واکنش معلمان به اصرار وزیر آموزش و پرورش درباره کارایی شبکه شاد

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفته که شبکه شاد برای استفاده در روزهای تعطیلی به علت آلودگی هوا آماده است. برخی از معلمان اما می‌گویند این برنامه چندان برای آموزش و یادگیری کارآیی ندارد و حتی بارگذاری یک فایل کم‌حجم را هم به سختی پیش می‌برد.

واکنش معلمان به اصرار وزیر آموزش و پرورش درباره کارایی شبکه شاد

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفته که شبکه شاد برای استفاده در روزهای تعطیلی به علت آلودگی هوا آماده است. برخی از معلمان اما می‌گویند این برنامه چندان برای آموزش و یادگیری کارآیی ندارد و حتی بارگذاری یک فایل کم‌حجم را هم به سختی پیش می‌برد.

، یک روز پس از آنکه وزیر آموزش و پرورش گفته بود که مدارس به علت آلودگی هوا تعطیل نمی‌شود، برخی از مدارس تهران و اهواز تعطیل اعلام شد. حالا سوال این است که شبکه شاد آماده میزبانی از دانش‌آموزان ومعلمان است؟ صحرایی می‌گوید شاد آماده خدمت است، برخی از معلمان اما می‌گویند از برنامه‌های دیگر برای تدریس به دانش‌آموزان استفاده می‌کنند.

شاخص آلودگی هوا در برخی از کلانشهرها از جمله تهران، اصفهان و اهواز برای گروه‌های حساس، ناسالم گزارش شده است. یعنی بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان نباید در هوای آلوده این روزها فعالیت طولانی‌مدت داشته باشند. با این حال در برخی از شهرهای دارای هوای آلوده، مدارس همچنان حضوری بود.

صحرایی: شبکه شاد آماده استفاده است

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در روزهای اخیر درباره تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا گفته بود که موضوع صنعت و تولید بسیار مهم است، اما در بلندمدت تربیت دانش‌آموزان مهم‌تر است. از این رو تعطیل کردن و غیرفعال مدرسه باید اولویت آخر و نه اول باشد. به هیچ عنوان در هیچ شرایطی رأی به غیرحضوری شدن مدارس نمی‌دهیم. خواهش من از کمیته آلودگی هوا این است که به این سیاست راهبردی دولت توجه کند.

صحرایی درباره مجازی شدن کلاس‌ها گفته بود که ظرفیت شاد آماده خدمت است. اگرچه در جاهایی شاید به اندازه‌ای که مورد انتظار باشد، آماده نیست اما بیش از 80 درصد کشور آماده استفاده از شاد است. در شهرهای بزرگی که تجربه آلودگی هوا را دارند، از قبل این تدارک را دیدیم.

شاد برای تدریس مناسب نیست

اما آیا شبکه شاد جوابگوی نیاز دانش‌آموزان و معلمان برای آموزش مجازی است؟ زهرا یکی از معلمانی است که تجربه کار کردن با شبکه شاد را دارد و حالا فردا هم باید به صورت مجازی کلاس‌هایش را برگزار کند. او به تجارت‌نیوز می‌گوید: « من تجربه کار با این شبکه را در دوران کرونا و بعد از آن هم در روزهای تعطیلی به علت آلودگی هوا را دارم. شبکه شاد فضای مناسبی برای تدریس نیست.»

او ادامه می‌دهد: «در کنار شبکه شاد از برنامه‌های دیگری مانند گوگل‌میت برای تدریس مجازی دانش‌آموزان استفاده می‌کنم. در گوگل میت، امکان برگزاری جلسه و حضور همه دانش‌آموزان در جلسه وجود دارد، اما در شبکه شاد اینطور نیست.»

زهرا  می‌گوید: «شاد امکان پخش زنده دارد، اما به دلیل سرعت پایین اینترنت، قطع و وصل می‌شود. دانش‌آموزان هم بازخورد می‌دهند که قطع شد، ندیدیم، متوجه نشدیم و... .»

او ادامه می‌دهد: «در شبکه شاد فقط با یک نفر می‌توان تماس صوتی یا تصویری برقرار کرد. یعنی معلم نمی‌تواند همزمان تصویر همه دانش‌آموزان را داشته باشد. در این حالت فضای کلاس برای دانش‌آموزان تداعی نمی‌شود. من در کنار شاد حتما از برنامه‌های دیگری استفاده می‌کنم تا بتوانم فضای کلاس را برای دانش‌آموزانم ایجاد کنم.»

مسیر سخت دانلود کردن یک فایل در شبکه شاد

نکته دیگری که زهرا به آن اشاره دارد، بارگذاری کردن فایل در این شبکه و دانلود کردن است. او می‌گوید: «در شبکه شاد فایل‌هایی از معلمان دیگر برای استفاده دیگران بارگذاری کرده‌اند. اما سیاست برخی از مدارس این است که از فایل‌های معلمان استفاده نشود و معلم با محتوای تولیدی خودش تدریس کند. یکی از مشکلات این است که معلم ابتدا باید خارج از کلاس زمانی را برای تولید محتوا بگذارد و دیگر اینکه با این سرعت اینترنت، بارگذاری کردن فایل در این شبکه کار راحتی نیست.»

زینب یکی دیگر از معلمانی است که تجربه کار با شبکه شاد را دارد. او هم  می‌گوید شبکه شاد برای تدریس چندان کارآیی ندارد. حتی بارگذاری یک فایل در این برنامه یا دانلود کردن بسیار کند پیش می‌رود و وقتمان را می‌گیرد. وضعیت برنامه مانند همان دوره کروناست، کار کردن همچنان با این برنامه سخت است. 

یکی دیگر از معلمان هم می‌گوید ترجیح می‌دهم از برنامه‌های دیگر برای تدریس به دانش‌آموزان استفاده کنم. شاد امکانات زیادی ندارد و کارم را سخت‌تر می‌کند. 

اصرار صحرایی بر کارآیی شبکه شاد

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش پیش از این در رونمایی از نسخه جدید شبکه شاد گفت که شاد نماد خودباوری و تبدیل تهدید به فرصت است. این شبکه می‌تواند مقدمه‌ساز اجرای آموزش‌های ترکیبی و تلفیقی در جهان پس از کرونا و در آموزش و پرورش متحول‌شده ما در دوران پساکرونا باشد.

او گفت که «شاد» ما را در مقابل کرونا پیروز کرد. یکی از میدان‌های آسیب‌پذیری ما در بحران جهانی کرونا، مدارس و آموزش بود که اگر شاد نبود بسیار وضعیت بحرانی پیش روی ما بود. 

با همه تعاریفی که وزیر آموزش و پرورش از این شبکه و کارآیی آن برای آموزش و یادگیری در این فضا دارد، اما هنوز هم امکان برگزاری یک جلسه و حضور همزمان همه دانش‌آموزان کلاس در جلسه در این شبکه وجود ندارد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 114463

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر