همراه با هم وادارد.

به هوای روخانه آبه میان (به هوای آب رودخانه)

آبه سر غوطه بزه باکه میان (کنار آب، غوطه زد در یک باک حلبی)

ائو، ائو، ائو ائو

یه روزی تنگه غروبه آسمان (روزی نزدیک غروب آسمان)

بزه‌مه تی خالا گوشا با تیرکمان (با تیرکمان به لاله گوشت زدم)

ائو، ائو، ائو ائو‌ای روزم کی او یزیده کافر (روزی هم که آن یزید کافر)

بوشویا انزلی میان با خاور (رفت به انزلی با ماشین خاور)

ائو، ائو، ائو ائو

اگه گیدی رشتی‌یم (اگر میگن رشتی‌یم)

خیلی هم مشتی‌یم

تاکسی برگشتی‌یم

ائو، ائو، ائو ائو

هلهله کُن (هلهله و شادی کن)

هوی هوی

ولوله کن

هوی هوی

زلزله کن

هوی هوی

مرا ولاکُن (منو ول کن)

هوی هوی

توضیحاتی در خصوص متن شعر آهنگ

بسیاری از جملات به کار برده شده در شعر بالا تنها با هدف هم قافیه شدن شعر است و خیلی نباید به معانی آن توجه کرد. مانند برخی ترانه‌های محلی و یا فارسی و بازی‌های کلام محور، بسیاری از عبارات مفهوم خاصی نداشته و فقط هدف آن‌ها در آمدن قافیه است (مانند اتل متل توتوله، گاو حسن چه جوره؟ شیرش رو بردن هندستون). در واقع هدف سرگرم کردن مردم است.

برای مثال یک بیت آن از ترانه‌های معروف فارسی مثل “یک روزی تنگ غروب آسمون”، و بعد ادامه شعر به شوخی می‌گوید “با تیرکمان، به گوش خاله ات زدم” فقط برای جور شدن قافیه می‌باشد

 تعداد اعضای صفحه اینستاگرام صادق بوقی به صورت انفجاری افزایش یافته است. 

به گزارش عرشه آنلاین؛ تعداد اعضای صفحه اینستاگرام صادق بوقی بعد از رفع توقیف و ظرف یک شبانه روز، بیش از ۴ برابر رشد کرد و تا این لحظه به ۴۱۷ هزار نفر رسیده است.

بسته شدن صفحه او بعد از کلیپ جنجالی در رشت  که با واکنش های منفی و جهانی شدن ترانه او رو به رو شد.منجر به بازگشایی مجدد صفحه صادق بوقی شد که ناخواسته این جریان بیشترین خدمت را به این مرد شادمان گیلانی کرد .

منبع: عصر ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 117802

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر