سرو غذاهای میلیونی حرام‌گوشت در منو رستوران‌های تهران + عکس

رسانه سازمان تبلیغات اسلامی از سرو غذاهایی با گوشت غیر حلال در برخی از رستوران های تهران خبر داد.

سرو غذاهای میلیونی حرام‌گوشت در منو رستوران‌های تهران + عکس

به گزارش عرشه آنلاین؛ رسانه سازمان تبلیغات اسلامی از سرو غذاهایی با گوشت غیر حلال در برخی از رستوران های تهران خبر داد.

 گاهی وقت‌ها، آدم‌ها «خاص بودن» را در نوع سفارش غذا می‌بینند حالا اگر غذا دریایی باشد، درجه خاص بودن بیشتر می‌شود... لابستر، خرچنگ، هشت‌پا، صدف، ماهی مرکب یا همان کالاماری از جمله غذاهایی هستند که گوشت آنها حلال نیست؛ اما سالها پیش و چراغ خاموش وارد منوی رستوران‌ها شد و حالا تبدیل به غذای محبوب قشری خاص شده است، طوریکه رستوران و کافه‌ها بدون توجه به مسئله حلال بودن گوشت، این غذاها را در منوی رستوران‌هایشان جا داده‌اند! مسئله دیگر فروش این نوع مواد غذایی به صورت تکی و یا عمده است و در برنامه‌های فروش اینترنتی غذاها به راحتی قابل دسترس هستند!

اتحادیه صنف رستوران‌دارها، اولین گزینه‌ برای پیگیری موضوع فروش و سرو غذاهای دریایی حرام گوشت بود. آنها در جواب گفتند که وظیفه رسیدگی به این موضوع با اتحادیه نیست و  وزارت بهداشت و یا اداره دامپزشکی باید به این امر رسیدگی و نظارت کند.

اتحادیه در پاسخ به این سوال که «آیا رستوران‌های بین المللی و یا ژاپنی، مجوز سرو این نوع غذاها را دارند؟» گفت: «مجوز غذای ژاپنی دارند ولی نه با گوشت حرام!»

روابط عمومی اتحادیه با تاکید بر مسئول بودن وزارت بهداشت روی موضوع نظارت گوشت‌های حلال، ادامه داد: «سازمان بهداشت، کارشناس و آزمایشگاه داره و پیگیری می‌کنه، ما قبل از صدور جواز، تاییدیه بهداشت، اماکن و همه این‌ها رو میگیریم؛ ولی در روند اینکه مغازه‌دار چیکار میکنه، بهداشت برای نظارت میره و حلال و  سالم بودن گوشت و محصول زیر نظر بهداشته. اتحادیه میتونه شکایت‌هایی مثل نحوه قیمت‌گذاری، گرون فروشی و یا نحوه برخورد کارکنان رستوران و هرچیزی مربوط به اون رو پیگیری کنه»

با پیشنهاد اتحادیه، با سازمان غذا و دارو تماس گرفتیم، بعد از شنیدن موضوعی که پیگیر آن بودیم، گفتند که حلال بودن گوشت در رستوران‌ها در حیطه کاری آنها نیست و بهتر است با معاونت بهداشت شهید بهشتی و یا سازمان حلال تماس بگیریم. ما هم همین کار را کردیم. بعد از صحبت با روابط عمومی معاونت بهداشت دوباره به در بسته خوردیم و متوجه شدیم این موضوع به معاونت بهداشت هم مربوط نمی‌شود چرا که وظیفه‌ آنها مربوط به غذاهای بسته بندی و... می‌شود.

در کمال ناباوری سازمان حلال هم، نظارت روی گوشت‌های غیرحلالی که در رستوران‌ها سرو می‌شود را گردن نگرفت و توضیح داد: «محصولات خام دامی حلیتش با وزارت جهاد کشاورزی سازمان دامپزشکیه. اگه محصولات فراوری باشه به‌ صورت پاستیل یا خوراکی و محصولات سلامت محور فراوری میشه تو کارخونه‌ها  اون وقت میره تو حوزه وزارت بهداشت، اما سرو لابستر و خرچنگ و... رو باید با دامپزشکی هماهنگ کنید!»

بالاخره بعد از طی کردن هفت‌خان رستم و صحبت با اتحادیه صنف رستوران‌دارها، معاونت بهداشت، سازمان غذا و دارو و سازمان حلال، رسیدیم به مسئول و ناظر واقعی این موضوع، سازمان دامپزشکی کشور!

روابط عمومی سازمان دامپزشکی بعد از شنیدن این صحبت که در منوی بعضی رستوران‌ها غذاهایی سرو می‌شود که حلال نیستند مثل لابستر، خرچنگ؛ هزارپا، کالاماری و... گفت: «شما دارین به مسئله‌ای اشاره می‌کنید که ما هیچ آگاهی درباره‌ش نداریم و این الان فقط یک ادعاست! غیر حلال بودنش هم شک دارم، اگر مستندات دارید رو کنید، این حرف شما مثل این می‌مونه که بگین تو همه خونه‌ها دزدی میشه!»

او درباره پیگیری سرو این نوع غذاها در برخی رستوران‌ها ادامه داد: «این موضوع در حد ادعاست، برای همین قابل بررسی نیست، اگر مستنداتی موجوده به صورت کتبی و به آدرس اداره کل دامپزشکی ارسال کنید تا مورد بررسی قرار بگیره!»

مسئله‌ای که بعد از این پیگیری‌ها مطرح می‌شود این است که ما با یک جستجوی ساده در اسنپ‌فود و اینترنت به رستوران‌هایی رسیدیم که انواع و اقسام غذاهای دریایی حرام را سرو می‌کردند، آیا نهادهای نظارتی نمی‌توانستند چند دقیقه از وقت خود را صرف بررسی این موضوع کنند؟! 

سروغذا

منبع: تبیان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 112263

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر