جزییات مهم ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ و دانشگاه فرهنگیان توسط سازمان سنجش + لینک sanjesh.org

- نام‌نویسی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، از امروز (پنجم آذر) آغاز می‌شود و تا شنبه پیش‌رو (۱۱ آذر) ادامه می‌یابد.

 جزییات مهم ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ و دانشگاه فرهنگیان توسط سازمان سنجش  + لینک sanjesh.org

امروز اولین مرحله ماراتن نفسگیر کنکور ١٤٠٣ کلید خورد و ثبت نام نوبت اول آن آغاز شد. این آزمون علمی که از سال گذشته در مسیر تحولی کلی قرارگرفت، امسال نیز با تغییراتی همراه است و داوطلبان شاهد مواردی مانند افزایش تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، برگزاری آزمون ترمیم معدل، برگزاری دو مرحله کنکور و... خواهند بود

زمان ثبت نام نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳

در ابتدا قرار این بود که ثبت نام کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در بازه زمانی ۲۱ الی۲۷ آبان ماه انجام شود ولیکن این زمانبدی تغییر کرده و نام نویسی در این آزمون در ۵ الی ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۲ صورت می گیرد. داوطلبان می توانند در این تاریخ با مراجعه به سایت sanjesh.org نام نویسی خود را انجام دهند یا به ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکور خود بپردازند.

برای ورود به سایت سازمان سنجش کلیک کنید.

زمان ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳

زمان ثبت نام کنکور برای نوبت دوم که آزمون آن در تیر ماه سال ۱۴۰۳ برگزار می شود، از ۷ تا ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۳ در نظر گرفته شد که با اتمام آن ممکن است این تاریخ مجددا، افزایش یابد که زمان تمدید مهلت ثبت نام کنکور از طریق سایت سنجش اعلام می گردد.

آن‌چه چگونگی برگزاری این آزمون را با ابهاماتی روبرو کرده، مصوبه مجلس در شهریور ماه است که مسیر تحولات کنکور را با چالش روبرو می‌کند. در گزارش زیر جزئیات برگزاری نوبت اول کنکور امسال و ابهامات پیرامون آن بررسی شده است:

اگر چه مصوبه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور امسال، سازمان سنجش را مکلف کرده که از سال ١٤٠۵ بر روال دهه‌های گذشته و با تاثیر مثبت سوابق تحصیلی، آزمون کنکور را برگزار کند، اما این مصوبه بر مراحل برگزاری کنکور امسال تاثیری ندارد و داوطلبان همان مسیری را طی می‌کنند که از سال گذشته ریل‌گذاری و آغاز شده است. در کنکور امسال داوطلبان می‌توانند در هر دو مرحله آزمون کنکور که در اردیبهشت و تیر برگزار می‌شود شرکت کنند، اما نتایج مرحله‌ای که داوطلب تعیین می‌کند، برای محاسبه نتایج آزمون لحاظ می‌شود. افزایش تاثیر سوابق تحصیلی از مهمترین وجوه تمایز کنکور امسال با کنکور سال گذشته است.

کنکور ۱۴۰۳

، بعد از مصوبه‌ جدید مجلس که در نهایت با رای مخالف شورای نگهبان تایید نشد، سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آزمون سراسری ۱۴۰۳ نیز مانند آزمون ۱۴۰۲ و بر اساس مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) برگزار می‌شود.

 

رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز بعد از این اطلاعیه، در گفت‌وگویی اظهار داشت: آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت برگزار می‌شود که نوبت اول روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ و نوبت دوم روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می شود.

سهم سوابق تحصیلی در گروه‌ها و رشته‌های مختلف

 

عبدالرسول پورعباس ادامه داد: در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی است و میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی- واحدی/ ترمی - واحدی در این گروه‌ها، ۳۷/۵ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی ۱۲/۵ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۵۰ درصد، همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۵۰ درصد است.

 

وی درباره داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند، تصریح کرد: این دسته از داوطلبان اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی بر اساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

 

به گفته رییس سازمان سنجش افزون بر این، سهم سوابق تحصیلی برای دو گروه آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی به این شکل است که؛ سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، به میزان ۲۸ درصد با تأثیر قطعی، میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در این گروه‌ها، ۲۱ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی / ترمی واحدی ۷ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۲۸ درصد) است.

پورعباس همچنین در مورد دروس عمومی در آزمون سراسری توضیح داد: دروس عمومی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ همچون آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صرفاً از طریق سوابق تحصیلی اعمال می‌شود و از این دورس در آزمون، سوالی نداریم.

 

بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره‌کل آزمون اختصاصی نیست. همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

 

در صورتی‌که داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیش‌بینی می‌کند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی نکند، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر (۰) لحاظ و سپس تراز می‌شود.

 

همچنین عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی در کنکور ۱۴۰۳ در هریک از گروه‌های آزمایشی مانند آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ است. ملاک علمی برای پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال ۱۴۰۳، نمره کل نهایی مربوط به سال ۱۴۰۳ است (با توجه به تغییر ضرایب و میزان تأثیر سابقه تحصیلی در سال ۱۴۰۳، نمره کل نهایی داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در سال ۱۴۰۳ تغییر می‌کند). رتبه در سهمیه و رتبه کشوری بر اساس نمره کل نهایی ساخته می‌شود

دروس عمومی در کنکور امسال

چگونگی تاثیرگذاری دروس عمومی در کنکور ١٤٠٣ ابهام دیگری است که پیش‌روی داوطلبان امسال قرار دارد. این ابهام که در پی اظهار نظرهای مختلف نمایندگان مجلس پیرامون مصوبه ٢٨ شهریور به وجود آمده، داوطلبان را با نگرانی روبرو کرده است. داوطلبان با توجه به تغییراتی که سال گذشته در ساختار کنکور رخ داده و دروس عمومی از برنامه آزمون حذف و فقط در امتحانات نهایی مورد سنجش قرار می‌گیرند، در تمرین تست زنی بر دروس عمومی تمرکز نداشته‌اند و احتمال قرار گرفتن دروس عمومی در آزمون کنکور می‌تواند بر نتایج کلی داوطلبان تاثیر منفی داشته باشد. اطلاعیه اخیر سازمان سنجش بر این نگرانی داوطلبان کنکور خط بطلان کشیده و در آن تاکید شده که امسال نیز مانند سال گذشته دروس عمومی فقط به‌صورت تشریحی در امتحانات نهایی مورد سنجش قرار می‌گیرند و تاثیر آنها در سوابق تحصیلی داوطلبان تعیین کننده است.

در کنکور ١٤٠٣ فقط نتایج امتحانات نهایی سال دوازدهم بر روی نتایج داوطلبان تاثیر دارد و سوابق تحصیلی ۵٠ درصد از نتایج آنها را تشکیل می‌دهد، اما تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده ١٠ درصد افزایش پیدا می‌کند و به ٦٠ درصد می‌رسد

دیگر رسانه ها

کدخبر: 115934

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر