هشدار وزیر آموزش و پرورش روحانی درباره تفکیک آزمون دانشگاه فرهنگیان از کنکور

وزیر آموزش و پرورش روحانی درباره تفکیک آزمون دانشگاه فرهنگیان از کنکور سراسری هشدار جدی داد.

هشدار وزیر آموزش و پرورش روحانی درباره تفکیک آزمون دانشگاه فرهنگیان از کنکور

وزیر آموزش و پرورش روحانی درباره تفکیک آزمون دانشگاه فرهنگیان از کنکور سراسری هشدار جدی داد.

به گزارش عرشه آنلاین؛  شنیده می‌شود که آموزش و پرورش قصد دارد آزمون دانشگاه فرهنگیان را از آزمون سراسری جدا کند. اگر این اتفاق بیفتد عوارض نامطلوبی را به همراه خواهد داشت.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی طی یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت: در فرآیند تعلیم و تربیت، «معلم» نقش ممتازی دارد. مراحل انتخاب، تربیت و آموزش، استخدام و به کارگیری ارزیابی عملکرد و ارتقا و جبران خدمت (حقوق و دستمزد) معلم، همگی در کیفیت معلم موثر است.

کلید تحول در آموزش و پرورش در دستان معلمین توانمند و باانگیزه است. بنا به گزارش‌های دریافتی از ۵۳۰ هزار معلم شاغل حدود ۴۰۰ هزار نفر برای معلمی تربیت نشده‌اند. در دوره‌های مختلف روش‌های متفاوتی برای انتخاب و جذب دانشجو در مراکز تربیت معلم به کار رفته است.

قبل از تاسیس دانشگاه فرهنگیان، مراکز تربیت معلم عهده‌دار تربیت نیروی انسانی ابتدایی و راهنمایی بودند. از دیپلمه‌ها پذیرش داشته و طی ۲ سال معلمین با مدرک فوق‌دیپلم عازم محل کار می‌شدند و برای تامین نیروی انسانی متوسطه بر اساس قانون متعهدین خدمت، و دانشجویان دانشگاه‌ها در رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش با این وزارتخانه برگه تعهد امضا می‌کردند تا پس از فارغ‌التحصیلی با مدرک لیسانس در مدارس متوسطه تدریس کنند.

متاسفانه در دولت دهم، آموزشکده‌های فنی آموزش و پرورش با میلیاردها تومان فضا و تجهیزات تحویل وزارت علوم شد و دانشگاه تربیت معلم (دانشسرای عالی) به دانشگاه‌ خوارزمی تغییر نام یافت و ساختمان معظم تربیت معلم واقع در حصارک کرج که برای تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش ساخته شده بود به دانشگاه خوارزمی واگذار شد و عملا دستگاه تعلیم و تربیت تمام سرمایه‌هایش را از دست داد. 

در عوض با تجمیع مراکز کاردانی تربیت معلم که تربیت معلمین ابتدایی و راهنمایی را عهده‌دار بودند، دانشگاه فرهنگیان مجوز تاسیس یافت و این دانشگاه  تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش برای ابتدایی و متوسطه  را به عهده گرفت.

دانشگاه فرهنگیان دارای یکصد پردیس و دانشکده بود و در بسیاری از شاخص‌ها از نرم‌های وزارت علوم عقب‌تر است. دانشگاه فرهنگیان قادر است در پردیس‌ها و دانشکده‌های خود سالانه ۱۷۵۰۰ دانشجو پذیرش کند و به همین تعداد هر ساله فارغ‌التحصیل داشته باشد و این در حالی است که در بعضی از سال‌ها تا ۶۰ هزار بازنشسته داشته‌ایم.

پذیرش دانشجوی دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون سراسری صورت می‌پذیرد. شنیده می‌شود که آموزش و پرورش قصد دارد آزمون دانشگاه فرهنگیان را از آزمون سراسری جدا کند. اگر این اتفاق بیفتد عوارض نامطلوبی را به همراه خواهد داشت. ذیلا به سه مورد اشاره می‌شود:

۱- در حال حاضر داوطلب به هنگام انتخاب رشته- محل، بین انتخاب‌های خود دانشگاه فرهنگیان را انتخاب می‌کند، مثلا ممکن است در اولویت ۱۵ دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کند در حالی که اگر آزمون‌ها جدا باشد، داوطلبان در برگه انتخاب رشته همه رشته‌ها را می‌توانند انتخاب کنند و انتخاب در برگه دانشگاه فرهنگیان به معنی انتخاب آخر داوطلبان محسوب می‌شود. در نتیجه با جداسازی آزمون، کیفیت قبول‌شدگان در دانشگاه فرهنگیان را پایین‌تر از وضع موجود خواهد کرد.

۲- دانشنامه دانشگاه فرهنگیان اعتبار خود را به تدریج از دست خواهد داد.

۳- برگزاری یک آزمون مجزا برای دانشگاه فرهنگیان بر استرس داوطلبان خواهد افزود.

لذا پیشنهاد می‌شود :

۱- دانشگاه فرهنگیان کمافی‌السابق از طریق آزمون سراسری دانشجو بگیرد .

۲- غیر از معدل و تراز داوطلبان موظف باشند مثلا دانشگاه فرهنگیان را در اولویت‌های ۱ تا ۲۰ انتخاب کنند.

۳- از ظرفیت دانشگاه‌های معتبر دولتی برای کمک به دانشگاه فرهنگیان استفاده کرده و دروس تخصصی به عهده دانشگاه‌ها و تدریس دروس حرفه‌ای معلمی توسط دانشگاه فرهنگیان آموزش داده شود./ اعتماد

دیگر رسانه ها

کدخبر: 117527

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر