سرما با پاییز آمد / هشدار باران و باد شدید در این استانها

اداره کل هواشناسی استان تهران از وقوع رگبار پراکنده باران با احتمال رعد و برق در نیمه شمالی استان و تداوم کاهش نسبی دما خبر داد.

سرما با پاییز  آمد  / هشدار باران و باد شدید در این استانها

سازمان هواشناسی با صدور ۲ هشدار زرد از احتمال جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر و همچنین خطر سقوط اشیا از ارتفاع و شکستن درختان و نیز غرق شدن شناگران و شناورها در دریا خبر داد.

به گزارش  عرشه آنلاین، سازمان هواشناسی کشور درخصوص وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و خیزش گرد و خاک در مناطق مستعد هشدار زرد صادر کرد.

هوای پایتخت سرد می شود

اداره کل هواشناسی استان تهران از وقوع رگبار پراکنده باران با احتمال رعد و برق در نیمه شمالی استان و تداوم کاهش نسبی دما خبر داد.

بر اساس بررسی نقشه‌های پیش یابی و تحلیل الگوهای همدیدی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمان صاف تا قسمتی ابری در بعضی ساعات همراه با وزش باد و در ساعات بعد از ظهر تا شب در ارتفاعات گاهی افزایش ابر و بارش پراکنده در ارتفاعات بالادست گاهی رگبار باران و رعدوبرق و در بخش‌های جنوبی و غربی استان گاهی افزایش باد پیش‌بینی می‌شود.

با نفوذ زبانه‌هایی از سامانه بارشی از نواحی شمالی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۴ و ۵ مهرماه) در برخی نواحی استان افزایش ابر، در نیمه شمالی گاهی رگبار پراکنده باران با احتمال رعد و برق و وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در مسیرها و گردنه‌های کوهستانی گاهی رخداد مه و محدودیت دید دور از انتظار نیست طی این مدت روند کاهش نسبی دما در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، فیروزکوه با کمینه دمای ۵ درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا ( ۴ مهرماه) قسمتی ابری، گاهی افزایش ابر و باد با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد و طی ‌چهارشنبه ( ۵ مهرماه) کمی ابری، گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

این استان ها بارانی می شود

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا چهارشنبه (۵ مهر) بارش در مازندران، گلستان و شمال سمنان پیش‌بینی می‌شود.

 صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز (۳ مهر) در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی رگبار و رعد و برق و در اردبیل، نوار شمالی کردستان، شمال و غرب زنجان، گیلان، مازندران، غرب گلستان و ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده ادامه خواهد داشت.

وی افزود: سه‌شنبه (۴ مهر) علاوه بر مناطق یاد شده بارش به شمال شرق نیز کشیده می‌شود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا چهارشنبه (۵ مهر) بارش در مازندران، گلستان و شمال سمنان پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: پنجشنبه و جمعه ( ۶ و ۷ مهر) بارش خفیف در مازندران و ارتفاعات البرز شرقی رخ خواهد داد.

ضیاییان در ادامه گفت: طی دو روز آینده در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۴ مهر) نیمه‌ابری و وزش باد و گاهی ابری و افزایش باد با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد و روز چهارشنبه ( ۵ مهر) نیمه‌ابری تا ابری در بعضی ساعت‌ها افزایش باد با احتمال گرد و خاک با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۳ و ۴ مهر) اهواز با دمای ۴۴ و ۴۲ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و طی امروز شهرکرد و بیرجند با دمای ۶ و فردا شهرکرد با دمای ۷ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند.

بر اساس این هشدار استان‌های زیر در زمان‌های یادشده درگیر مخاطره جوی خواهند شد: 

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۰۳: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان، شمال کردستان و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۷/۰۴: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات در استانهای زنجان، قزوین، البرز، سمنان و تهران

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۰۵: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات شرقی تهران و ارتفاعات سمنان

بر اثر این مخاطره جوی احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری بویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و انتقال به مکان‌های مسقف. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 107488

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر