ماجرای گنگستر شهر آمل در رقص با «دافی» کرمان تکرار شد

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، مدیر یکی از مدارس ابتدایی کرمان به دلیل پخش آهنگ «دافی» در مدرسه برکنار شد. آهنگی که طی چند ماه اخیر با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو بوده است.

ماجرای گنگستر شهر آمل در رقص با «دافی» کرمان تکرار شد

رقص یک زیر سن قانونی با «دافی» دردسرساز شد  همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، مدیر یکی از مدارس ابتدایی کرمان به دلیل پخش آهنگ «دافی» در مدرسه برکنار شد. آهنگی که طی چند ماه اخیر با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو بوده است.

این موضوع با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی مواجه شده است. عده‌ای با پخش چنین آهنگی که «مبتذل» تعبیر می‌شود، موافق اخراج آن مدیر بوده‌اند. آن‌ها معتقدند که مدرسه محل تعلیم و تربیت بوده و این اتفاق، با اصول تربیتی منافات دارد که البته بی‌راه هم نیست؛ اما شاید بتوان این ماجرا را با زاویه دید متفاوتی نگاه کرد. احتمالا بتوان چنین اتفاقی را تبدیل به یک موضوع آسیب‌شناسی اجتماعی بسیار گسترده برای ریشه‌یابی این معضل کرد. 

دو ماه گذشته آهنگی به نام «دافی سورپرایز» در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده است. ماجرای این آهنگ چیست؟یکی از شرکت های آرایشی بهداشتی کشور اخیراً برای انجام تبلیغات خود که گفته می شود بیش از یک میلیارد تومان هزینه در بر داشته است، با هدف قرار دادن کودکان و نوجوانان اقدام تبلیغاتی عجیبی انجام داده است.

در بخشی از این فرایند آهنگی با نام آرایشو پاک کنی هم دافی در فضای مجازی منتشر شده است که ترانه و موزیک عجیبی دارد.«الکل»، «تکیلا»، «زیر سن قانونی»، «گل ناب»، «پیک» و... تنها بخشی از واژه‌ها و محتوای یک قطعه موسیقی است که اخیرا میان نوجوانان و به ویژه در جشن تولدها ترند شده است

آهنگ «دافی» با استفاده از موسیقی جذاب و ریتمیک، خیلی خوب جای خود را میان مخاطب هدفش باز کرده است. این موسیقی بیشتر مخاطبش نوجوانان ۱۴، ‌۱۵ ساله تا جوان ۲۵ ساله است.اما متن این قطعه موسیقی صراحتا مخاطب نوجوان را هدف قرار می‌دهد و روی عبارت «زیر سن قانونی» تاکید دارد

با این اوصاف، به نظر می‌رسد بهتر است استفاده از این گزاره که «برخی مدارس ایرانی آهنگ مبتذل پخش می‌کنند»، به گزاره مهم‌تری انتقال ‌یابد: «بچه‌های ایرانی این ترانه‌ها را کاملا حفظ هستند»! حتی ترانه‌‌هایی که به وضوح از الفاظی استفاده می‌کند که احتمالا بچه‌ها معنی‌اش را جز با کنجکاوی شخصی نمی‌دانند.

 

ماجرای دافی در کرمان ، تکرار ماجرای گنگستر شهر آمل بود

 وایرال شدن آهنگ گنگستر شهر آمل  باعث شد تا یک معلم قائمشهری در کلاس و با دانش اموزان مدرسه پسرانه غیرانتفاعی آن را زمزمه کنند و با هم همخوانی کنند

فیلمی که باعث اخراج معلم قائمشهری شد پخش آهنگ گنگستر شهر امل بومه می باشد که اینروزها در بین مردم مشهور و پر دانلود شده باعث شد تا آموزش و پرپروش استان مازندران واکنش نشان دهد و این معلم را اخراج کند. همچنین مجوز مدرسه غیرانتقاعی که این اتفاق در آن رخ داده به دستور وزیر آموزش و پرپروش استان مازندران لغو شد

پخش آهنگ گنگستر شهر امل بمومه در کلاس باعث شد تا آموزش و پرپروش استان مازندران واکنش نشان دهد و این معلم را اخراج کند. همچنین مجوز مدرسه غیرانتقاعی که این اتفاق در آن رخ داده به دستور وزیر آموزش و پرپروش استان مازندران لغو شد

مردم چه می‌گویند؟

untitled

کاربر دیگری نیز نوشته است:

دافی در مدرسه

یک کاربر دیگر، اتفاقا با اخراج مدیر موافق بود اما به آن روی سکه نیز توجه کرده است:

دافی در مدرسه

نظر کارشناسان چیست؟

در همین راستا، ایسنا مصاحبه‌ای با یک کارشناسی موسیقی منتشر کرده بود. رضا مهدوی که مانند دیگر دغدغه‌مندان این حوزه، نگران رسوخ موسیقی مبتذل میان جوانان است، دغدغه‌اش را به آموزش‌وپرورش مربوط می‌داند: «ما در کشور تولیدات موسیقایی شاد داریم اما در مدارس پخش نمی‌شود. سرود در مدارس از بین رفته و به عنوان ماده درسی وجود ندارد. معلمان ساعت هنر را نادیده می‌گیرند و آن را به رشته‌های دیگر اختصاص می‌دهند. با این وضعیت بچه‌ها هم هرچه را در خارج از مدرسه می‌شوند تقلید می‌کنند و به حافظه می‌سپارند.»

همچنین سید محمد طباطبایی، کارشناس فرهنگی، نیز در بخشی از یادداشت خود در فضای مجازی، با همین رویکرد، دست به نقد سیستم آموزشی زده و طرح سوال کرده است: «وقتی موسیقی در مدارس ما، «هیچ»، تاکید می‌کنم «هیچ» جایگاهی ندارد، شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی سلیقه موسیقایی نسل تازه را شکل می‌دهند. اگر در گذشته ضرورت پرداختن به موسیقی در مدارس به اندازه حالا احساس نمی‌شد، دلیلش این بود که در دهه‌های قبل نه ماهواره بود، نه فضای مجازی؛ اما حالا شرایط تغییر کرده است و اگر ما فکری برای معرفی موسیقی خوب به نسل تازه و عادت دادن گوش کودکان به این نوع از موسیقی نکنیم به طور حتم ابزارهای جدید ارتباطی نظیر ماهواره و فضای مجازی در این حوزه نقش بازی خواهند کرد. سوالم از وزیر محترم آموزش و پرورش، وزاری پیشین و تمامی مسئولان حوزه آموزش و پرورش است؛ چه کاری در حوزه موسیقی در مدارس کرده‌ایم که حالا انتظار داریم کودک ما در مدرسه با ساسی مانکن لذت نبرد؟»

با تمام این تفاسیر، مسئله حتی فراتر از پخش موسیقی مبتذل در مدرسه بوده و اساسِ «فرهنگ موسیقیایی» جوان امروز، هدف قرار گرفته است. امروز باید به این بیندیشیم که چه بر سر سلیقه موسیقی جوان امروز آمده است؟ 

 
 

بیشتر بخوانید

دیگر رسانه ها

کدخبر: 107668

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • مسعود

        فکرکنم این همه فلسفه بافی نیازنداشته باشه، والدین ومعلمانند که بچه‌ها رو تربیت می کنند، پس چیزهای خوب رویادشون بدیم،که به درددنیا و آخرتشون هم بخوره،شادی به جای خودش، رشدفکری هم...

      • علی

        بیچاره این معلمان ومدیران که هدفشان شادکردن دل بچه های مدرسه است ...

      • صادق

        وزارت فخیمه ی آموزش و پرورش دو دهه هست که مُرده این ابتذال بوی لاشه در حال فسادشه. ایضا دانشگاه ها با اخراج اساتید به جولانگاه متحجران بی مغز تبدیل شده ازش بجای دانشمند کودن تراوش میشه به زودی.

      ارسال نظر